كارشناس مسئول دانه‌های روغنی جهادكشاورزی فارس اعلام کرد:

کشت 10 هزار هكتاری کلزا در فارس با مشارکت فرانسه

خبرگزاری پانا:کارشناس مسئول دانه‌های روغنی و کلزای سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: امسال 10 هزار هكتار كلزا با مشاركت كشور فرانسه و با استفاده از ارقام هیبرید پرمحصول در اراضی زراعی فارس كشت می‌شود.

کد مطلب: ۲۶۶۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، منصور رشیدی در جمع خبرنگاران گفت: امسال 10 هزار هكتار كلزا با مشاركت كشور فرانسه و با استفاده از ارقام هیبرید پرمحصول در اراضی زراعی فارس كشت می‌شود.

كارشناس مسئول دانه‌های روغنی جهادكشاورزی فارس بیان کرد: این نخستین‌بار است كه در كشور و فارس، این ارقام از كلزا با مشاركت یك كشور خارجی، كشت می‌شود.

این مسئول گفت: همکاری جهت کشت ارقام هیبرید به مدت 5 سال انجام می‌شود و در این مدت کارشناسان فرانسوی در کنار کارشناسان سازمان جهادکشاورزی فارس تمام مراحل از کاشت تا برداشت را تحت نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینكه ارقام الویس، نپتون، ناتالی و دانوب از ارقام هیبریدی پرمحصول فرانسوی است كه در مناطق سردسیر و معتدل سرد فارس كشت می‌شود، گفت: تاکنون نزدیک به 20 تن بذور ارقام پر محصول فرانسوی و آلمانی به استان حمل شده است .

رشیدی ادامه داد: با توجه به اهمیت کشت کلزا به‌عنوان یک دانه روغنی مهم در تناوب و ترکیب و الگوی کشت استان و مزایای این محصول از قبیل سازگاری با تمام شرایط آب و هوایی استان فارس، این اقدام اجرایی شده است.

به گفته این كارشناس مسئول، افزایش عملکرد 27تا 25 درصدی محصولات گندم و ذرت بعد از کشت کلزا، کنترل بعضی از بیماری‌ها از جمله پاخوره گندم و علف‌های هرز توسط کلزا، استفاده کامل از نزولات به‌دلیل پائیزه بودن کشت، داشتن هیبریدهای با عملکرد بالا و ارقام زودرس و مقاوم به ریزش دانه، از جمله مزایای كشت كلزا به‌شمار می‌رود.

رشیدی همچنین استفاده از ارقام جدید بذر كلزا را موجب افزایش درآمد كشاورزان و رونق كارخانه‌های تولید روغن نباتی فعال در فارس دانست و گفت: از جمله خصوصیت‌های این ارقام هیبرید جدید، قدرت رشد اولیه بالا، قدرت شاخه دهی زیاد، وزن هزار دانه بالا، یکنواختی درگلدهی، حساسیت کمتر به تاریخ کاشت، تحمل زیاد سرما، مقاوم به ورس و ریزش دانه وغلاف، طول دوره گلدهی طولانی و همزمانی رسیدگی غلاف‌ها، مقاومت در برابر بیماری‌ها، درصد روغن‌دهی بالا و عملكرد مطلوب آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار