معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش :

شعار هفته کودک انتخاب شد /کسی که تنبیه می کند صلاحیت معلمی ندارد

خبرگزاری پانا: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری سه دستگاه در طول هفته ملی کودک که هدف از برگزاری آن توجه همگانی به نیازهای کودکان است برنامه و اقداماتی انجام می شود.

کد مطلب: ۲۶۶۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محمد دیمه ور در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته ملی کودک در ساختمان علاقمندان برگزار شد گفت: هفته پیش رو در تاریخ 16 مهرماه و 8 اکتبر به عنوان یک اقدام نمادین برای تکریم جایگاه کودک است.
وی ادامه داد: هفته ملی کودک برنامه های خود را با همکاری و مساعدت 16 سازمان، موسسه و وزارتخانه با محوریت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند.
دیمه ور اشاره کرد: مهمترین هدف از برگزاری هفته کودک جلب توجه همگانی به کودک ، توجه به حقوق دینی است که باید برای کودک متذکر شویم .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد تعریف کودک گفت: آنچه وفاق بین المللی است از بدو تولد تا 18 سالگی کودک شناخته می شود، بنابر این دوران تحصیلی دانش آموزان دوران کودکی لحاظ می شود.

هفته کودک


وی با بیان اینکه هفته ملی کودک با همکاری بین دو وزارتخانه و یک سازمان برگزار می شود ادامه داد: وزارت بهداشت متولی سلامت جسمانی کودکان ، سازمان بهزیستی کشور که در زمینه جلوگیری از آسیب اجتماعی و صیانت در مقابل مخاطرات محیطی از کودکان وظیفه دارد و وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت برگزار می شود.
دینه ور عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش از بدو تولد با ورود کودکان به مراکز تربیتی پیش دبستانی و محیط رسمی تعلیم و تربیت بعنوان متولی کودکان در دوران تحصیل آنها است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: همکاری این سه دستگاه بعنوان یک اقدام عملی برای پاسخگویی به نیازهای نوجوانان است که در طول هفته ملی کودک اقداماتی توسط این دستگاه ها انجام می شود.
وی همچنین ادامه داد: در شروع هفته کودک با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیردادگستری و معاونت ریاست جمهوری مراسمی را برگزار می کنیم که حضور پررنگ کودکان از دوره های مختلف تحصیل در این مراسم دیده می شود .

وی اعلام کرد: عنوان شعار هفته کودک در امسال "سلام من کودک هستم" است.
دیمه ور در پاسخ به سوال خبرنگار پانا گفت: همانطور که در منابع دینی آمده است برای برخورداری از حیات طیبه حتی قبل از تولد لازم است که به فرزندان خود فکر کنیم و آنچه در آداب ازدواج آنها در منابع فقهی و اسلامی دیده می شود تماما در رشد شخصیت کودک دخیل است.

پاسخ خبرنگاران


وی اشاره کرد: پس از تولد کودک حق برخورداری از تغذیه مناسب برای سلامت جسمانی در سیره ائمه اطهار (ع) تاکید شده است. حتی برخورداری از یک محیط امن و شاداب برای کودکان بسیار ضروری است.
وی بیان کرد: خانواده ها باید از امکانات معیشتی مناسب برای تربیت کودکان خود برخوردار باشند اما وقتی والدین به دلیل مشغله زیاد نمی توانند خدمات تربیتی شایسته به کودکان خود دهدند باید آنها را به مراکز مراقبتی و تربیتی بفرستند.

وی ادامه داد: باید پرهیز از هر گونه تحقیر و خشونت های روانی آموزش وپرورش با کیفیت باشد و توهین و تنبیه های بدنی که کار قرون وسطی است رابطه ای با تعلیم و تربیت کشور ندارد چون کودک آزاری جرم عمومی است و تمام مراکز آموزشی با این امر برخورد خواهند کرد.
وی در پاسخ به خبرنگاری دیگر ادامه داد: فردی که با کودک به زبان تنبیه و توهین صحبت می کند صلاحیت معلمی ندارد ، زیرا جنس فعالیت معلمان جنس رسالت انبیا است و اگر در محیط آموزشی از تنبیه استفاده شود در قانون رسیدگی تخلفات مجازات آن پیش بینی شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر خلاقیت و نو آوری در کتابها بیان کرد: پرورش خلاقیت در دوران کودکی وابتدایی به جهت گیری برنامه های درسی و برنامه های مکمل مانند طرح پرورش خلاقیت با عنایت به الگوی مصرف در دوره ابتدایی و طرح های پژوهشی مانند جابربن حیان بستگی دارد.
دیمه ور افزود: یکی از اقداماتی که در دوره ابتدایی انجام شده است تغییر نظام ارزشیابی کمی به کیفی توصیفی است در مناطقی که پرتراکم است به دلیل کمبود فضای آموزشی آمار معلمان برسر کلاس های درس کم شده است که حتی می توان دلیل آن را کمبود نیروی متخصص و کافی بیان کرد.
وی اضافه کرد: در مناطق پرتراکم دست نیاز به خیرین برای احداث فضای آموزشی دراز کرده ایم و در مناطق محروم هم نیاز به مدرسه سازی داریم .
وی بیان کرد: در باب نیروی انسانی که یکی از سیاست های مهم وزیر آموزش و پرورش است باید ساماندهی و توزیع مناسب داشته باشیم .

وی گفت: در سال 78 با وجود 18 میلیون و 200 هزار نفر دانش آموز یک میلیون پرسنل فرهنگی آنها را اداره می کرد و امسال هم با وجود 12 میلیون و 600 نفر دانش آموز کماکان همان یک میلیون پرسنل فرهنگی آنها را اداره می کند.

دیمه ور افزود: این موضوع توزیع و پراکندگی نامناسب نیروی انسانی را مطرح می کند که اکنون وزارت آموزش وپرورش در حال برنامه ریزی برای استقرار و توازن نیروهای انسانی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار