پرویز شیخ طادی، محمد تقی فهیم و جمال شورجه در برنامه هفت

خبرگزاری پانا: چهارمین ویژه برنامه هفت به مناسبت سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت میزبان پرویزشیخ طادی، محمد تقی فهیم، محمد حسین مهدویان، ابراهیم امینی، جواد جباری و جمال شورجه بود.

کد مطلب: ۲۶۳۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، برنامه شب گذشته هفت در سرمقاله خود ضمن نگاهی به جشنواره فیلم مقاومت، اهداف این جشنواره را متذکر شد و نقش نهاد های دولتی را در این عرصه دارای تاثیر به سازی دانست.

اما مهمان ویژه شب گذشته هفت پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم هایی چون شکارچی شنبه و روزهای زندگی بود که در ابتدای صحبت های خود از ارتباط میان هنرمند و رویداد های شکل گرفته دریک جامعه گفت و اظهار کرد: هیچ هنرمندی نمی تواند از اتفاقات جامعه امروزی و وقایع بزرگی که سرنوشت جامعه اش را تغییر می دهدمتاثر نشود. هشت سال جنگ تحمیلی یک اتفاق جهانی بود که تمام جهان علیه ایران با خشم وارد شدند اما انرژی دیگری از آن ساطع شد که ما هنوز از آن ارتزاق می کنیم. بنابراین همه هنرمندان ما متاثرازجنگ هستند و به آن دوران افتخار می کنند. چرا که جنگ فقط آن نبود که از سرزمین خود دفاع کنیم بلکه در جریان جنگ ما پخته شدیم.

شیخ طادی ادامه داد: حاشیه در هنر خیلی بیشتر از متن شده است و جذاب تر نیز به نظر می رسد اما بایدمراقب باشیم دسته بندی ها و لج بازی ها سبب نشود که نسبت به ارزش ها گارد بگیریم.

این کارگردان با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس، سینمای سختی است بیان کرد: سختی سینمای دفاع مقدس به مرزبندی های و ارائه تسهیلات و امکاناتی بر می گردد که در اختیار همه برای ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس داده نمی شود در غیر این صورت نیز افرادی بیشتری در این حوزه برای ساخت فیلم وجود داشتند.

وی در توضیح خود از سینمای ملی اذعان داشت: بخشی از سینمای ملی، سینمای دفاع مقدس است اما بخش اعظم سینمای ملی به سینمای اجتماعی تعلق دارد. سینمای دفاع مقدس در صورتی که بگوییم سرشار از گنجینه است در درون یک زمینه ای قرار گرفته است که سینمای اجتماعی است. بنابراین سینمای اصلی یک کشور سینمای اجتماعی است و این اشتباه است که به یک دفاع قداست می دهند بلکه مردان و زنان مقدس هستند که به دفاع می پردازند و آنها در مکانی پرورش می یابند که به آن اجتماع می گویند.

خالق شکارچی شنبه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مدت ها پیش یک فیلمساز اجتماعی بر این معتقد بود که وظیفه فیلمساز فقط دیدن سیاهی ها است که این به لحاظ روان شناسی منجر به آن می شود که تمام ابعاد فیلم هایش عصبی شود و این در حالی است که حتی در نظام آموزشی ما نگاهی که وجود دارد مبتنی بر تشویق و امید است. بنابراین اگر ما تجارب کارشناسانه نداشته باشیم سینمایی با نام سینمای شیون شکل خواهد گرفت. بدین معنا که همیشه همزمان با پدید آمدن اتفاقات ظاهر شده اند و هیچ وقت جلوتر از اتفاق نبوده اند. در واقع سینمای شیون، سینمای خبری است که خبرش سوخته است.

وی گفت: جنگ، نبرد و مبارزه شکست و پیروزی را با هم دارد و هرشکستی یک پیروزی دارد و معمولا شکست ها در صورتی که جامعه افسرده نبوده باشد و هویت خود را از دست نداده باشد بدین معنا است که هر شکستی تجربه پیروزی است اما اگر مدام به شکست ها توجه کنیم باید برای درمان مراجعه کنیم چرا که دیدن سیاهی ها جهان درون سینماگر را خاموش کرده است. بنابراین صرف دیدن سیاهی کافی نیست اگرچه جز واقعیت باشد. هنرمند باید از منابع و آگاهی های خود به درون تاریکی ها ورود یابد و قبل از رسیدن مردم جامعه اش به تاریکی بدان رسیده باشد و آن را نشان دهد در غیر این صورت چه تفاوتی با کسی که هر دو همزمان به تاریکی و اتفاق رسیده اند دارد.

کارگردان روزهای زندگی اشاره کرد: یک جریان شبه روشنفکری وارد سینمای ایران شد که منافعش در این بود که با هرچیزی مخالفت کند تا برجسته شود و اصلا این ارزش محسوب می شد. وقتی مجموعه ای فیلم های خبری منظومه ای را می سازند که افکار عمومی را نسبت به جامعه ای بدبین می سازد در یک جا اتفاق نمی افتد.

شیخ طادی در پایان صحبت های خود گفت: اکثریت هنرمندان کشور، هنرمندان وفاداری هستندو سینمای ایران نیز سینمای موفق و شریفی است اما بهتر است که تریبون آزادی دراین حرفه وجود داشته باشد چرا که شناخت درستی نسبت به هنرمند و شرایط روحی و جسمی وی وجود ندارد.

اما مهمان دیگر برنامه شب گذشته هفت محمد تقی فهیم بود. روزنامه نگار و منتقدی که چهار دهه فعالیت مستمر درحوزه رسانه داشته است. فهیم که پیش از این به عنوان منتقد و برای نقد فیلم های روز ایران به برنامه هفت دعوت می شد شب گذشته به مناسبت تقدیربه عنوان منتقد برتر در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت روی صندلی هفت نشست.

محمد تقی فهیم از احساس خود نسبت به تقدیر شدن در جشنواره فیلم مقاومت گفت و اظهار کرد: در ابتدا پیش از رفتن به جشنواره حس خوبی نداشتم چون گمان می کردم کسانی باشند که ارجح تر از من هستند و از دیگر سو این خبر به گونه ای اتفاقات دو پهلویی را برای من پدید می آورد. بدین معنا که از این پس باید خونه نشین شوم اما بعد زمانی که این ماجرا تریبونی شد متوجه شدم که چه مدیریت هوشمندانه ای در پشت این ماجرا قرار دارد. چرا که این کار سبب ایجاد انگیزه برای جوانانی می شود که در این عرصه در حال فعالیت هستند و به نوعی دیده شدن نقد محسوب می شود.

وی در خصوص وضعیت نقد در سینمای ایران گفت: براندو معتقد است در سینما هیچ چیزی جز نقد ارزشی ندارد. اگر این موضوع را بپذیریم که البته گویی با تقدیر های صورت گرفته در حوزه نقد به نوعی پذیرفته ای که منتقد خوب داشته باشیم. منتقدی که سواد، شناخت و آگاهی لازم را دارد و بدین صورت سینمای سقف نخواهیم داشت.

این منتقد با بیان اینکه تعداد منتقدان خوب در سال های دور خیلی کم بود اذعان داشت: در سال های اخیر در عرصه دفاع مقدس جوانه هایی را شاهدیم که منتقدند و سینمای اسلامی وملی و ارزش ها را قبول دارند. اگرچه که فیلم خوب در عرصه دفاع مقدس نیز کم داشتیم اما همان تعداد فیلم های خوب نیز به علت نبود منتقد دیده نمی شد.

اما بخش دیگری از برنامه شب گذشته هفت به حضور کارگردان مستند آخرین روزهای زمستان؛ محمد حسین مهدویان و یکی از بازیگران آن، ابراهیم امینی اختصاص داشت.

مهدویان در توضیح اثر خود گفت: بخشی از علل اینکه این مستند دیده شده است به شخصیت شهید باقری بر می گردد و بخش دیگر آن نگاه تیم سازنده آن که تمامی جوان بودند است و اما تحقیق مداوم و بسیار نیز سبب می شود که قصه ما ابعادی پیدا کند و یک بخشی از آن نیز بر می گردد به اینکه ما نمی خواستیم مستندی شبیه آنچه که تا کنون وجود داشت ساخته باشیم.

وی افزود: انتخاب بازیگر نقش شهید باقری خیلی سخت بود چرا که آن فرد قرار بود یک شخصیت واقعی را بازی کند. از دیگر سو قرار بر این بود که قصه زندگی حسن باقری به شیوه دراماتیک باشد و فیلم برای مخاطب ساخته شود و بدین ترتیب متن را برای چنین رویکردی نوشتیم.

ابراهیم امینی از دیگر مهمانان برنامه شب گذشته هفت بود که علاوه بر بازی در مستند آخرین روزهای زمستان، انتخاب بازیگردر این مستند را نیز بر عهده داشته است. وی درباره این مستند گفت: این اثر در واقع درام مستند است و مستند صرف نیست که در غیر این صورت بازیگر مستند عنوان متناقضی برای آن دیده می شد. درام مستند در زیر مجموعه مستندتعریف شده است بنابراین با همین رویکرد مجموعه عوامل سعی کردیم فضای مستند گونه رعایت شود که انتخاب بازیگررا نیز برهمین اساس انجام دادیم.

اما پرده آخر برنامه به میزگردی با موضوع نقش سازمان ها و دولت در حوزه دفاع مقدس و مقاومت با حضور جمال شورجه و جواد جباری اختصاص داشت.

جواد جباری؛ مدیر عامل فرهنگی مستند روایت فتح در این میزگرد درباره جشنواره فیلم مقاومت اذعان داشت: این جشنواره با گذشت سال ها در حال رسیدن به یک بلوغ قابل قبولی است که می تواند درجریانات آتی خود تاثیرات بیشتری داشته باشد و می تواند بحث تولید را تسریع بخشد.

وی ادامه داد: باید به طور جدی به موضوع دفاع مقدس و مقاومت بپردازیم. چراکه در مقابل فیلم هایی که علیه انقلاب و دفاع مقدس ساخته می شود باید در این شرایط نقش خود را ایفا کنند و حوزه سینما را به شکلی پیش ببریم که بتوانیم به این مهم دست یابیم چرا که شرایط منطقه ایجاب کرده است.

جمال شورجه در ادامه صحبت های جباری اذعان داشت: حوزه سینمای دفاع مقدس از مرزها فراتر رفته است و در مرزهای جغرافیایی ما در قبال دشمنان تیز دندانی که داریم و در صدد ضربه زدن به انقلاب هستند باید انقلابمان را بیشتر صادر کنیم و همان طور که شاهد هستیم انقلابات منطقه نیز تبعات انقلاب صورت گرفته در کشور ایران است.

وی گفت: انقلاب مختص ایران نیست و دشمن درصدد است که انقلاب را منکوب و منزوی کند که ما باید عکس آن عمل کنیم و ما میتوانیم برای این امر سالیانه در مجلس بودجه خاصی را برای دفاع مقدس قرار دهیم .علاوه براین باید برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایی در حوزه سینمای دفاع مقدس بدین معنا که سینمای دفاع مقدس شامل چه حوزه هایی است و چقدر به بودجه احتیاج دارد، وجود داشته باشد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار