به میزبانی دانشگاه تبریز؛

جشنواره فرهنگی ‌دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ‌قفقاز آغاز شد

خبرگزاری پانا:جشنواره فرهنگی ـ ادبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقۀ قفقاز در دانشگاه تبریز آغاز شد.

کد مطلب: ۲۶۰۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری پانا، جشنواره فرهنگی ـ ادبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقۀ قفقاز؛ با حضور شرکت‌کنندگانی از 5 کشور حوزه قفقاز شامل آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قرقیزستان و قبرس از امروز به سه روز در دانشگاه تبریز آغاز به‌کار کرد.

رئیس دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این جشنواره، با بیان اینکه دانشگاه تبریز دومین دانشگاه ایران و بزرگ‌ترین مرکز علمی و تحقیقاتی شمال‌غرب است، تصریح کرد: تحصیل بیش از 20 هزار دانشجو، 700 نفر هیات علمی، 20 دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و آزمایشگاه‌های مجهز این دانشگاه را به یکی از جامع‌ترین و مهمترین دانشگاه‌های ایران تبدیل کرده است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: بر اساس رتبه‌بندی جدید دانشگاه لایدن که یکی از معتبرترین مراکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی است و در سال 2014، 750 دانشگاه را رتبه‌بندی کرده، دانشگاه تبریز رتبه 492 دنیا، 63 در آسیا و رتبه دوم در ایران را کسب کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه مشترکات فرهنگی، تاریخی، عاطفی و ارزشی ایران با منطقه قفقاز را بسیار ریشه دار عنوان کرد و گفت: در این خصوص می‌توان به مناسبت‌هایی نظیر عید باستانی نوروز، آیین‌های مذهبی، نوع پوشاک، مراسمات ازدواج و عروسی، اعیاد و مناسبت‌های فرهنگی و سبک زندگی اشاره کرد.

پورمحمدی تصریح کرد: تجلی اشتراکات تمدن بزرگ اسلامی در قفقاز به حدی است که در همه کشورهای این منطقه نشانه‌های بسیاری از ادبیات، مذهب، تاریخ، زبان، فرهنگ و اشتراکات مدنی فی مابین دیده می‌شود و شاید در جهان کمتر کشوری دیده بشود که مثل ایران و قفقاز ارتباط تنگاتنگ و صمیمی داشته باشد.

به گفته وی، این سرزمین با تاریخ چهار هزار ساله خود در طول تاریخ اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است، به‌طوری که اولا دالان ارتباط جنوب و شمال است و در طول تاریخ یکی از معابر اتصال جنوب به اروپا بوده است و از جنبه اقتصادی دارای ظرفیت‌های بالا بوده و هم سوخت و انرژی و هم مسیر انتقال و هم حوزه مشتری وجود دارد.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: قفقاز به لحاظ سیاسی و فرهنگی نقطه اتصال آسیا به اروپا است و محل اتصال و مواجهه دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مسیحیایی است و دانشگاه تبریز برای گسترش مناسبات ملت‌های منطقه آماده هر گونه همکاری است.

رمضان کورکماز، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی مشترک بین کشورهای منطقه قفقاز افزود: این جشنواره برای تقویت این مشترکات فرهنگی و تاریخی است که امیدواریم به اهداف تعیین شده فی مابین برسیم.

وی افزود:کشورهای منطقه با اتحاد، برادری و وحدت می‌توانند، کارهای بزرگی برای توسعه همه جانبه کشورهای خویش انجام دهند که یکی از این راه‌ها برگزاری چنین جشنواره و همایش‌های مشترک علمی است.

رئیس دانشگاه آردهان از اینکه دانشگاه بزرگ تبریز با آغوش باز از برگزاری این همایش استقبال کرد و میزبانی مهمانان را از کشورهای مختلف بر عهده داشت، قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد سر آغاز همکاری جدید میان دانشگاه های عضو باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار