دستیابی به الگوی توسعه پایدار، رویکرد اصلی در به کارگیری فناوری نوین ساختمانی است

خبرگزاری پانا: مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان گفت: فناوری های نوین در اندیشه برطرف کردن مشکلات و چالش های فعلی صنعت ساختمان است و می تواند به کمک استفاده از مواد و مصالح جدید یا روش های جدید استفاده از مواد و مصالح، راه حل مناسبی برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور باشد.

کد مطلب: ۲۵۷۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از دبیرخانه دائمی فناوری های نوین صنعت ساختمان، سید مهدی درهمی اظهار کرد: با بهره گیری حداکثری از ظرفیت های رشد اقتصادی می توان درجهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و هم چنین تامین عدالت اجتماعی تلاش کرد.

درهمی افزود: این رویکرد در فناوری های نوین ساختمان مزیت هایی همچون صرفه اقتصادی، کاهش ضایعات و هدر رفت مواد و مصالح را نسبت به روش سنتی دارد و در آن دقت کارخانه ای جایگزین دقت کارگاهی می شود و ارتقای شاخص کیفی ساختمان را در پی دارد.

وی صرف کمترین انرژی در مرحله ساخت و کاهش هدر رفت انرژی در ساختمان را بیانگر نقش موثر تکنولوژی فناوری های نوین در این زمینه عنوان کرد.

مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان افزود: همچنین از منظر توسعه پایدار، استفاده از مواد و مصالح بومی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که امروزه چرخه بازیافت مواد و مصالح ساختمانی و امکان استفاده مکرر از مواد و مصالح به عنوان یک مزیت کلیدی مطرح می شود.

مدیر سابق طرح بزرگ میدان شهدای مشهد حداقل نیاز به نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص را از دیگر مزیت های استفاده از فناوری نوین ساختمانی خواند و یادآور شد: علاوه بر تلاش برای دستیابی به مصالح جدید با ویژگی های فناورانه، باید با روشهای جدید، میزان ضایعات در روش سنتی را کاهش و کیفیت نهایی را افزایش داد.

تفاوت فناوری های نوین با ساخت و ساز صنعتی

درهمی اذعان داشت: ساخت و ساز صنعتی شامل روش های تولید انبوه مسکن به سبک تولید صنعتی است. زیرا با مواد و مصالح سنتی هم می توان خط تولید انبوه سازی را انجام داد اما فناوری نوین به معنای استفاده کردن از مواد و مصالح غیر سنتی است که می تواند در خدمت صنعتی سازی ساختمان قرار بگیرد.

مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان همچنین دو عبارت «صنعت ساختمان» و «صنعتی سازی ساختمان» را دو مفهوم جداگانه برشمرد و توضیح داد: تمامی اقدامات حوزه ساخت و ساز اعم از کوچک و بزرگ، متمرکز و پراکنده، جزو صنعت ساختمان محسوب می شود درحالی که صنعتی سازی ساختمان به معنای استفاده از یک روش صنعتی برای ساخت و ساز انبوه می باشد که باید با روش های دقیق و زمان بندی منظم، استاندارهای کیفی بالاتری نسبت به ساخت و ساز غیر صنعتی داشته باشد.

به گفته وی فناوری های نوین در صنعتی سازی ساختمان کمک مهمی به سرعت، کیفیت و هزینه تمام شده ساخت و ساز صنعتی می کند. اما این موضع به این معنا نیست که کاربرد فناوری های نوین ساختمان تنها در انبوه سازی خلاصه شود، بلکه یک منزل شخصی هم می تواند از مزایای فناوری های نوین برخوردار گردد.

درهمی حمایت از صنعتی سازی ساختمان را با همکاری موثر میان بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری های نوین و صنعتی سازی ساختمان با دستگاه های ذیربط نظیر سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد، سازمان همیاری شهرداری های کشور و معاونت هماهنگی و عمران وزارت کشور در کلانشهرها امکان پذیر دانست.

از سوی دیگر چون صنعتی سازی ساختمان می تواند به لحاظ منافع ملی، دستاورهای ارزشمندی برای کشورمان داشته باشد، جا دارد سازمان هایی همچون معاونت فناوری ریاست جمهوری که امکان حمایت از این گونه فعالیت ها را دارند، با حمایت های خود از بخش خصوصی زمینه فعالیت های بیشتر در این حوزه را فراهم آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار