پزشك متخصص داخلی خراسان شمالی :

افزایش احتمال ابتلا به نقرس با مصرف زیاد فراورده های گوشتی وپروتئینی

خبرگزاری پانا : پزشك متخصص داخلی خراسان شمالی اعلام کرد : مصرف زیاد فرآورده های گوشتی و پروتئینی احتمال ابتلا به بیماری نقرس را افزایش می دهد.

کد مطلب: ۲۵۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا، یك پزشك متخصص داخلی در این باره می گوید: نقرس، از شایع ترین بیماری های مفصل است كه بر اثر تشكیل كریستال های اسیداوریكی و افزایش آن در خون به وجود می آید و زمینه التهاب شدید مفصلی را كه با درد شدید همراه است، فراهم می آورد.
دكتر علی پوراكبر بیان می كند : هنگامی كه كریستال های اسیداوریك كه میزان آن در خون افزایش یافته وارد مفصل می شود، التهاب شدیدی در مفصل به وجود می آید كه با علایم حادی فرد را آزار می دهد.
وی می افزاید : بیمار مبتلا به نقرس به طور معمول در عرض چند ساعت به درد، قرمزی و تورم یكی از مفاصل تحت فشار بدن دچار می شود.
وی تصریح می كند : مفاصل انگشت شست پا و زانو 2 مفصل درگیر این بیماری است و درد و التهاب آن به حدی شدید است كه فرد مبتلا اجازه معاینه و حتی تماس دست معاینه كننده با مفصل را نمی دهدوحتی گاهی نمی تواند جوراب یا لباس خودرا بپوشد.
دکترپوراکبر عنوان می كند : درد و تورم شدید مفاصل ، بدون درمان چند روز ادامه می یابد و گاهی اوقات به حالت مزمن تبدیل می شود.
وی به دلایل ایجاد نقرس اشاره می كند و اظهار می دارد : افزایش تولید اسیداوریك كه از تجزیه پروتئین ها در بدن به وجود می آید و كاهش دفع آن از كلیه، زمینه ابتلا به نقرس را فراهم می آورد.
به گفته این پزشك متخصص، مصرف زیاد فرآورده های گوشتی و پروتئینی و بیماری های كلیوی كه متاسفانه در جامعه ما رو به افزایش است احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
وی با بیان این كه با افزایش سن و نارسایی كلیوی میزان ابتلا به این بیماری افزایش می یابد ،خاطر نشان می كند : بسیاری از افراد به اشتباه تصور می كنند مصرف گوشت قرمز باعث ایجاد نقرس می شود و از مصرف آن خودداری می كنند.
دكتر پوراكبر عوارض كلیوی ناشی از فشار خون و دیابت كنترل نشده را در بروز نقرس موثر می داند و می گوید : نقرس جزو بیماری های بدخیم محسوب نمی شود زیرا عوارض آن به طور عمده به یك یا 2 مفصل محدود می شود.
وی می افزاید : زمینه های ژنتیكی، تروما(ضربه)، تغییرات دمایی اندام ها به ویژه سرما، اختلالات متابولیكی، مصرف پروتیئن زیاد و بیماری های كلیوی جزو عوامل مستعد كننده نقرس به شمار می رود.
این پزشک متخصص تصریح می كند : داروهای ضد التهاب خوراكی یا تزریقی برای درمان حاد نقرس به دستور پزشك موثر است.
وی آغاز درمان مناسب نقرس را پس از فروكش كردن علایم حاد اعلام می كند و اظهار می دارد : در این وضعیت اگر بیمار افزایش تولید اسیداوریك داشته باشد پزشك داروهای كاهنده اسیداوریك نظیر «آلوپورینول» تجویز می كند و اگر فرد مشكل كاهش دفع آن راداشته باشد درمان معطوف به درمان بیماری های كلیوی خواهد شد.
وی عنوان می كند : اگر این بیماری به دلیل مصرف پروتئین بالا ایجاد شده باشد نیز گاهی محدود كردن آن در درمان موثر واقع می شود.
دکترپوراکبر توصیح می دهد : اسیداوریك در خون تمام بیماران مبتلا به نقرس بالاتر از حد نرمال نیست به طوری كه ممكن است فردی به این بیماری مبتلا باشد اما سطح اسیداوریك بدن او در حد طبیعی باشد.
وی ادامه می دهد : بیمار در طول عمر خود مستعد بروز حملات نقرسی است و تنها در مواردی كه دلیل آن مصرف زیاد پروتئین و بیماری های كلیوی باشد قابل اصلاح و درمان است و زمانی كه به طور ژنیتكی اسیداوریك بالاست درمان مختصری در طولانی مدت برای بیمار توصیه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار