گزارش پانا از وضعیت بازار لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی

هزینه مدرسه رفتن چند؟

خبرگزاری پانا: دفتر مشق کاهی 40 برگ، مداد مشکی که دوست داشتم همیشه نوکش تیز باشد ، پاک کن عطری یعنی خاطره، یعنی كودكی.

کد مطلب: ۲۵۳۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، آن روزها من و همکلاسی هایم با این چیزها هم شاد می شدیم ؛ نه از عروسک باربی روی کیفهای مدرسه خبری بود و نه از جامدادی‌های رنگارنگ و خودكارهای چند هزار تومانی. اما الان همه چیز فرق کرده، دیگر نه از طرح های ساده خبری است و نه از آن قیمتها. شهریور که می شود تب و تاب خرید کیف، دفتر و لباس مدرسه شروع می شود. خانواده ها بسته های اسکناس را آماده می کنند و راهی فروشگاهها و مراکز خرید می شوند. برای همین وسایل مدرسه گران می شود و رقمها گاهی نجومی بالا می رود، البته چند سالی می شود که بازرسان سازمان تعزیرات بر نرخها نظارت دارند اما دستفروشان و مغازه های خرده پا گاهی از این فرصت چند روزه به نفع خودشان سود می برند.

قیمت دولتی لوازم التحریر

بررسی‌‍ های میدانی خبرنگار پانا نشان می دهد که دفترچه های دولتی در فروشگاه‌هایی مانند اتکا، شهروند و رفاه عرضه می شود.

در جدول زیر قیمت دولتی دفتر مشق آورده شده است:
نام محصول قیمت ( تومان)
دفترچه 40 برگ 570
دفترچه 60 برگ 850
دفترچه 80 برگ 1100
دفترچه سیمی 80 برگ 1550

لیلا اشرفی که با دو دختر دوقولویش برای خرید لوازم التحریر به شهروند آمده به خبرنگار پانا می گوید:" من اصلا دوست ندارم که بچه ها با دفترهای نقش و نگاری سرکلاس درس باشند اما موقع خرید بیشتر این طرحهای باربی و کارتونها نظر دخترانم را جلب می کند و از من می خواهند که آنها را بخرم. به نظر من باید در مدرسه یا تلویزیون به دانش آموزان هشدار دهند که این دفترها و لوازم التحریر بیشتر حواس بچه ها را پرت می کند."

وی ادامه می دهد: "مثلا سال قبل دخترم به خاطر اینکه سر دیکته حواسش به دفتر بغل دستیش رفته بود چند خط عقب مانده بود و معلم هم قبول نمی کرد، برای همین امسال آمدم از شهروند خرید کنم اما ظاهر این دفترها را هم اصلا دوست ندارم. دخترها هم دفترهای فانتزی را بیشتر دوست دارند."

ابراهیم صافی از فروشندگان لوازم التحریر در خیابان کریمخان به خبرنگار پانا می گوید: طرحهای ایرانی که بر روی لوازم التحریر زده می شود آنقدر بدسلیقه کار شده که من خودم هم اصلا آنها را روی ویترین نمی گذارم.

وی ادامه می دهد:" زمانیکه شخصیت کلاه قرمزی خیلی بر روی طرح ها کار می شد باز نسبتا استقبال از لوازم التحریر ایرانی زیاد بود اگر چه باز هم بعضی از بدرنگ بودن طرح ها شکایت داشتند اما باز بد نبود. "

در همین باره محسن اشراقی که حدود 15 سال است روی طراحی لوازم التحریر کار می کند به خبرنگار پانا می گوید: "من اصلا این حرفها را قبول ندارم چون مگر لوازمی که طرح باربی و سوپرمن دارد واقعا از خارج کشور وارد می شود.این وسایل هم کاملا در داخل توسط طراحان داخلی تولید می شود. "

وی ادامه می دهد: "اگر کیفی که روی آن طرح عروسک باربی دارد و از خارج وارد شود خیلی گرانتر از آن چیزی است که الان در بازار وجود دارد."

وی در مورد اینکه چرا طرح های ایرانی استفاده نمی کنید می گوید: "تنوع و جذابیت در شخصیتهای خارجی بیشتر از ایرانی است برای همین ما هم دوست داریم که از آنها استفاده کنیم اما در مورد شخصیتهای کارتونی که می توانیم استفاده کنیم تنها مربوط به کارتون کلاه قرمزی است که آن هم محدود است.

قیمت انواع دفترچه های فانتزی در بازار آزاد

قیمت لوازم التحریر در فروشگاههای لوازم التحریر متفاوت است هرچند که رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی اعلام می کند که بازرسان نظارت کامل دارند تا این قیمتها یکسان عرضه شود اما بررسی میدانی خبرنگار ما این را نشان نمی دهد.

در جدول زیر قیمت لوازم التحریر به نرخ بازار آورده شده است:

نام محصول قیمت ( تومان)
دفترچه 60 برگ فانتزی 2300
دفتر 80 برگ نیمه فانتزی 3500
دفتر 100 برگ نیمه فانتزی 4500
دفتر 200 برگ نیمه فانتزی 6000
دفترچه 60 برگ فانتزی گلاسه 3000
دفتر 80 برگ فانتزی گلاسه 4000
دفتر 200 برگ سیمی مرغوب 8000
خودکار ایرانی 1000
خودکار خارجی 2000
قیمت مداد اتود 3600
مداد 1000
پاک کن 600
دفترچه یادداشت فانتزی 1600
دفترچه نقاشی فانتزی 3000
دفترچه زبان انگلیسی فانتزی 3500

طرحها و نقاشیهای خارجی روی لوازم التحریر ایرانی

هرچند که سال 91 آموزش و پرورش ورود لوازم‌التحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس را با هدف حمایت از تولید داخل و فرهنگ اسلامی- ایرانی ممنوع کرد اما باز هم این لوازم در فروشگاهها عرضه می شود. در این باره محسن حسینی ارسنجانی مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می گوید: یکی از وظایف ستاد پروژه مهر که ناظر به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید است استفاده از نمادهای ایرانی و اسلامی در پوشاک و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان است.

وی تاکید می کند که وزارت آموزش و پرورش از تولید نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی حمایت می‌کند و در همین زمینه در کارگروه پروژه مهر یکی از مباحث مهم توجه به تولیدنوشت‌افزار ایرانی و اسلامی و استفاده از نمادهای ایرانی و اسلامی در پوشاک و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان است.


حسینی معتقد است که استفاده خانواده ها از لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی و اسلامی باید از طریق رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما فرهنگ سازی شود و این امر مهم در افق 1404 به‌عنوان چشم‌انداز نظام لحاظ شود.

در کشورهای پیشرفته برای تبدیلیک شخصیت به برند ابتدا آن را به‌ صورت کارتون به کودکان معرفی می‌کنند و سپس نماد این کارتون را روی لوازم‌التحریر و اسباب بازی‌های کودکان به کار می‌گیرند، این فرآیند ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. بنابراین اگر می‌خواهیم شخصیت‌های خود را در قالب لوازم‌التحریر و اسباب بازی به کودکانمان معرفی کنیم، ابتدا باید آن شخصیت را از طریق مدارس به دانش‌آموزان معرفی و بعد اقدام به استفاده از نماد آن‌ها روی لوازم‌التحریر کنیم.

برای حمایت از نوشت افرار ایرانی، سال گذشته 100 میلیون دفتر با طراحی ایرانی و اسلامی تولید و در اختیار مدارس قرار گرفت.

هزینه رفتن به مدرسه چند؟

طبق بررسی خبرنگار ما اگر یک خانواده برای فرزندش دو عدد خودکار، یک عدد مداد اتود، یک عدد پاک کن، یک دفترچه 200 برگ، دو دفترچه 100 برگ، یک دفترچه 80 برگ و دو دفترچه 60 برگ، یک دفترچه نقاشی، یک کیف با قیمت به طور متوسط 40 هزار تومانی، یک کفش به طور متوسط 50 هزار تومان و یک روپوش مدرسه با قیمت متوسط 30 هزار تومان بخرد، به طور متوسط به 153 هزار و 200 تومان هزینه نیاز دارد.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان می گوید: کاش خانواده ها فرهنگ درست مصرف کردن را به فرزندانشان بیاموزند و بهترین زمان آن همین الان است که خرید مدرسه ها شروع است. مثلا بهتر است از خریدهای بیخود پرهیز کنند یا اینکه از هر وسیله طرحها و مدلهای مختلف را نخرند.

او ادامه می دهد: چشم و هم چشمی بیشترین آسیب را به دانش آموزان می زند و اگر آنها وسیله ای را دست همکلاسی هایشان دیدند نباید خانواده آن را به هرقیمت بخرد چون این فرهنگ غلطی است.


زهرا تالانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار