نقش تنبیه بدنی بر تقویت رفتار نامطلوب کودکان

خبرگزاری پانا: یک روانشناس با تاکید بر اینکه تنبیه کردن کودکان به عنوان یک روش تربیتی هرگز توصیه نمی‌شود گفت: تنبیه بدنی می‌تواند در عمل، نقش تقویت کننده رفتار نامطلوب را داشته باشد و تنبیه گاه می‌تواند دارای خطرهای جدی برای کودکان باشد.

کد مطلب: ۲۴۵۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش پانا، دکتر الهام فروزنده، با اشاره به اینکه تنبیه گاه و برای مدت محدودی موثر است گفت: تنبیه بدنی می‌تواند در عمل؛ نقش تقویت کننده رفتار نامطلوب را داشته باشد.
وی گفت: تقویت منفی از تنبیه بهتر است و دارای سه مزیت است. اگر به کودک گفته شود که چه رفتاری از او انتظار دارند و به او گوشزد کنند که باید این رفتار را نشان دهد، این کار به نتیجه خوشایندی می‌انجامد.
فروزنده یادآور شد: کنترل رفتار کودک در تقویت منفی به دست خود او است، یعنی او آزاد است که هر آن رفتار مطلوب را نشان دهد و به موفقیت ناخوشایند پایان بخشد. این عملکرد بر خلاف تنبیه است که کودک کنترلی بر رفتار خود ندارد و صرفنظر از رفتارش تنبیه در مورد او اعمال می‌شود.
این روانشناس تصریح کرد: تقویت منفی کارآیی بیشتری دارد. به محض اینکه رفتار کودک به سوی بهتر شدن تغییر جهت می‌دهد، تنبیه پایان می‌پذیرد.
فروزنده گفت: باید توجه داشت که اگر تقویت منفی هم موثر نباشد، با بکار بردن اشباع، خاموشی و تقویت رفتارهای مغایر می‌توان از بکار بردن تنبیه در اصلاح رفتار کودک خودداری کرد.
وی یادآور شد: در تقویت منفی رفتاری که درست پیش از برداشتن موقعیت ناخوشایند واقع شده است، تقویت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار