دومین نشست سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

نقد آکادمیک و بازنمایی شخصیت زنان دستاوردهای جدید جشنواره فیلم مقاومت

خبرگزاری پانا: دومین نشست سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور یزدان عشیری مدیر روابط عمومی، شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی، پژوهشی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

کد مطلب: ۲۲۷۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، این نشست که در راستای تشریح اهداف و جزئیات بخش علمی و پژوهشی این جشنواره برگزار شد با صحبت های دکتر اسفندیار به درازا کشید. در ابتدای نشست یزدان عشیری با اظهار نگرانی در خصوص اتفاقات اخیر در سوریه و عراق و محکومیت جنایات گروهک تروریستی داعش ، بیان کرد: جریاناتی به نام اسلام با نگاه تندرویانه و پوشش مذهبی اسلام چهره منطقه و جهان اسلام را لکه دار کرده اند و تصویری وحشتناک از اسلام ارائه می دهند که جشنواره فیلم مقاومت این نگاه خرافی را محکوم می کند و امیدوار است نهضت فیلم سازی در این مقطع از تاریخ به خوبی رسالت خود را در این خصوص انجام دهد.

وی افزود: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت یک نگاه آشناست که 32 سال قبل در دفاع مقدس شکل گرفته و در طول این سال ها خاستگاه بسیاری از جریان های فیلمسازی کشور بوده است که خیلی از فیلمسازان از کنار آن خوب درخشیده و دیده شده اند. امسال در ساختار جشنواره سیاست گذاری ها و اقدامات آن به سمت پیش بینی موضوع و توجه به جریانات گروه های تکفیری در سوریه که تا چند ده کیلومتری مرز ایران هم درحال پیش روی هستند رفته است.

مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خاطر نشان کرد: امسال در گام سیزدهم سعی شده جشنواره در تمامی مقیاس های استانی، ملی، و بین المللی در سطح بزرگترین جریان فرهنگی کشور باشد، جشنواره ما قرار است چندین شهر و هفت کشور را در برگیرد که امیدواریم شاهد دستاوردهای ملی و موثر آن در حوزه فیلمسازی ایران باشیم.

در ادامه دکتر شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی به بیان اهداف، سیاست ها و برنامه هایی که پیش بینی شده است پرداخت. وی با بیان مقدمه ای در باب دلیل برگزاری جشنواره مقاومت و همایش سینمای مقاومت، اظهار کرد: مفهوم سینمای مقاوت شاید در کشورهای دیگر جهان بیشتر از کشور ما جا افتاده باشد. مفهوم مقاومت از دهه های 60 میلادی یکی از ظهورهای خود را در سینمای آرژانتین توسط دو فیلمساز آرژانتینی داشته است از آن زمان این مفهوم در ادبیات و دانشگاه ها رایج است.

وی گفت: از اینکه در این دوره از جشنواره فیلم مقاومت این فرصت فراهم شده که یک بخشی تحت عنوان بخش علمی پژوهشی برای جشنواره در نظز گرفته شود به عنوان یک عضو دانشگاهی تشکر و قدردانی می کنم. چرا در سینمای جهان گرایش به سینمای مقاومت به وجود آمده و کلید واژه هایی به نام سینمای مقاومت شکل گرفته است؟، مسئله اول بحث تاریخچه است بسیاری از فیلم های مستند سینمای جهان تصاویری از مزدم استعمارگر جهان را نشان می دهند که در پی افزایش قلمرو حکومتی خود هستند و آن ها را به اوج غرور می رسانند در کنار آن ما شاهد سینمایی هستیم که مقابل این استعمار می ایستد و مقاومت می کند در فاصله های بعدی زمانی شکل هایی دیگر از سینمای مقاومت را می بینیم، در کشورهایی چون امریکای لاتین، اروپای شرقی و ... رویکردهای دیگری را می بینیم. مقاومت در برابر فرایند یکسان سازی فرهنگی محصولات فرهنگی آمریکا که در جهان تولید می کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: مفاهیم مقاومت در کشورهای مختلف و به معنای کلی عرصه ای را در جهان ایجاد کرده است که فعالین فرهنگی حامی مقاومت آن را پی بگیرند و محصولاتی را تعبیه کنند. یکی از اولین پیش‌قراولان مقاومت در برابر آمریکایی‌سازی فرانسه بوده است، در همین چند سال اخیر 2- 3 عرصه دیگر به عرصه‌های مقاومت در سینما اضافه شد، یکی نظام سرمایه‌داری نئولیبرال و فجایعی که در پی آن به وجود آمد که منجر به وقوع جنبش وال‌استریت شد و اینها همزمان شکل‌هایی از سینمای مقاومت را به وجود آورد. امروزه ما با پدیده ای جهانی مواجه ایم تحت عنوان سینمای مقاومت که مایه تاسف است توجهی به اینگونه آثار آن طور که باید نشود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یکی از جلوه های مقاومت در جهان است، عنوان کرد: ا این انقلاب نه تنها در برابر امپریالیسم و استعمار و نه تنها در برابر کمونیست های شرق و غرب و ... قد برافراشته و ایستاد بلکه جنبه دیگری از مقاومت را بیان کرد. آن چیزی که ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی بود این بود که در برابر گفتمان های سکولار اروپا نیز مقاومت کرد گفتمان هایی که معتقد جدایی دین و سیاست از هم بوده و حوزه سیاست را دین زدایی کرده بود. در هر جامعه‌ای گفتمان‌هایی مسلط هستند که غالبا متفاوت هستند اما در فضای فرهنگ و هنر کشور ما گفتمان‌ها هم‌مسیر نیستند. ما تلاش کردیم در محورهای جشنواره از حرف‌های تکراری بپرهیزیم و شاهد گفتن حرف‌های جدید در این جشنواره باشیم.

اسفندیاری در خصوص دستاوردهای جدید این جشنواره بیان کرد: نقد آکادمیک، عملکرد مدیران فرهنگی در سینمای دفاع مقدس، بازنمایی شخصیت زنان در سینمای مقاومت و پرداختن به ادبیات کهن ایرانی 3 دستاورد جدید این همایش است. از دیگر برنامه ها انتشار 4 جلد کتاب همزمان با جشنواره است که یک جلد آن نوشته‌های آکادمیک دانشگاهی خارج از ایران با محوریت سینمای دفاع مقدس است، دو جلد کتاب در مورد سینمای هالیوود و اولویت سیاست‌گذاران و نهادهای نظامی به سینمای هالیوود و مجموعه مقالات برگزیده جشنواره که در یک جلد منتشر خواهد شد. نشست‌های تخصصی در زمینه جلوه‌های ویژه به همراه جلسات نقد و بررسی فیلم‌هایی با مضامین اسلام‌هراسی نیز از دیگر محورهای این همایش است.

وی افزود: مهلت ارسال چکیده‌ مقالات تا 10 تیر ماه تمدید شد و علاقمندان می توانند تا این تاریخ به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت مراجعه کنند.

پس از صحبت های اسفندیاری، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: جشنواره در بخش مسابقه سینمایی با استقبال خوبی مواجه شده است 526 عنوان فیلم شرکت کرده اند که با برنامه ریزی هیات های انتخاب تا هفته اول تیرماه نتایج اعلام می شود. بخش دیگر جشنواره جلوه گاه نور است که با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان برگزار می شود. این بخش نیز تا 25 تیرماه فراخوان ان ادامه دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش بین الملل نیز جمع بندی فیلم ها و آثار دریافتی تا سوم تیرماه ادامه دارد و مهلت برای ارسال آثار باقی است. در همایش علمی هم رسالت خلایی که تا به الان وجود داشت برعهده دسانه ها بوده امیدواریم با برگزاری این همایش علمی شاهد حضور دیگر اساتید و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور نیز باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار