رییس کمیته واردات اتاق ایران در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

رقابت ناعادلانه میان قاچاقچی و فعال اقتصادی / کاهش قانون گریزی با مقررات زدایی

خبرگزاری پانا : رییس کمیته واردات اتاق ایران با بیان اینکه رقابت ناعادلانه ای میان قاچاقچی و فعال اقتصادی وجود داردکه از مسیرهای قانونی اقدام به واردات کرده است ،تصریح کرد: برای کوتاه کردن دست قاچاقچی باید طرف عرضه سامان داده شود ویکی از مهمترین کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد آن است که فضا را برای فعالیت قانونی و شناسنامه دار سهل و آسان کند و هرچه فضای کسب و کار به سمت سهولت و مقررات زدایی حرکت کند گرایش به سمت فضای غیر قانونی کم خواهد شد .

کد مطلب: ۲۲۴۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

مجید رضا حریری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت : قاچاق کالا یه مقوله به طور عمده اقتصادی است و دید ما به مقولات اقتصادی باید اقتصادی باشد و از یک زمانی موضوع قاچاق کالا و ارز به صورت امنیتی در کشور دیده شده و همیشه روسای این ستاد از بخش های نظامی و انتظامی انتخاب شده است و نگاه غالب بر کنترل قاچاق بیشتر نگاه بگیرو ببند و انتظامی بوده است .

رییس کمیته واردات اتاق ایران خاطرنشان کرد: کار انتظامی در هر اقدامی انتهای کار است و باید از نظر قانونی زمینه های بروز فساد و قاچاق در اقتصادرا کنترل کرد .

وی با بیان اینکه موضوع قاچاق کالا منحصر به ایران نیست و در بسیاری از کشورها دیده می شود ،اظهار کرد: 20 درصد از اقتصاد دنیا اقتصاد سیاه است و همین نسبت در اقتصاد ایران نیز وجود دارد و باید برای یکبار در مورد نگاه انتظامی به موضوعات اقتصادی تجدید نظر کرد .

حریری عنوان کرد: در دنیای جدید هر مقوله ای مانند مواد مخدر و قاچاق کالا از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد که یکی عرضه و دیگری تقاضاست و در ایران ما فقط به طرف عرضه توجه می کنیم و قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قانون مبارزه با قاچاقچی است نه مبارزه با قاچاق درصورتی که اگر قرار است به یک معضل سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی نگاه شود نباید تنها به معلول ها توجه شود و ریشه یابی علت ها بسیار ضروری است .

وی تصریح کرد: قاچاقچی و موضوع قاچاق بیشترین ضربه را به فعال اقتصادی وارد می کند که در حال فعالیت در فضای قانونی است و ما به شدت به دنبال آن هستیم که موضوع قاچاق در کشور ریشه کن شود.

رییس کمیته واردات اتاق ایران عنوان کرد: رقابت ناعادلانه ای میان قاچاقچی و فعال اقتصادی وجود داردکه از مسیرهای قانونی اقدام به واردات کرده است .

حریری تصریح کرد: برای کوتاه کردن دست قاچاقچی باید طرف عرضه سامان داده شود و یکی از مهمترین کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد آن است که فضا را برای فعالیت قانونی و شناسنامه دار سهل و آسان کند و هرچه فضای کسب و کار به سمت سهولت و مقررات زدایی حرکت کند گرایش به سمت فضای غیر قانونی کم خواهد شد .

وی ادامه داد: در طول یک سال و اندی که واردات وسایل آرایشی و بهداشتی ممنوع بود واردات این کالاها به وفور دیده می شد به این دلیل که متقاضی آن وجود داشت و چه کسانی به آن پاسخ می دادند همان افرادی که می توانستند از راههای غیر قانونی کالا به کشور وارد کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار