واگذاری پارک پردیسان به شهرداری به معنای تملک نیست/ ساخت پارک با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست خواهد

خبرگزاری پانا:حقانی گفت: واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران به معنای تملک و مالکیت نیست و مالکیت همچنان در اختیار حفاظت محیط زیست و دولت است.

کد مطلب: ۲۲۴۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد

باشگاه خبرنگاران نوشت:

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تصویب طرحی جهت ساخت پارک پردیسان در پایان سال 92، حفاظت و نگهداری از این پارک را مطابق ماده واحد این طرح در اختیار شهرداری داده و اظهار داشت: ضرورت تکمیل اجرا و حفاظت، صیانت و توسعه‌ی فضاهای تفرجگاهی و اجرای طرح جامع پیش بینی شده بر عهده‌ی شهرداری است.

وی با بیان اینکه مطابق این طرح شهرداری جهت بهره برداری ملزم به تنظیم تفاهم نامه‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد، به واگذاری این پارک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شهرداری اشاره نمود و افزود: البته این واگذاری به معنای تملک و مالکیت نبوده و مالکیت همچنان در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و دولت خواهد بود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اینکه یکی از بند‌های این طرح، اجرا توسط شهرداری و با نظارت محیط زیست تاکید شده است، تصریح کرد: در بند دیگر این طرح به کاربری فضای سبز این محدوده تاکید شده که این به معنای ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در محدوده واگذاری شده است.

حقانی با بیان اینکه قطعا اجرای طرح‌ها و نگه داری پارک نیازمند صرف هزینه‌هایی از سوی شهرداری خواهد بود، به پیش بینی اعتبار لازم در این خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند این میزان هر ساله با درصدی افزایش تامین خواهد شد اما با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز خود از یک منبع مالی سالیانه برخوردار است، بخشی از این اعتبار نیز باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه طراحی پارک پردیسان متعلق به پیش از انقلاب بوده است، افزود: اجرای این طرح با وقفه‌ای طولانی پارک پردیسان را به تنها پارک اکولوژیک کشور تبدیل خواهد نمود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه امروز تپه‌های پردیسان در کنار تپه‌های لویزان، عباس آباد و چیتگر به عنوان یکی از چهار تپه ی مهم شهر تهران مطرح است، به موقعیت مکانی این تپه اشاره نمود و گفت: این تپه امروز در غرب تهران واقع است که از شمال بزرگراه شهید همت از جنوب به بزرگراه فضل ا... و از غرب به دورخاه‌ی فرحزاد منتهی می‌شود،ضمن اینکه عبور بزرگراه یادگار امام از میانه‌ی پارک آن را به دو بخش تقسیم نموده است.

حقانی در ادامه وسعت این پارک را در حدود 225 هکتار ذکر کرد و افزود: بنابر پیش بینی‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال 88 احداث این پارک و اجرای فضاهای طراحی شده نیازمند صرف اعتبار 750 میلیارد تومانی است که این رقم در بودجه‌ سال 93 از سوی شهرداری تهران به میزان 40 میلیارد تومان تصویب شده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا بودجه اختصاص یافته به شهروندان کمتر از میزان مورد نیاز است، اظهار داشت: اجرایی نمودن این طرح نیازمند کمک های اعتباری دولت است، چرا که گردآوری گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی از نقاط مختلف ایران و جهان و اجرای طرح‌های ویژه این پارک را نه تنها به عنوان تنها پارک اکولوژیک تهران، بلکه به عنوان تنها پارک اکولوژیک کشور مطرح خواهد ساخت.

**اگر قراردادی منعقد شده بود، با خبر بودیم

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در پاسخ به این سوال که علی رغم اظهارات مسئولان فضای سبز شهرداری تهران در اردیبهشت ماه مبنی بر واگذاری این پارک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در اوایل خرداد ماه به شهرداری تهران و نیز واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پیشنهادات شورای شهر آیا اختلاف‌ها مانع از اجرای آن تا کنون شده است، اظهار داشت: شهرداری تهران مطابق طرح پیشنهادی شورا موظف به انعقاد قرارداد با سازمان حفاظت محیط زیست شده است و اگر قراردادی منعقد شده بود، ما به عنوان شورا اکنون از آن مطلع بودیم.

حقانی در پایان با تاکید بر اینکه شورای شهر، شهرداری را ملزم به انعقاد قرارداد بر اساس موارد یاد شده نموده، خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی نیز در این راستا مابین این دو سازمان وجود دارد، باید به شورا مراجعه نمایند و آنچه مهم است، ساخت این پارک با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار