برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره كتاب و رسانه برتر اعلام شدند

خبرگزاری پانا: آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره كتاب و رسانه برتر همزمان با اختتامیه بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد؛ ‌در این مراسم برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

کد مطلب: ۲۱۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره كتاب و رسانه برتر در مراسم روز پایانی بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شنبه (27 آبان) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری آغاز شده است. در این مراسم برگزیدگان این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر معرفی شدند.
بیانیه هیات داوران یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
هیات داوران یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه با تجلیل از همه دست‌اندرکاران رسانه‌ای در تشویق و ترغیب عمومی برای گسترش، پویایی و تعالی صنعت نشر کتاب و فرهنگ کتابخوانی با بررسی 467 آثار دریافتی از همکاران رسانه‌ای، نظرات خود را در سه سطح توصیفی، تجویزی و سرانجام اعلام نتایج این رقابت جشنواره‌ای به شرح زیر اعلام می‌کند:
نخست: هیات داوران با بررسی 464 اثر در بخش‌های خبر، گفت‌وگو، گزارش، یادداشت و معرفی کتاب که 159 اثر از شمار یاد شده از سوی همکاران شهرستانی ارسال شده است، 70 اثر را حایز راهیابی به مرحله نهایی دانست.
هیات داوران با بررسی آثار دریافتی، متاسفانه در بخش خبر، هیچ امتیازی را برای اخبار حایز رتبه ندانست. همچنین در بخش‌های گفت‌وگو، گزارش، معرفی کتاب نیز اثری را که بتوان در رتبه نخست معرفی کرد، تشخیص نداد و برندگان جشنواره در بخش‌های یاد شده در رتبه دوم تا سوم معرفی شده‌اند.
دوم: هیات داوران با بررسی آثار دریافتی از سوی دبیرخانه یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر لازم می‌داند با قدردانی از تلاش همکاران خود در رسانه‌های مکتوب و مجازی توصیه‌هایی را ارایه کند.
الف: بررسی آثار همکاران بازتاب این واقعیت است که همچنان لازم است در عرصه خبرنویسی در حوزه کتاب و صنعت نشر از سوی استادان فن آموزش‌هایی ارایه شود تا این بخش از فعالیت رسانه‌ای از وضع موجود خارج شده و نگرش تازه و موثرتری در خدمت به فرهنگ کتابخوانی در دستور کار همکاران رسانه‌ای قرار گیرد.

ب: بررسی گزارش‌های ارسالی همکاران اغلب فاقد استانداردهای لازم در این عرصه است، به‌گونه‌ای که بیشتر آثار را فاقد جامعیت لازم در ارایه یک گزارش میدانی کرده و با صرف‌نظر از مقدمه گزارش‌ها، بدنه، اغلب تلفیقی از چند مصاحبه کوتاه بدون هرگونه حضور موثر گزارشگران و یا پایان‌بندی تاثیرگذار است.
ج: بررسی اکثر آثار همکاران در بخش مصاحبه نیز عدم حضور فعال، پرسشگر، چالشگر و صاحب اعتماد به نفس در این عرصه را نشان می‌دهد.
د: بررسی غالب آثار همکاران در بخش معرفی کتاب نیز مشمول وضع بالاست، به این معنا که معرفی کتاب با کشف و دریافت خبرنگاران در بازار نشر کتاب انجام نمی‌گیرد بلکه معرفی آثار بازتابی از کتاب‌هایی است که تحریریه رسانه‌ها از سوی ناشران و یا نویسندگان دریافت کرده‌اند.
هـ: بررسی آثار در بخش یادداشت نیز این هشدار را به همراه دارد که همکاران رسانه‌ای لازم است در این عرصه به یاد داشته باشند، یادداشت اغلب تابع خبر و زمان است و گشاینده رمزی است درباره موضوعی که در زمان حال رخ می‌دهد. از این رو نباید در یادداشت‌نویسی دچار فضایی انتزاعی شد که آن را جدا از ویژگی‌های یک یادداشت رسانه‌ای می‌کند.
سوم: هیات داوران سرانجام با بررسی آثار ارایه شده به یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر نظرات خود را در بخش‌های خبر، گفت‌وگو، معرفی کتاب، گزارش و یادداشت به ترتیب زیر اعلام می‌کند:

برگزیدگان بخش خبر:

هیات داوران یازدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه برتر در این بخش اثری را حایز رتبه ندانست.

برگزیدگان بخش گزارش:

هیات داوران در این بخش اثری را حایز رتبه اول نداست.

نفر دوم: راحله فاضلی به دلیل چاپ مطلب «نگران آینده سندباد و خاله سوسکه نباشید»

نفر سوم: نفیسه قانیان به دلیل چاپ مطلب «کتاب‌فروشی مشعل در آستانه خاموشی»

بخش گفت‌وگو و مصاحبه:

نفر اول: هیات داوران یازدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه برتر در این بخش اثری را حایز رتبه اول ندانست.

نفر دوم: الناز اسکندری به دلیل چاپ مطلب «نقد خلاقانه نداریم»

نفر سوم: حمید نورشمسی به دلیل چاپ مطلب «داستان‌نویس بی‌تکنیک منم»

بخش یادداشت و مقاله:

نفر اول: فرزام شیرزادی به دلیل چاپ مطلب «چخوف با خودش مصاحبه نمی‌کرد»

نفر دوم: علی نورآبادی به دلیل چاپ مطلب «معرفی آثار خواندنی بر اساس اسم کتاب‌ها»

نفر سوم: زهره کهن‌دل به دلیل چاپ مطلب «بالاتر از مجنون»

بخش عکس جشنواره:

هیات داوران به دلیل حد نصاب نرسیدن داوری در این بخش برگزیده‌ای نداشته است.

بخش معرفی کتاب:

نفر اول: در این بخش هیات داوران اثری را حایز رتبه اول نداست.

نفر دوم: المیرا صابر نعیمی به دلیل چاپ سه مطلب «روایتی از تقابل نسل‌ها و خاطرات در خانه»، «چشم رمان خوان‌‌ها به چشمان همیشه هوشیار روشن شد» و «طوطی تامارو بر پیشخوان کتاب فروشی‌های ایران می‌نشیند»

نفر سوم: مونا برجی‌خانی به دلیل چاپ مطلب «در پایتخت فراموشی، روایتگر زندگی افغان‌ها زیر سایه امنیت»

بخش صدا و سیما(در حوزه گزارش)

میترا لبافی از واحد مرکزی خبر برای گزارش تلویزیونی «خیر کتابخانه‌ساز اصفهانی»

علی اسماعیلی از رادیو معارف برای گزارش رادیویی «معرفی کتاب مفاتیح‌الجنان»

بخش جنبی(رسانه فعال)

خبرگزاری ایرنا و فارس به دلیل فعالیت گسترده و انعکاس مطلوب اخبار هفته کتاب در بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان فعال‌ترین رسانه معرفی می‌شوند.

ابراهیم زاهدی‌مطلق، جلال خوش‌چهره، مجتبی اعتماد مقدم، بهنام ناصح، علی عمادی، حمیدرضا مدقق، غلامرضا معصومی و سیدمهدی جعفری اسامی هیات داوران این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر را تشکیل می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار