پانا گزارش می دهد؛

خوشحالی چایکاران از رشد 50 درصدی قیمت برگ سبز / قیمت چای 20 تا 25 هزار تومان

خبرگزاری پانا: افزایش قیمت تضمینی چای پس از سالها بی مهری به این بخش مهم کشاورزی کشور موجب دلگرمی و خوشحالی بسیاری از کشاورزان شده است به طوری که پیش بینی می شود تولید برگ سبز چای در سال جاری 10 تا 15 هزار تن افزایش یابد که این میزان در سالهای آینده به مراتب بیشتر خواهد بود.

کد مطلب: ۲۱۳۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، تولید چای در ایران از قدمت دیرینه ای برخوردار است ولی طی سالیان اخیر چندان توجهی به این محصول مهم پرمصرف که سهم مهمی در صنعت و اقتصاد دارد ؛ نشده است و دولت با تعیین نرخهای پایین برای این محصول در عمل نتوانست رغبتی در بین قشر کشاورزان کم در آمد و محروم چایکار برای افزایش تولید به عمل آورد.


افزایش خرید تضمینی چای به منظور جلوگیری از بین رفت این صنعت مهم در کشور همواره مورد تاکید کارشناسان و دلسوزان این بخش بوده است چرا که بی توجهی به این در چند سال گذشته ،نابودی بخشی از باغات چای و تبدیل کاربری اراضی این محصول به دلیل بازده اقتصادی پایین و هزینه بالا را به همراه داشته است.


در این میان افزایش واردات چای بی کیفیت و سراسر از رنگ شیمیایی در چند سال اخیر به شدت افزایش یافت به گونه ای که این امر توانست در طور زمان ذائقه مردم به مصرف چای خوش عطر و طعم ایرانی را تغییر داده و چای خارجی بی کیفیت با اسانس و رنگ را جایگزین طعم طبیعی چای کند ، امری که در مورد برنج نیز تا حد زیادی به وقوع پیوسته است.


افزایش خرید تضمینی چای برای سال زراعی 92-93 نوید بخش دادن جان دوباره به باغات چای شمال کشور بود ، بنا بر تصویب‌نامه تعیین قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی 1393ـ1392 قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی 1393ـ 1392 برای درجه یک و دو به ترتیب معادل هجده هزار (18.000) ریال و ده هزار (10.000) ریال تعیین شد.

به گفته کارشناسان این بخش این بهترین خبر برای صنعت چای در چند سال اخیر محسوب می شود که توانست نور امید را در دل کشاورزان زحمت کش چایکار را روشن کند به گونه ای که بسیاری از باغات رها شده چای هم اکنون در حال آماده سازی و احیاء است.


ایرج هوسمی، رییس اتحادیه چایکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به آغاز برداشت چای در استانهای شمالی کشور می گوید : سه تا چهار روز از برداشت برگ سبز چای در شهرستانهای فومن ، لاهیجان و املش میگذرد ولی پیش بینی می شود امسال شاهد افزایش برداشت و کیفیت چای باشیم.


رییس اتحادیه چایکاران کشور با بیان اینکه دور اول بهره برداری چای بین 10 تا 20 روز زمان می برد ، می افزاید : 40 روز پس از دور اول بهره بردای دور دوم برداشت برگ سبز چای آغاز می شود که کیفیت برگ سبز چای به نسبت از دور اول پایین تر است.


وی با اشاره به افزایش نرخ تضمینی چای در سال جاری می گوید : نرخ تضمینی برگ درجه یک در سال جاری یک هزارو 800 تومان و درجه دو یک هزار تومان تعیین شده است که در مقایسه با سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش دارد.


هوسمی این افزایش قیمت برگ سبز چای را خوشحال کننده عنوان کرده و می افزاید : این امر موجب شده کشاورزان کار خود را امسال با جدیت بیشتری آغاز کنند .


رییس اتحادیه چایکاران کشور با بیان اینکه تاثیر این افزایش قیمت در سالهای آینده بیشتر نمایان می شود ، ادامه می دهد: بخش قابل توجهی از عملیات هرس و رسیدگی به باغات چای در فصل زمستان انجام می شود که با توجه به عدم ترزیق 60 میلیارد تومان مساعده در نظر گرفته شده برای باغات چای در سال گذشته و تنگدستی چایکاران این امر صورت نگرفته است .


وی تصریح می کند: با این وجود پیش بینی می شود امسال تولید چای بین 10 تا 15 هزار تن افزایش یابد که رقم قابل توجهی است و در سالهای آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت.


به گفته هوسمی، بسیاری از باغات چای که در سالهای گذشته رها شده است به تدریج در حال آماده سازی این که این امر متاثر از توجه دولت به این بخش است.


رییس اتحادیه چایکاران کشور در رابطه با قیمت چای سیاه در سال جاری توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت برگ سبز چای ، قیمت چای درجه یک بین 20 تا 25 هزار تومان و چای درجه 2 بین 10 تا 15 هزار تومان بسته به نوع فرآوری کارخانه متفاوت است.


به گزارش پانا ، آنچه مسلم است توجه دولت به محصول اساسی و پرمصرف ایرانی در سالهای آینده، ضمن کمک به حفظ باغات چای به عنوان یک سرمایه ملی منجر به افزایش تولید چای با کیفیت شده و تا حد بسیاری از واردات بی رویه چای خارجی و بی کیفیت جلوگیری می کند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار