توصیه‌های تغذیه‌ای برای افراد دیابتی + پادکست

خبرگزاری پانا : متخصص تغذیه و رژیم های درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تشریح بیماری دیابت توصیه‌هایی در زمینه تغذیه به افراد دیابتی کرد.

کد مطلب: ۲۱۱۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پژشکی بوشهر ، دکتر سعید نجف پور بوشهری افزود: دیابت یک نوع اختلال در پاتولیسم و جذب قند می‌باشد که می‌تواند موجب اختلال در سایر مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، آب و الکترو لایت‌ها نیز بشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهراضافه کرد: وقتی قند در بدن متابولیزه نمی‌شود تجمع آن در اطراف سلول می‌تواند تغییرات متابولیکی را ایجاد کند که در نهایت به مرگ سلول منجر می‌شود.
وی تصریح کرد: دیابت باعث عوارضی مانند قطع عضو، نابینایی و نارسایی کلیوی می‌شود به صورتی که بیشتر افراد دیالیزی دچار دیابت هستند.
این متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی ابراز داشت: در مورد رژیم‌های غذایی افراد دیابتی گرچه اطلاعاتی در بین افراد وجود دارد اما گاهی اوقات این اطلاعات نادرست و برخاسته باورهای غلط است که عوارض بیماری را تشدید می‌کند و بیمار را به سوی مرگ سوق می‌دهد به عنوان مثال در بین مردم این برداشت اشتباه وجود دارد که استفاده از داروهای گیاهی جایگزینی برای انسولین است.
وی گفت: ساختار همه مواد نشاسته‌ای و کربوهیدرات‌ها از گلوکز می‌باشد ولی هضم و جذبشان در بدن متفاوت است، از این رو نان بربری و سنگگ برای افراد دیابتی مفیدتر از سایر نان‌هاست آن‌ هم به شرطی است که حالت خمیری خود را از دست ندهد و خشک و برشته نباشد.
دکتر نجف پور بوشهری اضافه کرد: سبوس نان کمک می‌کند که از افزایش یکباره قند خون جلوگیری شود ولی متأسفانه نان جوهایی که در بازار وجود دارد میزان افزایش دهندگی قند آنها بالا است وبرخی افراد نیزاز نان سوخاری استفاده می‌کنند که موجب افزایش قند خون می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: مصرف برنجی که بصورت آبکش تهیه شده موجب افزایش قند خون می‌شود ولی اگر بصورت کته پخته شود قند آن بالا نمی‌رود.
وی افزود: توصیه می‌شود افراد از برنج ایرانی استفاده کنند و از مصرف برنج خارجی به ویژه هندی و پاکستانی استفاده نکنند چون بخش نشاسته‌ای برنج یا لعاب برنج که ضد دیابت است ندارند.
این متخصص تغذیه گفت: برای افراد دیابتی هیچ نوع بسکویتی توصیه نمی‌شود و در صورت که نیاز باید از بیسکویت‌های ترد استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه افراد باید از شیر و لبنیات بسیار کم چرب استفاده کنند، افزود: هر چه درصد چربی لبنیات زیادتر باشد به علت وجود اسید‌های چرب ترانس احتمال اینکه افراد دیابتی به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا بشوند بیشتر از افراد عادی است.
دکتر نجف پور بوشهری اظهار داشت: برای افراد دیابتی بهترین نوع لبنیات ماست می‌باشد چون درکنترل قندوخون بسیار مؤثر است و توصیه می‌شود که با هر وعده غذایی مصرف شود.
وی تصریح کرد: قند میوه‌جات، طبیعی است ولی تأثیرآن بر افراد دیابتی مانند حبه قند و شکر است بنابراین توصیه می‌شود افرادی دیابتی از میوه‌های فیبردار مانند سیب، هلو، شلیل و گلابی البته با محدودیت بسیار بالا استفاده کنند.
متخصص تغذیه تأکید کرد: افراد دیابتی، میوه‌هایی که حالت آبکی دارند مانند خرما و رطب را باید با احتیاط مصرف کنند ولی سبزیجات مانند کاهو، کلم، خیار و هویج به صورت متعدد و زیاد مصرف داشته کنند.
وی توصیه کرد: افراد دیابتی گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ بیشتر استفاده کنند و گوشت قرمز به دلیل کلسترول بالا باید کمتر مصرف کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار