گزارش پانا از نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛

انتصاب اسماعیلی به سمت رییس کل دادگستری استان تهران ارتقا محسوب می شود

خبرگزاری پانا: سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای کسانی که در قائله داخل زندان اوین اقدام به تخریب اموال زندان کرده اند پرونده تشکیل می شود.

کد مطلب: ۲۱۰۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه رسانه های مغرض و ضد انقلاب و تعدادی از جریان فتنه و داخلی در خصوص مسئله زندان اوین قائله آفرینی کردند، اظهار داشت: بازرسی از بند هر زندان یک امر معمولی و لازم است که در طی سالیان گذشته رخ داده و پس از این نیز انجام می شود.

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه اگر فردی که بازداشت شده است اشیای ممنوعه را وارد زندان یا بند کند جرم مرتکب شده و قابل تعقیب است، خاطرنشان کرد: جریان ضد انقلاب خارجی نشین در این باره اشتباه کرده اند، قوه قضائیه نسبت به قوانین پایبند است و اگر در داخل و یا خارج زندان کارمند یا زندانی طبق مقررات عمل کند از او حمایت شده و اگر خلافی مرتکب شود با او برخورد می شود.
وی تأکید کرد: دستگاه قضا به هیاهوها و موضوعات رسانه های مغرض توجه نمی کند.
اژه ای گفت: افرادی که این قائله را در داخل زندان به راه انداختند و اقدام به تخریب اموال زندان کردند و جنجال آفریدند، برایشان پرونده تشکیل می شود.
سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه از دیدن برخی قضایای منطقه و دنیا تاسف می خوریم، تاکید کرد: کسانی که مدعی دموکراسی در منطقه هستند می بینیم که چگونه در عراق و در حالی که دولت و ملت می خواهند انتخابات را برگزار کنند مردم را به خاک و خون می کشند. این افراد از ناحیه قدرت های بزرگ حمایت می شوند.
وی با بیان اینکه مشروبات الکلی طبق گفته یکی از نماینده‌های مجلس در بند 350 بازداشتگاه اوین کشف شده، اما خارج از زندان تهیه نشده است، گفت: اگر فردی بخواهد چیزی را مخفیانه وارد کند این کار را انجام می‌دهد. مثلا ممکن است همان وسیله را به همان ترکیب وارد بند نکند و آرام آرام قطعات مربوطه را جدا کرده و صرف مدت زمان آنها را به یکدیگر متصل کند.
اژه ای ادامه داد: افرادی سعی کردند با میوه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد مشروب در حد معمول تهیه کنند نه این که شما تصور کنید یک پاتیل مشروب در این بند کشف شده و از خارج از زندان تهیه شده است. این گونه نبوده و افراد با در اختیار داشتن وسایل‌های موجود چنین چیزی را به وجود آوردند.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درخصوص رفتن غلامحسین اسماعیلی از سازمان زندانها و انتصاب او به عنوان رییس دادگستری استان تهران توضیح داد: اگر خدای نکرده اخبار بی‌پایه و ناصحیح منتشر شود موجب تشویش اذهان و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. بنابراین همه باید تلاش کنید تا آنچه منتشر می‌کنند منطبق با واقعیت باشد. متاسفانه برخی درباره این مساله نیز خلاف واقعیت گفتند در حالی که موضوع ساده‌ای بود. از مدتها پیش این موضوع مطرح بود و گزینه‌های مختلفی برای ریاست دادگستری تهران وجود داشت، ولی به لحاظ شایستگی که آقای اسماعیلی داشت ایشان انتخاب شد و هفته‌ها قبل از مسئله اوین برای این موضوع در نظر گرفته شدند. منتها این امر با مسئله اوین مصادف شد.
وی افزود: ممکن است کسی بگوید باید این جابجایی را عقب می‌انداختید ولی چرا ما باید این جابجایی را عقب می انداختیم؟ ما به خاطر غوغاسالاری افراد نمی‌توانیم کار خودمان را عقب بیندازیم؛ زیرا ممکن است باز هم بهانه های دیگر گرفته شود. لذا این مسئله هیچ ارتباطی به موضوع اوین نداشته و انتصاب آقای اسماعیلی به سمت رییس کل دادگستری استان تهران به نحوی ارتقا محسوب می‌شود.
‌اژه‌ای همچنین با اشاره به صحبت‌های خود در نشست خبری قبلی اش درباره رضایت دادن بالغ بر 300 نفر از اولیای دم گفت: در سال 92 با تلاشی که دادستان‌ها و شوراهای حل اختلاف انجام دادند 358 نفر از اولیای دم رضایت دادند که اگر این تعداد رضایت نمی‌دادند باید 358 نفر قصاص می شدند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه 6 اردیبهشت ماه اولین موعد پرداخت چک بابک زنجانی بوده است، آیا این چک پرداخت شده است، گفت: این چک ارزی در واقع پاس نشده است و پرونده در حال رسیدگی است. اگر این فرد وجوهی را که در اختیار گرفته است بازنگرداند تغییر اساسی در این پرونده رخ نمی‌دهد. اگر هر متهمی برای جبران کارهای خود تلاش کند در مورد کار او طبق قانون ارفاقاتی حاصل می شود.
اژه ای تصریح کرد:‌ اگر این فرد بدهی‌های خود را پرداخت کند قرار بازداشت وی تبدیل به قرار دیگری می‌شود.
اجرای دیه 150 میلیونی از فروردین امسال
اژه ای در ادامه سخنان خود با اعلام نرخ دیه سال 93 گفت: نرخ دیه در سال 93، 150 میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام است که به این مبلغ در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود. یعنی دیه در ماه‌های حرام 200 تومان است.
وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع که دیه 150 میلیون تومان از اول اردیبهشت ماه اجرایی می شود، گفت: دیه 150 میلیون تومانی از اول فروردین‌ماه لازم الاجرا است. طبق قانون رییس محترم قوه قضاییه می‌توانند تا آخر فروردین‌ هر سال نرخ دیه را اعلام کند ولی این نرخ از اول فروردین جاری است.
تشکیل پرونده در خصوص مرگ ماهیان سد فشافویه
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به حادثه سد فشافویه و مرگ ماهیان گفت: این یک امر تاسف بار است که در مدت زمان کوتاه این لطمه بزرگ وارد شده است.
به گفته وی، دادستان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع وارد و پرونده تشکیل شده است، اما ما از مسئولان محیط زیست، مسئولان آب و فاضلاب و سایر مسئولان توقع داریم نه تنها در این نقطه بلکه در سایر نقاط عنایت و توجه بیشتری داشته باشند تا این طور مسائل دیگر تکرار نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار