منبت کاری در سرباز جان تازه می گیرد

خبرگزاری پانا: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرباز از احیای هنر اصیل اما مغفول منبت کاری این منطقه خبر داد.

کد مطلب: ۲۱۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عدنان حسینی گفت: منبت کاری یا کنده کاری روی چوب یکی از هنرهای اصیل و کهن شهرستان سرباز منطقه بلوچستان است که قدمت آن به هزار و 500 سال قبل بازمی گردد.

وی افزود: اوج هنر منبت کاری در شهرستان سرباز دوره حکومت صفویان بر ایران بوده که تا اواخر دوره قاجار در منطقه رونق داشته است.

او بیان کرد: در گذر زمان اندک اندک غبار فراموشی بر هنر منبت کاری نشست و چهره آن رنگ باخت که اکنون قلب این هنر تنها در روستاهای ˈ پتان، دبکور، سردکان، انزا و کوه میتگ ˈ شهرستان سرباز می تپد.

وی اظهار داشت: از روزگاران پیشین تاکنون منبت کاری در بین اهالی طوایف ˈ شکل زهی ˈ و ˈ داودی ˈ این روستاها رواج داشته و منبت کاران در بین مردم ˈ استاد ˈ خوانده می شوند.

او گفت: منبت کاران شهرستان سرباز نقش های زیبا بر چوب می زدند و درگاه و پنجره خانه ها، رحل قرآن کریم و گهواره را به آن مزین می کردند.

وی بیان کرد: خریداران همیشگی هنر منبت کاری شهرستان سرباز از گذشته های دور تاکنون اقشار متمول جامعه بوده و هستند.

او افزود: طرحهایی که توسط هنرمندان منبت کار بر روی چوب زده می شود به نامهای ˈ گل، مرغ، اسلیمی و ختایی ˈ شهره است.

وی ادامه داد: در گذر زمان به سبب کم رنگ شدن هنر منبت کاری در بین مردم منبت کاران طوایف شکل زهی و داودی به کار آهنگری و زرگری روی آوردند و به دلیل کاهش تقاضا در بازار، این هنر کم کم به فراموشی سپرده شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز با اشاره به برنامه های این نهاد برای احیای هنر منبت کاری گفت: کلاس ها و کارگاههای آموزشی برای تربیت هنرمندان منبت کار در این شهرستان راه اندازی شده است.

حسینی افزود: در تلاش هستیم تا زمینه شرکت آثار منبت کاری شهرستان سرباز در نمایشگاههای سراسری کشور را فراهم کنیم تا این هنر بلوچستانی به همه کشور معرفی شود.

وی بیان کرد: همچنین با هدف تامین امنیت شغلی منبت کاران بزودی هنرمندان این عرصه در شهرستان سرباز می توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

شهرستان مرزی سرباز در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار