گزارش پانا از تاثیرات اجرای فاز دوم هدفمندی بر صنایع :

افزایش 16 درصدی قیمت تمام شده تولید در صنعت فرآورده های لبنی / دولت در قیمت گذاری مداخله نکند

خبرگزاری پانا : اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی آنگونه که فعالان صنعتی می گویند موجب افزایش هزینه های تمام شده تولید خواهد شد و برآوردها از این افزایش در صنعت فرآوردهای لبنی تا 16 درصد است اما این افزایش ها در غیاب تلاش واحدهای صنعتی برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید صورت می گیرد ،اقدامی که مهمترین هدف در اجرای این قانون است .

کد مطلب: ۲۰۵۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا در فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت قصد دارد از طریق کاهش پرداخت یارانه نقدی به کنترل نقدینگی بپردازد. همچنین به صورت همزمان و براساس وضعیت صنایع خاص وام هایی جهت تغییر تکنولوژی در صنایع انرژی بر به آنها پرداخت می شود اقدامی که در فاز اول هدفمندی یارانه ها مغفول ماند .

اجرای فاز دوم بدون اجرای مقدمات افزایش بهره وری در واحدها


اگر چه یارانه های بخش تولید در فاز اول هدفمندی پرداخت نشد اما منتقدان وضعیت کنونی صنایع کشور می گویند باافزایش نرخ حامل های انرژی در فاز اول هدفمندی صنایع اقدامی در جهت افزایش بهره وری انجام نداده اند و مشخص نیست که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا چه میزان می تواند موجبات افزایش بهر ه وری در واحدها را فراهم آورد.


آنچه بدیهی است آنکه افزایش قیمت تمام شده تولید مسلم ترین نتیجه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه خواهد بود که این افزایش قیمت تمام شده تولید آنگونه که فعالان این صنعت می گویند می تواند قیمت تمام شده را تا 16 درصد افزایش دهد .


فعالان صنعتی خواستار عدم مداخله دولت در نرخ گذاری محصولات هستند و می گویند نرخ گذاری دستوری موجبات افزایش بیشتر قیمت تمام شده را موجب خواهد شد .


یک عضو انجمن فراورده های لبنی می گوید بدیهی است که قیمت تمام شده تمام محصولات با افزایش قیمت های حامل های انرژی تغییرخواهد کرد و جلوگیری دستوری دولت از قیمت ها مشمول بخش خصوصی نخواهد بود.


محمد فربد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: قانون به دولت اجازه نمی دهد در فرایند قیمت گذاری صنعت مداخله کند و بخشنامه ای هم که برای جلوگیری از افزایش قیمت ها پس از فاز دوم منتشرشده است صراحت دارد که در بخش هایی که دولت متکفل است از افزایش قیمت جلوگیری شود.


فربد عنوان کرد: بخش خصوصی بر اساس قانون تجارت اداره می شود و مجامع بخش خصوصی اجازه نخواهند داد که دولت زیانی را به بخش های تولیدی وارد کند و آن بخشنامه تنها مشمول بخشهای دولتی است.


عضو انجمن فراورده های لبنی تصریح کرد: متناسب با تاثیرهزینه ها قیمت تمام شده محصولات قیمت گذاری خواهد شد و به تبع آن قیمت های فروش تغییرخواهد کرد.


وی با بیان اینکه زمان این تغییرات قیمتی به توافق صنایع بستگی دارد گفت: از ابتدای سال تغییری در قیمت فراورده های لبنی حاصل نشده و به طور قطع تا پایان فروردین قیمت ها افزایش نخواهد یافت.


افزایش 16 درصدی قیمت تمام شده تولید


فربد با اشاره به افزایش 25 درصدی دستمزدها در سال جاری گفت: افزایش 25 درصدی دستمزدها تا 3 درصد به قیمت تمام شده تولید خواهد افزود که با محاسبه افزایش قیمت های حمل و نقل ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در مجموع تا 16 درصد به قیمت تمام شده افزوده خواهد شد.


عضو انجمن فراورده های لبنی با بیان اینکه قیمت شیرخام هنوز تعیین نشده است تصریح کرد: به نظر می رسد دولت این بار عاقلانه عمل کند و مداخله ای در تعیین شیرخام نداشته باشدچون مداخله دولت به معنای افزایش بیشتر شیرخام خواهد بود.


وی ادامه داد: اگر بر اساس اصل عرضه و تقاضا شیر خام ارائه شود قیمت بین 1250 تا 1300 تومان در فصول مختلف در نوسان خواهد بود و قیمت کنونی شیرخام نیز 1200 تومان است.


دولت در قیمت گذاری محصولات مداخله نکند


فربد عنوان کرد: مناسب تر آن است که دولت در روند تولید در واحدهای تولیدی مداخله نکند و اجازه دهد تا صنعت خودگردانی کند و با اطمینان می توان گفت: عدم مداخله دولت موجب می شود تا قیمت ها تا حدود 10 درصد افزایش یابد.


وی افزود: مصرف کننده توان خرید با قیمت های بالا را ندارد بنابراین در صورت عدم مداخله دولت واحدها مجبور می شوند تولیدات خود را با شرایط رقابتی عرضه کنند اما مداخله دولت موجب می شود با محاسبه سود منطقی علاوه بر قیمت تمام شده کالاها نرخ گذاری شود.


عضو انجمن فراورده های لبنی در خصوص پیش بینی خود از وضعیت صنایع کشور در سال 93 گفت: به نظر می رسد دولت در جهت گیری های اقتصادی عاقلانه رفتار می کند و اگر دولت صنایع را به حال خود رها کند وقتی را که صرف پاسخ گویی به دولت می شود می توان در بهبود تولید به کار گرفت.


حاشیه سود صنعت 4 درصد است


وی افزود: متاسفانه در دولت نهم و دهم وقت صنایع به پاسخگویی به مسئولان دولتی می گذشت و در شرایط اقتصاد تورمی طبیعی است که افزایش هزینه های تمام شده تولید گریز ناپذیرخواهد بود.


فربد ادامه داد: تورم موجب گرانی می شود اما گران فروشی مقوله ای جدای از بحث افزایش هزینه های تمام شده تولید است.


وی با بیان اینکه حاشیه سود صنعت فراورده های لبنی 3 تا 4 درصد است گفت: این در حالی است که سود قانونی این صنعت باید 17 درصد باشد.

اعلام قیمت جدید محصولات تا تعیین نرخ حامل های انرژی به تعویق می افتد


رضا باکری دبیر انجمن فرآورده های لبنی نیز درباره تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع لبنی، اظهار کرد: هرچند هنوز دولت قیمت دقیق افزایش حامل‌های انرژی را اعلام نکرده اما تا زمانی که نرخ حامل‌های انرژی مشخص نشود نمی‌توان درباره نرخ شیر خام و دیگر فرآورده‌های لبنی اظهار نظری ارائه کرد.

به گفته وی، به طور قطع افزایش نرخ حامل‌های انرژی و تشدید هزینه‌های تولید، بر قیمت محصولات تولیدی به ویژه شیرخام و سایر فرآورده‌های لبنی تاثیر خواهد داشت بنابراین قیمت این فرآورده‌ها نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.


هم اکنون هم در انتظار اعلام دقیق نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت هستیم تا محاسبات مربوط به افزایش نرخ محصولات لبنی بررسی و اعلام شود.دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: ظرف چند روز آینده نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت اعلام می‌شود و متعاقبا نرخ شیرخام و محصولات لبنی نیز تعیین خواهد شد.


وی درباره میزان مصرف شیر طی چند ماه اخیر نیز تصریح کرد: مصرف شیر در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان پایین است اما نسبت به ماه‌های گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است.


باکری با بیان اینکه هم اکنون شیرخام مورد نیاز صنایع به میزان کافی وجود دارد، گفت: محصولات لبنی بیش از نیاز داخلی تولید می‌شود، بنابراین میزان مصرف کاهش نداشته است. زیرا در صورت کاهش میزان مصرف شیر، با معضل کاهش تولید محصولات لبنی و بحران مازاد شیرخام مواجه خواهیم شد که تاکنون هیچ یک از این موارد رخ نداده است.


گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار