از رب گوجه تا بند شلوار!

خبرگزاری پانا:چین برای افزایش صادرات محصولات خود به ایران برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده است.

کد مطلب: ۱۹۴۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان نوشت:

قرار است امروز نشست بررسی فرصت‌های همکاری فعالان اقتصادی و بازرگانی کشورهای ایران و چین با موضوع «بررسی ظرفیت‌های همکاری دو کشور جهت اخذ پروژه‌های مشترک در کشورهای ثالث و بررسی سرمایه‌گذاری چین در ایران با هدف تولید و صادرات به کشورهای منطقه» برگزار شود.

طبق آخرین اطلاعات دریافتی هیات 110 نفره از تاجران و سرمایه‌گذاران چینی وارد ایران شده‌اند و امروز در تهران در نشست همکاری‌های ایران و چین حضور خواهندداشت. در همین حال هیات چینی پیش از ورود به تهران به چابهار رفته و در آنجا قرارداد احداث پالایشگاه نفت را با ظرفیت تولید 40 هزار بشکه در روز امضا کردند. محصولات این پروژه قابلیت صادرات به چین، افغانستان و پاکستان را خواهد داشت. اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه در فاز اول 170 میلیون دلارو در فاز دوم آن با سرمایه گذاری 330 میلیون دلار خواهد بود.آمار منتشر شده حاکی از آن است که ارزش کل مبادلات تجاری ایران و چین قرار است در سال جاری میلادی به بیش از 40 میلیارد دلار برسد. علاوه بر تجارت غیرنفتی ایران و چین، ایران سالانه حجم زیادی نفت خام نیز به چین صادر می‌کند و در واقع چین یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است.

به تازگی وزیر بازرگانی چین نیز به ایران سفر کرده و دیدارهایی با وزیران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت ایران داشت و در جریان این دیدارها نیز علاوه بر امضای سند جامع همکاری‌های اقتصادی ایران و چین بر سر ایجاد یک شهرک صنعتی مشترک نیز توافق شد. اگرچه گایو هوچونگ، پس از دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت از پاسخگویی به خبرنگاران خودداری کرد اما به نظر می‌رسد چین برای افزایش صادرات محصولات خود به ایران برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده است. پیش‌بینی می‌شود پس از امضای سند جامع همکاری های ایران و چین ارزش تبادلات تجاری بین دو کشور تا سه سال آینده دست کم دو برابر شود. صنایع، نفت، گاز، معادن، حمل و نقل، انرژی، فناوری اطلاع‌رسانی، بانکداری و مخابرات حوزه‌های مهم همکاری ایران و چین در سه سال آینده محسوب می‌شوند. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت شرکت‌های حاضر در هیئت چینی که به ایران سفر کرده در گروه‌های صنعت، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل، نیرو، راه و ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات بانکی و حقوقی فعالیت می‌کنند.

واردات كالای چینی ارثیه دولت‌های نهم و دهم

چین خیلی وقت است که جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده است. چشم بادامی‌ها، در سال ۹۱ در حالی ۷میلیارد و ۱۵۵میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده اند که در سال ۱۳۸۴، که مصادف با آغاز به کار دولت نهم بود، تفاوت زیادی با جایگاه کنونی‌شان در بازار ایران داشتند. امروزه در حالی چین تبدیل به دومین صادرکننده بزرگ كالا به ایران شده است که ۸سال پیش، پنجمین رتبه را در بین صادرکننده های کالا به ایران داشت. آنها برخلاف رقبای غربی خود هیچگاه جایگاه خود را در بازار ایران متزلزل ندیدند؛ چرا که بازار ایران همواره با روی باز پذیرای اجناس چینی بوده است. تحریم های ایران برای هیچ کشوری که سود نداشته باشد برای چشم بادامی‌ها همواره سودآور بوده است. بیشترین کالایی که از لحاظ تعداد از چین وارد خاک ایران شده، تخته های MDF است. در سال ۹۱، ۱۶۰میلیون کیلوگرم تخته MDF به ارزش ۷۳میلیون و ۶۲۳هزار دلار از چین وارد ایران شده است. از نظر ارزش نیز، لوله های جداره‌سازی استخراج نفت در رتبه نخست واردات از چین است. در سالی که گذشت، ۱۰۴میلیون کیلوگرم از این نوع لوله‌ها به ارزش ۱۷۱میلیون دلار به ایران وارد شده است. تراکتورهای جاده‌ای، پلی استایرن و الکترودهای ذغالی نیز از بیشترین کالاهای چینی است که در سال ۹۱ واردات آنها انجام گرفته است. همچنین بیشترین کالای صادراتی ایران به چین نیز،متانول بوده است. در سال گذشته ۷۳۳میلیون و ۴۵۰هزار دلار متانول به وزن۱میلیارد و ۹۴۶کیلوگرم از ایران به چین صادر شده است.

واردات کالاهای عجیب با ارز دولتی از چین

در این میان اما واردات برخی كالاها از چین تعجب برانگیز است. در واقع با ارز دولتی و در حالی كه كشور با نوسان‌های ارزی شدید روبرو بود، واردكنندگان از كشور چین كالاهایی وارد كردند كه قطعا امكان تولید آنها در داخل وجود دارد. بخش قابل توجهی از این كالاهای وارداتی شامل، رب گوجه‌فرنگی، سیر،‌ شلنگ پلاستیكی، دكمه لباس و مسواك است. از آنجا كه فهرست واردات كالا از چین بسیار طولانی است، امكان انعكاس همه آن‌ها در این گزارش وجود نداشت و آنچه در جدول می‌بینید تنها بخشی از كالاهای وارداتی با نمونه مشابه داخلی است.

با این حال اگر شركت‌های چینی و مسئولان ارشد آنان در این دوره از حضور تلاش دارند تا باردیگر راه را برای واردات كالاهای بی كیفیت چین باز كنند باید گفت كه دولت یازدهم براساس اعلام رسمی خود خواهان مقابله با ورود با هرگونه كالای بی‌كیفیت به داخل ایران است و چینی‌ها باید این نكته را نیز بدانند كه اگر كالایی دارند كه بتواند با برندهای روز دنیا و صاحب‌نام رقابت كند فرش قرمز برایشان پهن خواهد شد و در غیر این صورت دروازه های ایران برایشان مسدود خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار