نتیجه چاقی و پرخوری مفرط و نداشتن یک رژیم غذایی مناسب کبد چرب است

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: کبد چرب یکی از مشکلاتی است که در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند به سیروز که شکل خطرناک‌تری از بیماری کبدی است، منجر شود.

کد مطلب: ۱۹۲۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، لیلا شورورزی افزود: کبد عضوی است که قادر به بازسازی خود بوده و تنها وجود ده تا 20 درصد از آن برای ادامه حیات کافی ولی با خارج شدن آن از بدن ظرف 24 ساعت مرگ بیمار حتمی است.

وی با بیان اینکه زمانی که چربی بیشاز پنج تا شش درصد از وزن کبد را تشکیل دهد، ذرات آن در سلول‌های کبدی با میکروسکوپ قابل مشاهده است، ادامه داد: اگر ده درصد وزن این اندام از چربی باشد بیماری کبد چرب را متوسط و چنانچه این رقم به 25 درصد برسد بیماری را شدید می‌نامند.

شورورزی عنوان کرد: از علل عمده بروز کبد چرب می‌توان به موارد پرخوری و چاقی، مصرف بی‌ رویه نوشیدنی‌ های الکلی، برخی انواع هیپرلیپوپروتئینمی‌ها، فقر شدید غذایی و استفاده از برخی مواد مخدر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پرخوری و مصرف زیاد غذاهای پرانرژی با کربوهیدرات و چربی زیاد از علل اصلی افزایش وزن و چاقی هستند، اظهار داشت: این نوع چربی‌ها علاوه بر تجمع در مناطق خاصی مانند زیرپوست، ناحیه شکم، باسن و ... در اطراف کبد نیز جمع شده و به‌مرور سبب ایجاد کبد چرب می‌شوند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: علائم کبد چرب شامل فشار و سنگینی در بخش بالا و سمت راست شکم بوده که گاهی اوقات با درد و کاهش قدرت بدنی همراه است.

شورورزی یادآور شد: درمان کبد چرب معمولا با حذف عامل ایجادکننده آن امکان‌پذیر است و در شرایطی که بیماری بر اثر چاقی، دچار این بیماری شده است، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کم‌کالری به همراه تحرک و فعالیت بدنی مناسب در کنترل و درمان بیماری موثراست.

وی اضافه کرد: باید دریافت چربی‌های اشباع محدود و به‌جای آن از انواع چربی‌های غیر اشباع و مغزها در حد مناسب استفاده و دریافت فراوان کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر و فراورده‌های غذایی حاوی آنها) محدود شود و به در رژیم غذایی به میزان قابل توجهی از میوه و سبزی‌های تازه، حبوبات و غلات سبوس‌دار استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار