معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:

ضرورت توسعه صنایع معدنی / وجود 7 دصد ذخایر جهان در ایران

خبرگزاری پانا: جهانگیری با تاکید بر توسعه صنایع معدنی به دلیل برخورداری از مزیت بالای اقتصادی گفت: ایران با یک درصد از مساحت دنیا 7 درصد ذخایر کشف شده نفت و گاز و مواد معدنی دنیا را دارد.

کد مطلب: ۱۸۸۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، اسحاق جهانگیری در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین افزود: هرگاه به این سه اصل مهم توجه شده ، بخش اقتصاد کشور رشد و توسعه پایدار را تجربه کرده است.
وی گفت: ایران جزو کشورهای با پتانسیل خوب معدنی است که اگر در سه اصل مد نظر ، برنامه ریزی منسجم صورت گیرد می تواند از رشد اقتصادی پایدار برخوردار شود.
معاون اول رئیس جمهور افزود: خاورمیانه با 4 درصد خاک دنیا 60 درصد از ذخایر قطعی نفت دنیا را دارد و اوراسیا با در 11 درصد از ذخایر نفت دنیا در رتبه دوم قرار دارد.
جهانگیری با اشاره به جایگاه مناسب ایران در شکل گیری و تمرکز قابل توجه منابع طبیعی در پهنه این مرز و بوم گفت: ایران با یک درصد از مساحت دنیا 7 درصد ذخایر کشف شده نفت و گاز و مواد معدنی دنیا را دارد.
وی افزود: ایران با 64 نوع ماده معدنی در ردیف 15 کشور معدن خیز دنیا قرار دارد و تاکنون حدود 42 میلیارد تن مواد معدنی شناسایی شده است که برخی از آنها از جمله سرب و روی، مس، طلا، ذخایر پتاس و املاح تبخیری در سطح و اندازه های جهانی قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: ذخایر سطح جهانی حاکی از این نوید برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که امکان سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی در اندازه های جهانی در ایران وجود دارد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه برای تحقق این مهم نیازمند استفاده از فناوری های نوین همچنین انجام سرمایه گذاری های مناسب برای فعالیت های اکتشافی و استخراجی هستیم، افزود: درحال حاضر بیش از 20 درصد ارزش اسمی بورس بجز نفت و گاز مربوط به موادمعدنی است و شرکت های معدنی از باثبات ترین شرکت ها به لحاظ سوددهی در میان 100 شرکت برتر کشور هستند.
وی گفت: توسعه صنایع معدنی به دلیل برخورداری از مزیت بالای اقتصادی ، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه از محورهای توسعه اقتصادی است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی از چالش های مهم اقتصادی ایران است و برای خروج از اقتصاد تک محصولی نفت ، ضرورت توجه و سرمایه گذاری معادن بیش از پیش احساس می شود.
جهانگیری همچنین به پیشرفت های فناوری در بخش فرآوری موادمعدنی اشاره کرد و گفت: با توسعه فناوری و استفاده از فناوری های روز دنیا می توان از معادن متروکه همچنین باطله ها بهره برداری کرد و در ایران امکان استحصال و استفاده از میلیون ها تن ذخایر زمین شناختی با عیار کم وجود دارد.
وی افزود: از میان 43 مخاطرات زمین شناختی 32 مورد آن در ایران رخ داده است به طوری که بسیاری از مناطق کشور در معرض زلزله، زمین لغزش، سیل و سایر بلایای طبیعی قرار دارند و حدود 300 دشت کشور امروزه به خاطر برداشت بی رویه آب با خطر فرونشست مواجه است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: امروزه ما با کاهش منابع آب زیرزمینی، خشکی تالاب ها، افزایش فرونشست ها و فروچاله ها، از بین رفتن آب خوان ها، بیابان زایی، بارش های غیرمتعارف و غیرمحسوس در کشور روبرو هستیم که سالانه منابع زیادی صرف جبران اینگونه مخاطرات زمین شناختی می شود.
جهانگیری همچنین یکی از ظرفیت های کشور را استفاده از ذخایر معدنی در مرزهای آبی کشور دانست و افزود: ایران با دارابودن بیش از 5 هزار کیلومتر مرز آبی و هزاران کیلومتر مرزهای دریایی و نیز برخورداری از دریاچه های داخلی، تالاب ها، رودخانه ها، تنوع زیستی، منابع اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی از ظرفیت های خوبی برای استفاده از اینگونه ذخایر برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار