عدم درمان جرم دندان، بافت لثه را از بین می‌برد

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: همزمان با افزایش سن به‌دلیل عملکرد دندان‌ها و صدماتی که ممکن است در طول زندگی فرد به دندان وارد شود تغییراتی در آنها به وجود می‌آید.

کد مطلب: ۱۷۱۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر حمزه هراتی افزود: متأسفانه شکستن مواد سفت مانند پسته، فندق یا آبنبات‌ها خیلی شایع است و ترک‌های ریزی را در مینای دندان ایجاد ‌می‌کند که این ترک‌ها به هم می‌پیوندند و سبب شکسته شدن و ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند.

وی بیان کرد: در افراد مسن سایش‌ها مسئله‌ساز هستند که خیلی اوقات سبب از بین رفتن کامل مینای دندان می‌شود و عاج عریان شده و دندان به سرما، گرما و فشارها حساس می‌شود.

دکتر هراتی گفت: جرم‌گیری به مینای دندان آسیب نمی‌رساند زیرا با آمدن تجهیزات روز به بازار و تجهیزات آلتراسونیک و نیز دقت در انجام جرمگیری صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود.

وی اظهار کرد: چکاپ‌های منظم و استفاده صحیح از نخ دندان در جلوگیری از ایجاد جرم و پوسیدگی دندان بسیار موثر است و از طرفی روش صحیح مسواک زدن مانع رسوب مواد معدنی در اطراف دندان‌ها می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در صورت بی‌توجهی به پیشگیری و درمان، جرم دندان، به بافت‌های عمقی لثه نفوذ کرده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و استخوان می‌شود و خیلی اوقات می‌شنویم که فرد می‌گوید دندانم سالم بود ولی لق شد و افتاد که این موضوع مربوط به بافت نگهدارنده اطراف دندان می‌شود که جرم آن را از بین برده است.

دکتر هراتی اضافه کرد: دهان خوشبو، لثه صورتی رنگی که خونریزی ندارد، لبه چاقویی یعنی کاملا به روی استخوان و فک و طوق دندان می‌چسبد و تیز است، لثه حالت پوست پرتقالی دارد و دون دون است و فاصله بین دندان‌ها را پر می‌کند و کنگره‌ای شکل است از خصوصیات یک لثه و دندان خوب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار