آغاز اجرای طرح ارتقای كیفیت گوشت مرغ با استقرار ناظر دولتی دركشتارگاه های طیور

خبرگزاری پانا:مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از آغاز طرح ارتقای كیفیت گوشت مرغ با استقرار ناظر دولتی دركشتارگاه های طیور در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۸۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، بهراد زندیه در جلسه شورای مدیران این سازمان افزود: در راستای اجرای برنامه های اداره نظارت بر بهداشت عمومی و نیز اجرای ضوابط و دستورالعملهای سازمان دامپزشكی كشور طرح ارتقای كیفیت گوشت مرغ استان با استقرار ناظر دولتی در كشتارگاههای طیور در آذربایجان شرقی آغاز شد.

وی ادامه داد: در همین راستا ناظرین دولتی موظف به نظارت و كنترل موارد بهداشتی بر اساس شرح وظایف و نیز تكمیل روزانه چك لیست( تنظیم شده ) و ارائه گزارش موارد مغایر به شبكه های دامپزشكی شهرستان می باشند .

وی افزود: برنامه ریزی جهت اجرای دستورالعمل شناسائی و ردیابی فرآورده های خام دامی و تغییر ساعت كشتار از جمله مواردی است كه امید است با استقرار ناظرین دولتی و ابلاغ دستورالعمل های تكمیلی توسط سازمان دامپزشكی كشور نهائی شود.

زندیه با بیان اینکه هم اكنون در سطح استان 9 كشتارگاه طیور فعال بوده كه در تمامی آنها ناظرین دولتی معرفی شده، مستقر هستند ادامه داد: آذربایجان شرقی تنها استان در كشور می باشد كه در راستای اجرای قوانین و دستورالعملهای سازمان دامپزشكی كشور در تمامی كشتارگاههای دام و طیور فعال آن ناظر دولتی مستقر شده است .

وی از آغاز طرح ارتقاء كیفیت گوشت قرمز استان در كشتارگاههای دام خبر داده و گفت: در حال حاضر دو كشتارگاه صنعتی دام در شهرستانهای تبریز وبناب و پنج كشتارگاه غیر صنعتی برخوردار از امكانات درشهرستان های مراغه، مرند، شبستر ، میانه و سراب و پنج كشتارگاه سنتی عدم برخوردار از امكانات در شهرستان های هادی شهر، بستان آباد، ورزقان، كلیبر و هریس در استان فعال می باشند.

زندیه ادامه داد: در راستای اجرای طرح خنك سازی لاشه ها، جهت ارتقاء كیفیت گوشت قرمز و جلوگیری از اشاعه و انتقال بیماریهای مشترك بین انسان و دام، نسبت به تجهیز كشتارگاهها به اتاق پیش سرد، خودروهای یخچالدار در 2 كشتارگاه صنعتی و 6 كشتارگاه غیر صنعتی در شهرستانهای تبریز ، بناب ، مراغه ، شبستر ، مرند ، میانه ، سراب و ورزقان اقدام گردیده است.

وی افزود: در حال حاضر لاشه های استحصالی در حضور ناظر دولتی و مسئولین بهداشتی كشتارگاه بعد از گذراندن دوره خنك سازی به همراه نشانه گذاری تكمیلی با خودروهای یخچالدار به مراكز عرضه ارسال می شود.

وی افزود: از جمله برنامه های اداره نظارت بر بهداشت عمومی در 6 ماهه دوم سال جاری ، تعطیلی و یا تجهیز 4 واحد كشتارگاه دام غیر صنعتی و سنتی باقیمانده استان می باشد كه فعلا طرح خنك سازی لاشه ها در آنها اجرائی نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بابیان اینکه علیرغم گذشت 8 ماه از اخذ مصوبه لازم جهت همكاری شهرداری شهرستانهای بستان آباد، اهر و هادیشهر در خصوص تجهیز سالن پیش سرد كشتارگاه های یاد شده از ستاد ساماندهی كشتارگاههای استان، متاسفانهتاكنون همكاری های لازم در این خصوص مبذول نشده است، افزود: امیدوارم هرچه زودتر این امر در این شهرستانها نیز عملیاتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار