افزایش فشار خون یکی از عوارض آلودگی صوتی است

خبرگزاری پانا: صدا یکی از عوامل زیان آور فیزیکی به ویژه در محیط های صنعتی است و یکی از عوارض آلودگی صوتی افزایش فشار خون در انسان است.

کد مطلب: ۱۵۷۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: چنانچه میزان آلودگی صدا از حد استاندارد کشوری (85 دسی بل در هشت ساعت) بیشتر شود، عوارض و آسیب هایی در بدن انسان مشاهده خواهد شد که یکی از آنها، افزایش فشار خون - به خاطر تحریک عصبی به وجود آمده - می باشد.

کرمی ها افزود: خستگی شنوایی، وزوز گوش، سوت كشیدن پرده گوش، آسیب به سیستم قلبی ـ عروقی، افزایش فشار خون و افزایش مصرف اكسیژن، برخی از مهمترین عوارض فیزیولوژیكی آلودگی صدا در انسان است.

وی با اشاره به اینکه عوارض فیزیولوژیكی ـ روانی صدا شامل: تأثیر بر خواب، تحریك اعصاب، كاهش راندمان و كارایی فرد - در مشاغل فكری و جسمانی - می شود، اظهار داشت: اُفت موقت و دائم شنوایی نیز از عوارض پاتوبیولوژیکی آلودگی صدا می باشد.

به گفته این کارشناس، دقت در خرید دستگاه ها و ماشین آلات و تغییر در روش خنك كردن آنها، عدم استفاده از فن های پر سر و صدا و نگهداری و تعمیر به موقع دستگاه ها؛ برخی از روش های کنترلی صدا در صنعت می باشد. همچنین برای كاهش صوت در منبع و جلوگیری از انتقال صوت می توان از روش هایی نظیر: استفاده از فاصله مناسب از دستگاه ها، ایجاد سر و صداهای اضافه، استفاده از پایه های عایق صوت و میرا كننده ارتعاش و ایزولاسیون منبع صوت استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار