مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا:

سرطان‌زا بودن آلودگی هوا اثبات شده است/ فضای سبز فقط5درصد از آلودگی هوا را جذب می‌کند

خبرگزاری پانا:با توسعه فضای سبز تنها پنج درصد جذب آلودگی هوا افزایش می‌یابد و اگر حتی اگر کل تهران را هم فضای سبز کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

کد مطلب: ۱۵۴۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، دکتر یوسف رشیدی به عنوان نماینده شهرداری در مناظره شبکه اول سیما با موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا دقیقا سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اینکه گفته می‌شود آلودگی هوا ربطی به مرگ انسان‌ها ندارد یک اشتباه بزرگ است.

وی ادامه داد: اخیرا دانشمندان دنیا در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی کار می‌کند اعلام کرده‌اند که دود سوخت دیزل سرطان زاست و گازهای ناشی از احتراق مستقیم خودروهای دیزل جزو اولین گروه ترکیبات سرطان زا هستند و این در حالی است که در کشور ما هیچ سیستم کنترلی برای کنترل گازهای ناشی از خودروهای دیزلی وجود ندارد.

به گفته وی دانشمندان با مطالعه یک گروه 39 میلیونی دریافتند که سالانه 19 میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد این موضوع بسیار بسیار جدی است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: تا کنون تجربیات موفقی در حذف سرب و گاز منواکسید کربن در شهر تهران داشته‌ایم که نشان می‌دهد در جاهایی که قانون وجود داشته خوب عمل کرده‌ایم.

رشیدی با بیان اینکه استانداردهای آلودگی هوا باید هرچند سال یکبار بازنگری شوند افزود: اگر همین الان نیز استانداردها را پاس کنیم باید مجددا استانداردهای جدیدی را تدوین کنیم.

دستگاه‌های متولی با لابی کردن بر روی قوانین زیست محیطی تاثیر می‌گذارند

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی با لابی کردن بر روی قوانین زیست محیطی تاثیر می‌گذارند افزود: در برنامه پنج ساله تکالیف بسیاری برای حل موضوع آلودگی هوا بر دوش دستگاه‌ها گذاشته شده است اما تنها به آن بر روی کاغذ نگاه شده و عمل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا باید از منبع آلاینده کنترل شود و اگر این موضوع نادیده گرفته شود هیچ کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه در سال 88 با موضوع بنزن مواجه بودیم افزود: یکی از دلایل بالا بودن این آلاینده عدم وجود قطعه کربن کنیستر بر روی خودروها بود که در آن زمان با یکی از مسوولان شرکت ایران خودرو جلسه‌ای داشتیم و وی دلیل برداشتن این قطعه را تعویض باک و سرسیلندر اعلام کرد.

رشیدی ادامه داد: متاسفانه در همان زمان سازمان حفاظت محیط زیست برداشتن این قطعه را از روی خودروها پذیرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری برای شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد کاره‌ای نیست افزود: ما تنها میزان آلودگی‌ها را اندازه گیری می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: متاسفانه مردم مقیاس اتمسفر را با خانه خودشان اشتباه می‌گیرند و زمانی فکر می‌کردند که اگر هوای تهران را آب پاشی کنند، مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد.

وی با اشاره به سخنان ناصر کرمی کارشناس محیط زیست مبنی بر تاثیر ساخت و سازهای غرب شهر تهران بر کاهش وزش بادهای غربی اظهار کرد: نباید مقیاس اتمسفر را با این جور موارد مقایسه کنیم چرا که باد تهران از بالا می‌وزد و وجود ساختمان‌ها تاثیری بر روی آن ندارد که با واکنش شدید کرمی مواجه شد.

ناصر کرمی در پاسخ به این گفته وی اظهار کرد: میکرواقلیم دانش بسیار مهمی است که در شهرداری نادیده گرفته می‌شود چرا که اکنون همه ما می‌دانیم که حتی با یک بادشکن 15 متری می‌توان سرعت وزش باد را کاهش داد و از آن در بسیاری از مناطق کشور استفاده می‌کنیم و از شما بعید است به عنوان کسی که سالها در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کار کرده‌اید چنین اظهار نظری کنید.

رشیدی با بیان اینکه در حال حاضر گاز منوکسیدکربن و سرب از هوای تهران حذف شده است، افزود: ما واقعیت را می‌بینیم و از روی روش تجربی آنرا کشف می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید از حل معضل آلودگی هوا ناامید شویم چرا که در کشورهای دیگر از جمله ژاپن هم با چنین موقعیت‌هایی مواجه بوده‌ایم به عنوان مثال در سال 1960 در ژاپن پلیس‌ها با ماسک شیمیایی بر سر چهارراه‌ها می‌ایستادند اما با این حال از کنترل آلودگی هوا کشورشان ناامید نشدند و در نهایت هم به نتیجه مطلوب رسیدند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر فروش آرم‌های طرح ترافیک با وجود آلودگی هوا اظهار کرد: تعداد آرم‌هایی که می‌فروشیم بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک است. یعنی دست ما برای کاهش آرم‌های طرح ترافیک باز نیست و تنها بر اساس شدت آلودگی هوا کمیته اضطرار فروش این آرم‌ها را متوقف می‌کند.

رشیدی تصریح کرد: اکنون نگاهی که در شهر داریم بر روی کنترل خودروهایی که در مرکز شهر تردد می‌کنند متمرکز شده است و تصمیم داریم استاندارد این خودروها را افزایش دهیم. به عنوان مثال شرکت واحد به صورت آزمایشی اتوبوس‌ها را مجهز به فیلتر کرده است که این قطعه تنها بر روی خودروهای یورو6 نصب می‌شود.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار