واریس شایعترین بیماری عروقی/ زنان 2 برابر مردان گرفتار می شوند

یک فوق‌ تخصص جراحی عروق از واریس به عنوان شایعترین بیماری عروقی یاد کرد.

کد مطلب: ۱۵۱۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،دکتر حسن راوری گفت: 20 درصد زنان و 10 درصد مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت درمان نکردن در مراحل پیشرفته، خطر لخته‌ شدن و عوارض خطرناک ناشی از آن همچون آمبولی وجود دارد.

وی با بیان اینکه واریس بیماری است که گشاد و طویل شدن وریدها یا همان سیاهرگهای ناحیه پاها را بدنبال دارد، درباره افراد مستعد واریس گفت: در مرحله اول وجود سابقه واریس در پدر و مادر است به این صورت که این بیماری جنبه ارثی دارد و اگر پدر و مادر مبتلا به واریس باشند، احتمال بروز واریس در فرزند 50 درصد بیشتر است.

راوری خاطرنشان کرد: نقش عوامل ارثی در ابتلا به بیماری واریس اهمیت دارد و این افراد باید از زمان بلوغ و جوانی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی درباره راهکارهای پیشگیری از بروز یا تشدید واریس، بر نقش هورمون‌ها در ایجاد این بیماری تأکید کرد و افزود: بارداری و مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بروز یا تشدید بیماری واریس می‌شود و از این رو به افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند، توصیه می‌شود به منظور پیشگیری، از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند.

مصرف قرصهای ضدبارداری واریس را تشدید می‌کند

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد مبتلا به واریس باید توجه داشته باشند که مصرف قرص‌های ضدبارداری، این بیماری را تشدید کرده و خطر لخته شدن خون را به همراه دارد.

وی، افزایش وزن و بی‌تحرکی را از دیگر عوامل ایجاد و تشدید کننده بیماری واریس برشمرد و اظهار کرد: افرادی که بصورت درازمدت حالت ایستاده ثابت و یا نشستن ثابت دارند، باید دقت کنند که اگر کارمند هستند هر نیم‌ساعت یکبار چند قدم راه بروند و از زیرپایی متحرک استفاده کنند.

علایم واریس

راوری درباره علایم بیماری واریس نیز گفت: واریس در مراحل اولیه بصورت ظاهر نازیبا و به شکل رگ‌های قرمز و آبی در زیر پوست، ناحیه مچ پا، ساق و زانو تظاهر می‌یابد و بتدریج سیاهرگ‌های زیر پوست بزرگتر و طویل‌تر شده و ظاهر آن نیز بسیار ناخوشایند می‌شود.

به گفته این فوق‌ تخصص جراحی عروق، در این حالت، فرد به تدریج احساس سنگینی و درد مبهم در ناحیه عضلات ساق پا به دنبال ایستادن دارد که با بالا نگهداشتن پاها، این درد و سنگینی از بین می‌رود. اما در مراحل پیشرفته واریس، تورم ناحیه مچ پا بدنبال ایستادن و طولانی و تغییر رنگ پوست ناحیه ساق پا به صورت لکه‌های قهوه‌ای و سیاه‌رنگ تظاهر می‌کند.

عوارض واریس

وی، ایجاد زخمهای واریس، ایجاد لخته در خون و خطر آمبولی ریه که بسیارخطرناک و حتی کشنده است، را از جمله عوارض این بیماری عنوان کرد و با تأکید بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به واریس، گفت: برای افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند و در حال حاضر نیز در محیط کار مجبور به ایستادن و یا نشستن طولانی‌مدت هستند، بطور اکید توصیه می‌شود که اقدامات پیشگیرانه بصورت تحرک، راه رفتن‌های منظم حین کار، استفاده از جوراب نوع پیشگیرانه و استاندارد، خودداری از پوشیدن لباسهای تنگ در ناحیه کمر و رانها، پرهیز از اضافه وزن، ورزش‌های هوازی منظم و سبک و خودداری از ورزش‌های قدرتی را در برنامه خود قرار دهند.

درمان واریس

راوری همچنین تصریح کرد: در مراحلی که واریس بروز یافته، درمان با توجه به شدت بیماری انواع مختلف دارد و به طور کلی استفاده از جوراب استاندارد با فشار و اندازه فرد، استفاده از لیزر پوستی، تزریق ماده داخل وریدهای واریس، استفاده از لیزرهای داخل عروقی و استفاده از جراحی باز و یا محدود در مراحل پیشرفته بیماری به تشخیص پزشک معالج انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار