اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

تهران (پانا) - اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

کد مطلب: ۱۴۵۹۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه ۲۵بهمن ) با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دستور رئیس جمهور به معاون اجرایی در مورد «مدیران پروازی»

علی بهادری جهرمی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: اعضای هیات وزیران با توجه به سفرهایی که در دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن به شهرستان‌ها و استان‌های مختلف داشتند گزارشی از جلسات و نقطه نظرات عموم مردم و یا جلسات با نخبگان و اقشار مختلف را ارائه کردند و اولویت‌ها، گلایه‌ها، گزارشات، پیشنهاداتی که در جلسات مختلف مطرح شده بود از سوی اعضای هیات وزیران ارائه شد و تصمیم‌گیری‌هایی در مورد برخی از این گزارش‌ها گرفته شد و رئیس جمهور دستورات مختلفی صادر کردند که انشاءالله به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: مثلاً در زمینه گلایه از «مدیران پروازی» که در استان‌های حاشیه‌ای بود، رئیس‌جمهور دستور داد معاونت اجرایی وی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، بررسی مورد به مورد انجام دهند تا مواردی که ضرورتی ندارد، حتما باید ضرورت اثبات‌شده‌ای وجود داشته باشد- استفاده از مدیرانی که در منطقه عملیاتی مستقر نیستند، انجام نشود و درخصوص امثال این موضوع دستورات متعددی در حوزه‌های مختلف از جلسات و مباحث ارائه شده بود تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از پیشرفت اجرای طرح کالابرگی عیدانه بیان کرد: با توجه به اینکه چند روز از اجرای این طرح می‌گذرد استقبال بسیار خوبی از طرح به ویژه در دهک‌های پایین‌تر جامعه صورت گرفته است که گزارش تفصیلی خوبی بود و نشان می‌دهد این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته است و زیرساخت‌ها توانایی پاسخگویی به این استقبال را داشته است و امیدواریم بتواند در تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار موثر باشد.

وی تصریح کرد: در زمینه اشراف و نظارت بر فرآیندهای مختلف واردات و توزیع کالاهای مختلف یا تولید و توزیع و عرضه آنها از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز آیین‌نامه‌ای به تصویب هیات وزیران رسید تا سامانه‌های هوشمندی که در این منظور ایجاد شده‌اند بتوانند با سرعت بیشتری هم تکمیل شوند و هم اتصال و ارتباطشان با هم فراهم شود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بحمدالله سامانه‌ها پیشرفت نسبتا قابل قبولی طی دو سال و نیم گذشته داشته‌اند اما در این راه موانعی وجود داشت و ما در برخی موارد دچار عقب‌ماندگی نسبت به سایر موارد بودیم.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: با پیش‌بینی که در این آیین‌نامه صورت گرفت توانستیم فرآیندهای مدیریتی، تامین منابع و هماهنگی‌ها را ساماندهی کند که بتوانیم با سرعت بیشتری تکمیل و تجمیع همه سامانه‌های مرتبط با فرایندهای واردات و توزیع و عرضه کالاهایی که نیازمند اشراف اطلاعاتی برای جلوگیری از قاچاق در این زمینه است داشته باشد.

سهم ایران از دریای خزر باید قطعی شود

محمد دهقان، معاون حقوقی رییس جمهور روز چهارشنبه -۲۵ بهمن ماه- در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: توافقنامه کلی درباره دریای خزر وجود دارد ولی هیچگاه موافقتنامه قطعی درباره سهم جمهوری اسلامی از دریای خزر در هیچ دولتی وجود نداشته است.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: برای قطعی شدن این موضوع معتقدیم باید ابتدا باید کشورهای حاشیه دریای خزر، خط مبدا مستقیمی که برای آن تصویب شده، بپذیرند، بعد از آن سهم جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: خط مبدا مستقیم می‌تواند مبنای تقسیم بندی‌های بعدی بین کشورهای حاشیه دریای خزر شود.

دهقان درباره پرونده‌های بین‌المللی ایران، با اشاره به اینکه اخیرا رای پنج پرونده به نفع ما صادر شده است، گفت: دو مورد مدارس ما بوده است که رای به استرداد مدرسه به نفع آموزش و پرورش صادر شده و در مرود دیگر باید به ما خسارت پرداخت شود.

وی با اعلام این خبر که "پرونده ای در فرانسه داشتیم که رای به نفع ما صادر شده که جزئیات آن را به زودی اعلام می‌شود"، بیان کرد: یک پرونده هم در لوکزامبورگ داشتیم که در این پرونده هم رای به نفع ما صادر شده است و وجوه بلوکه شده ما در آن‌جا رفع توقیف شده البته برای انتقال آن به ایران بخاطر تحریم های آمریکا مشکل داریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه "آمریکا دعاوی با عنوان ضد تروریستی ایجاد کرده است" تصریح کرد: آمریکا به ناحق به خاطر اتفاقاتی که در منطقه در سال‌های گذشته رخ داده است، پرونده‌هایی در دادگاه‌های داخلی تشکیل داده و به نفع خواهان‌های آمریکایی رای صادر کرده‌اند و تلاش کرده‌اند این آرا در اروپا شناسایی و اجرایی شود ولی تاکنون این آرا در اروپا شناسایی نشده و فقط کانادا با آمریکا همکاری کرد و آرا آمریکایی را اجرا می‌کرد که ایران از کانادا در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است و پرونده آنجا جاری است و امیدوارمی رای به نفع ما صادر شود.

وی بیان کرد: یک رای بسیار مهم در دیوان عالی فرانسه به نفع ما صادر شده است البته در لوکزامبورگ و ایتالیا همچنان چالش داریم و دعوای ما در ایتالیا همچنان ادامه دارد و امیداوریم ایتالیا از آرای آمریکا تمکین نکند.

قانون افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن ماه - در حاشیه نشست هیات دولت در مورد افزایش سن بازنشستگی گفت: این طرح مشمول کسانی می شوند که ۲۸ سال سابقه خدمت دارند و افرادی که ۲۹ و ۳۰ سال سابقه خدمت دارند مشمول این طرح نمی شوند.

وی ادامه داد: قانون افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اجرایی نمی شود، بلکه در سال ۱۴۰۵ عملیاتی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت اشتغال در کشور نیز اظهار داشت: ملاک عمل در مورد حوزه اشتغال مراجع رسمی هستند.

مرتضوی یادآورشد: بحث اشتغال در کشور به چند روش از جمله سامانه رصد، میزان بیمه های اجباری و اختیاری که از سوی کارفرمایان و خویش فرمایان انجام می شود و آمار مراکز رسمی مرکز آمار ایران، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: آمار سایر مراجع رسمی کشور نیز موید این است که کاهش نرخ بیکاری و ۲ درصدی که اعلام کردیم محقق شده است و نرخ بیکاری برای اولین بار در چهل سال اخیر به کانال هفت درصد رسیده و این موجب خرسندی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر کارشناسان در این زمینه نظری دارند و شبهه ای وجود دارد باید با ما در میان بگذارند.

نخستین دولتی هستیم که حزب "دولت‌ساخته" نداریم

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن ماه - در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: در جلسات دولت موکدا گفته شده است که هیچ‌یک از اعضای هیأت دولت حق حمایت از جریان‌ها یا طیف‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو را ندارند.

وی با اشاره به رابطه دولت سیزدهم با احزاب سیاسی گفت: در این دوره دولت، رابطه خوبی با احزاب سیاسی دارد و نمونه آن جلسه رئیس جمهور با احزاب و جریان‌های سیاسی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه دولت از راه‌اندازی احزاب دولت‌ساخته پرهیز دارد، اظهار داشت: در ادوار مختلف به ویژه از اوایل دهه هفتاد دولت‌های وقت تلاش کردند احزابی را به صورت دولت‌ساخته راه‌اندازی کنند که این احزاب در بخش‌های مختلف قدرت به عنوان حامی دولت وقت فعالیت کنند. این پدیده در دولت های بعد هم تکرار شد، البته این احزاب در هر دولتی با یک شکل و عنوان فعالیت می کردند.

خلجی تاکید کرد: در این دولت با وجود آنکه از احزاب و جریان ها حمایت شد، لیکن خود دولت به سمت تشکیل حزب نرفت چون اساسا قبول نداشت حزب یا جریان خاصی را برای تداوم خود شکل دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام کم نظیری بود که رئیس جمهور در چند نوبت و حتی پشت بلندگو رسما اعلام کرد همه باید به برگزاری پر شور انتخابات کمک کنند، اضافه کرد: دولت از هیچ نامزد و جریانی حمایت نمی کند و صرفا مجری برگزاری انتخابات است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: این نقطه قوت دولت است که هیچ تلاشی برای شکل دادن به گروهی که بخواهد از این گروه برای تداوم کار خودش استفاده کند، انجام نداده این در حالی است که در دولت‌های گذشته احزاب دولت‌ساخته وجود داشته و مشخص است چه احزابی توسط دولت‌های وقت ایجاد شده است.

خلجی در پاسخ به سوالی درمورد شائبه فعالیت انتخاباتی برخی اعضای دولت در قالب تشکل‌های سیاسی، تصریح کرد: این موضوع از جانب رئیس جمهور اکیدا منع و بارها اعلام شده دولت نماینده‌ای در هیچ جایی ندارد و از هیچ جریانی هم حمایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: دولت مجری انتخابات است و همه باید کمک کنند تا انتخابات پیش رو با شور و نشاط برگزار شود و چهار محور بیان شده از جانب رهبر معظم انقلاب محقق شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: سامانه شفافیت هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از اسفندماه آغاز به کار می‌کند.

خلجی با اشاره به برنامه‌های دولت در موضوع شفافیت اظهار داشت: در راستای اهتمام رئیس جمهور به بحث شفافیت و توجه به گلوگاه‌ها، حکمی قانونی در ارتباط با مسئولیت‌های اجتماعی و چگونگی هزینه‌کرد و نظارت بر آن در قانون بودجه ۱۴۰۲ ذکر شد.

وی افزود: دولت مسئولیت پیدا کرد در گام اول ساز و کاری را به صورت سامانه در مورد نحوه چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از سوی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی تنظیم کند که قابل نظارت و ارزیابی باشد و این اطلاعات در آن سامانه درج شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ابراز امیدواری کرد این سامانه از اسفند آغاز به کار کند.

خلجی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حوزه شفافیت اقدامات زیادی به ویژه در وزارت اقتصاد انجام داده است، افزود: همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی باید میزان هزینه‌کرد خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و محرومیت‌زدایی را در این سامانه درج کنند.

تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد

جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت وگو با خبرنگاران درباره اقدام خرابکارانه در خطوط اصلی سراسری گاز و قطع گاز سه استان در نیمه شب گذشته گفت: ما از ساعات اولیه این اتفاق در شرکت ملی گازو قبل تر از آن آمادگی لازم را در همه تاسیسات نفتی و گازی داشتیم و می دانستیم با این اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است و حضور پرشوری که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند، دشمنان به دنبال ایجاد چالش برای مردم هستند.

وزیرنفت ادامه داد: در ساعات اولیه که انفجار خطوط اصلی گاز اتفاق افتاد با آمادگی که از قبل داشتیم سریعا آرایش شبکه را تغییر دادیم و در همان ساعات اولیه تیم‌های ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

وی با بیان اینکه همکاران ما از یک بامداد تاکنون در تلاش برای حل مشکلات خطوط گاز هستند، گفت: اهدافی که دشمنان دنبال می‌کردند برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور این اتفاق رخ نداد و به جز تعداد روستایی که نزدیک خطوط انتقال گاز بودند هیچ استانی دچار قطعی نشدند.

اوجی گفت: تا قبل از ظهر گاز این مناطق وصل خواهند شد و تا غروب امروز تمام خطوط بازسازی و تعمیر می‌شود و در مدار قرار می‌گیرند.

وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز کشور هدف دشمن برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور اتفاق نخواهد افتاد، اظهار داشت: به جز چند روستای نزدیک به محل انفجار گاز سایر مناطق وصل است. قول می‌دهیم تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع شود. در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی روبرو شدیم که البته در آن زمان گاز چهار منطقه به صورت موقت قطع شد اما اجازه ندادیم مشکلی برای مردم به وجود بیاید.

اوجی در بخش دیگری حملات سایبری و انفجار خطوط انتقال و پالایشگاه‌ها را از جمله اهداف تروریستی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای و داخلی دانست و تصریح کرد که در اتفاق بامداد امروز ۵۰۰ نفر از همکارانم در آماده‌باش بودند تا تیم‌های امنیتی و خنثی‌سازی بمب در منطقه کارشان پایان یابد و به سرعت وارد کار شوند البته زمان برگشت خطوط منفجر شده به مدار سراسری را بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت است

وی توسعه میادین نفتی و گازی در دولت سیزدهم را تایید کرد و افزود: عقد قرارداد و عملیات اجرایی چند میدان نفتی و گاز را انجام دادیم که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت از امضای قرارداد و آغاز عملیات اجرایی ۸ میدان نفتی و گازی جدید تا پایان امسال خبر داد و گفت که ارزش این قراردادها ۱۴ میلیارد دلار است.

وی درباره فرآیند ۱۴ مرحله ای توسعه میادین نفتی و گازی گفت که هفت مرحله آن در حوزه مسئولیتی وزارت نفت است و با تذکری که رهبری معظم انقلاب دادند امیدوارم این مسیر کوتاه شود. در این دولت فرآیند ۴۰ تا ۴۵ ماهه توسعه میدان‌های نفتی و گازی به کمتر از ۲۰ ماه رسیده است که در تلاشیم این زمان به کمتر از ۱۲ ماه کاهش یابد.

وزیر نفت به هدف‌گذاری ۲۵ ساله برای توسعه میادین بزرگ نفتی و گازی کشور هم اشاره کرد و نمونه این میادین را میدان بزرگ نفتی آزادگان عنوان کرد وگفت که به طور مشترک با عراق این میدان را در دست داریم. میزان برداشت از این میدان در حال حاضر روزانه ۲۵۰ هزار بشکه است که به زودی به ۵۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

اوجی به واگذاری پروژه‌های نفتی و گازی به شرکت‌های داخلی و هم تذکر رهبری در این زمینه گریزی زد و گفت: ما هم اولویت را به شرکت‌های توانمند خصوصی داخلی داده‌ایم و بعد از استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها سراغ نهادهای حاکمیتی می‌رویم. در قراردادهای اخیر توسعه میادین بالادستی نفت و گاز و پایین دست در حوزه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز عمدتا از شرکت‌های بخشی خصوص استفاده کرده‌ایم.

وزیر نفت متذکر شد: اخبار و سخنان تهدیدآمیز مقامات سیاسی آمریکا و سایر کشورهای غربی و برنامه‌هایی که برای ضربه به منافع ایران، هدف‌گذاری و اعلام کرده بودند را رصد و دنبال کردیم و مبنای تصمیمات‌مان قرار دادیم.

محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت فقط مربوط به استان سیستان و بلوچستان است

وزیر نفت با رد شایعات موجود درباره محدودیت استفاده از کارت های سوخت یک استان گفت: رسانه‌های معاند در حال دامن زدن به شایعه محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت در یک استان هستند در حالی که این مساله محدود به استان سیستان و بلوچستان است.

اوجی توضیح داد: محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت فقط محدود به استان سیستان و بلوچستان است که از یک سال و نیم پیش به اجرا درآمده است و هر شهروندی که از استان محل سکونتش به استان دیگر می‌رود می‌تواند به فرمانداری یا استانداری استان مقصد برود و با کدینگ کردن کارت سوختش، از جایگاه‌ها، سوخت دریافت کند.

لایحه حریم خصوصی کاربران تا پایان سال نهایی می‌شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن ماه - در حاشیه نشست هیأت دولت در مورد لایحه حریم خصوصی کاربران، گفت: این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در چندین جلسه بررسی شد و امید است تا پایان امسال این لایحه نهایی شود.

وی درباره افزایش قیمت تعرفه اینترنت نیز اظهار کرد: مگر در کشور تورم صفر درصد است که قیمت افزایش پیدا نکند؟ مگر اپراتور نباید پول به کارمندش بدهد و تجهیزات بخرد؟ اگر قیمت‌ها نسبت به ۶ سال پیش ثابت مانده آقایان بیایند ورود پیدا کنند. الان کل افزایش قیمتی که صورت گرفته ۳۴ درصد اعلام شده که زیر نرخ تورم سال جاری و نه ۶ سال گذشته است، آن هم فقط در ترافیک خارجی و نه در ترافیک داخلی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره همکاری پیام‌رسان‌های داخلی در تبلیغات کاندیداها برای انتخابات ۱۴۰۲ هم بیان کرد: یکی از کارهایی که امسال برای اولین بار در حال انجام شدن است، بسته ویژه تبلیغاتی برای نامزدهایی است که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند و ما این اقدام را در بستر سکوهای داخلی پیش‌بینی کرده‌ایم.

زارع پور همچنین اضافه کرد: امروز فراخوان آن را منتشر می‌کنیم و نامزدهایی که مورد تایید قرار گرفته‌اند می‌توانند برای بهره‌مندی از این بسته تبلیغاتی خدماتی به پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند مراجعه کنند و آنجا گزینه‌ای پیش‌بینی شده که می‌توانند درخواستشان را ثبت کنند. پس از آن ما به پیام‌رسان‌ها ارجاع می‌دهیم و قرار شده آنها یک بسته رایگان و یک بسته با تخفیف برای آنها در نظر بگیرند.

وی افزود: برای دوره تبلیغات یک کانال با تیک آبی برای هر نامزد اختصاص داده می شود و یا کانالی که خودشان دارند تیک آبی خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره برنامه فضایی ایران، گفت: یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم در کشورهای دیگر برای دانشِ فضایی دانشمندان فضایی کشور بازاریابی کنیم. مذاکراتی در حال انجام است و وقتی به نتیجه رسید اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

زارع پور تاکید کرد: الان ظرفیت‌های ما به اندازه‌ای رسیده که بتوانیم برای پرتاب‌گرهای خود و مشارکت با کشورهای دیگر در ساخت ماهواره‌های سنجشی همکاری کنیم که این مسیر در حال دنبال شدن است.

گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن ماه - در حاشیه نشست هیات دولت در مورد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: با تلاش همکاران در شرایطی که بارش وجود نداشت این دریاچه وضعیت مناسبی از لحاظ آب و تنوع زیستی دارد و اکنون وضعیت احیای دریاچه مناسب است.

وی با اشاره به اینکه گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو به وظایف خود عمل کنند و دریاچه ارومیه روزهای خوبی را شاهد باشد.

رئیس سازمان حافظت محیط زیست اضافه کرد: در مورد دریاچه ارومیه قبلا با کشورهای مختلف از جمله ژاپن همکاری شده بود ولی درحال حاضر همکاری نداریم.

سلاجقه درباره وضعیت سلامت شیر باغ وحش مشهد نیز گفت: بر فعالیت این باغ وحش ها نظارت داریم و کارهای تیمارگری شیر باغ وحش مشهد در حال انجام است. اگر سهل انگاری صورت گرفته باشد حتما از لحاظ قانونی برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: به احتمال زیادی لاغری این شیر از بیماری و کهولت سن است که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

هزار و ۷۰۰ زن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند

انسیه خزعلی روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن ماه -در حاشیه جلسه هیات دولت تصریح کرد: هزار و ۷۰۰ زن برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که به تعبیر شورای نگهبان به اندازه ۶ مجلس گذشته، زنان نامزد حضور در این دوره از انتخابات مجلس شدند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: امیدواریم مردم عزیز در رای دادن، توجه بیشتری به نامزدهای زن داشته باشند. چرا که این رویکرد سبب خواهد شد زنان از قوت بیشتری برخوردار شده و قوانینی که می‌تواند حقوق زنان را مورد توجه قرار دهد، به تصویب برسانند.

خزعلی بیان کرد: لایحه ارتقای امنیت زنان مراحل خود را طی کرده و منتظر مجلس هستیم و امیدواریم مجلس زودتر به این لایحه رسیدگی کند. این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد ولی هنوز نوبت آن نرسیده است. تشکیل وزارت خانواده به جایی نرسیده است و پیشنهاد داده‌ایم ولی هنوز بررسی نشده است.

بار مالی جدیدی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تحمیل نمی‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارش با مقامات عربستان گفت: با دولت عربستان وارد فضای جدیدی از تعاملات شده‌ایم، مقرر شد زمینه رفت و آمد مقامات و مسئولان فرهنگی دو کشور تسهیل شود و در این زمینه تفاهم نامه های جدیدی نوشته خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در روز یکشنبه ۲۲ بهمن، گفت: دخالتی در داوری فیلم فجر نداشته‌ام. امسال اتفاقات مهمی در جشنواره رخ داد چراکه این رویداد بعد از ۴۲ سال، امسال در نزدیکترین جایگاه به تحقق آرمان‌های مردم ایران در حوزه سینما قرار گرفت.

اسماعیلی اظهار داشت: کارهای محتوایی فاخری در مورد مفاخر مردم ایران در نهضت ملی نفت، جنبش ۱۵ خرداد، شهدای عالی‌مقام دفاع مقدس، روایت‌های اثرگذار در حضور بانوان قهرمان در میادین سخت مانند دفاع مقدس، زلزله و مفاخر فرهنگی تولید شد که باعث سرافرازی جامعه هنری و سینمایی کشور شد.

وی ضمن قدردانی از همه مشارکت‌کننده‌های نهادهای حاکمیتی و بخش‌های خصوصی، تصریح کرد: استقبال مردم بسیار بالا بود، در تهران بیش از ۸۰ نوبت پخش فوق‌العاده داشتیم و با حضور چشمگیر مشتاقان سینما تا ۳ صبح سینماها پذیرای مردم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این امر نشان داد که اگر سینمای ما تولیدات محتوایی متناسب با ارزش‌های ایرانی - اسلامی داشته باشند هم مخاطبان بالایی دارد و هم مورد توجه اصحاب تخصصی این حوزه است که من این اتفاق مبارک را به همه اصحاب هنر و سینما تبریک می‌گویم.

اسماعیلی در ادامه به برگزاری جشنواره موسیقی اشاره و عنوان کرد: امسال برای اولین بار جشنواره سرود فجر انقلاب اسلامی در کنار این جشنواره هم در حال برگزاری است و این سالن‌ها مملو از مشتاقان حوزه موسیقی عمومی و مقامی، محلی و منطقه‌ای است.

وی اظهار داشت: سیاست نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویدادهایی نظیر جشنواره فیلم فجر، تربیت و معرفی استعدادهای برتر، شایسته و خلاق و متعهد در عرصه فیلم و هنر است که در این بخش هم اتفاق خوبی افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هفته گذشته کتاب سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد که جلسه بسیار فاخری بود و در انتهای بهمن ماه نیز نمایشگاه رسانه‌های ایران با مشارکت اهالی رسانه را داریم.

اسماعیلی بیان کرد: بعد از چند سال تعطیلی به همت همکاران من در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور بیش از ۶۰۰ واحد خبری، خبرگزاری، روزنامه و انسان‌رسانه و بخش‌های دیگر برگزار می شود،که همه اهالی رسانه می توانند از این فضای آموزشی و گفت و گو محور استفاده لازم را ببرند.

وی در خصوص آمار بازدیدها از فیلم‌های دهه فجر امسال گفت: پیش بینی شده بود که تا شب گذشته ۲۸۵ هزار بلیت به فروش برسد که این رقم به بیش از ۳۰۰ هزار بلیت رسید و این علاوه بر بلیت‌هایی است که دبیرخانه جشنواره در اختیار اصحاب هنر به تعداد قابل توجه قرار داده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اینکه بخش‌های جدیدی مانند پویانمایی یا طنز به عنوان بخش مستقل به جشنواره اضافه شود، نیز توضیح داد: این موضوع در سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره در حال بررسی است و پس از اخذ تصمیمات لازم، اطلاع رسانی خواهد شد.

اسماعیلی درباره تعیین تکلیف مالیات مطبوعات به خصوص در حوزه آگهی‌ها هم گفت: همکاری مناسبی با رئیس سازمان مالیاتی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته و جلسات متعددی هم برگزار شده است.مساله مالیات تنها در بحث حوزه رسانه‌ها نیست بلکه در حوزه کتاب، موسسات فرهنگی و موسسات قرآنی نیز همکاران فرهنگی دچار نگرانی هستند.

وی ادامه داد: بنای ما این است که هیچ اتفاق نگران کننده مالیاتی جدیدی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیفتد و تلاش بر این است که به‌زودی با امضای تفاهمنامه جامع‌ این دغدغه‌ها به طور کلی مرتفع شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای ما این است که هر اتفاقی که می‌افتد نباید فضای حمایتی ما از رسانه‌ها و حوزه فرهنگ و هنر آسیب ببیند و خط قرمز من این است که فضای حمایتی دولت از محصولات و فعالیت‌های فرهنگی نباید آسیب ببیند و با هر آسیبی مخالفیم.

اسماعیلی افزود: هر چند که مالیات حق مردم و حق حاکمیت است اما نمی خواهیم به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که اکنون هم با مشکلات زیادی مواجه هستند، بار مالی جدید تحمیل کنیم.

پارک علم و فناوری ایران و ازبکستان ایجاد می‌شود

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اعلام اینکه پارک علم و فناوری مشترک با ازبکستان در حال تشکیل است، گفت: با طرف ازبکستان صحبت شده و احتمالا این پارک در کنار دانشگاه شهر سمرقند خواهد بود. داریم تعاملات را تکمیل می‌کنیم تا مکان و تعهدات طرفین مشخص شود و سپس برای جذب شرکت‌ها فراخوان بزنیم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که وزیر علوم ازبکستان تغییر کرد، امیدواریم شرایط برای جذب شرکت‌ها تا قبل خرداد سال آینده شروع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار