خدمتی صادقانه در ۱۸ ماه؛

برنامه‌های تربیتی در اولویت وزارت آموزش و پرورش

۲۱۰۰ فضای ورزشی در ۱۸ ماه برای دانش‌آموزان ایجاد شد

تهران (پانا) - توجه به امر پرورش و تربیت بدنی از جمله مواردی است که همواره روی آن تاکید شده اما در دهه 80 سیاست‌های سلیقه‌ای در این بحث موجب به توقف فعالیت‌های تربیتی و پرورشی شد.

کد مطلب: ۱۴۴۵۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های تربیتی  در اولویت وزارت آموزش و پرورش

حالا دولت سیزدهم به‌عنوان دولت مردمی از اولین روزی که فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، همواره در پی تقویت فعالیت‌های ورزشی و پرورشی دانش‌آموزان بوده است، چرا که این موضوع را رسالت خود می‌داند و در پی تحقق بخشیدن به اهدافی است که به صورت همه جانبه موجب رشد و تربیت دانش‌آموزان می‌شود. نمونه‌ها و مصداق‌های فراوانی برای این بحث وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها بحث ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی بود، طرحی که مذین به نام سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی شد و هدف آن توجه هرچه بیشتر به بحث تربیت بدنی دانش‌آموزان است.

اردیبهشت ماه سال 1401 بود که وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این طرح ملی را با هدفگذاری ایجاد 2100 پروژه ورزشی کلید زد، طرحی که هدف آن بهینه سازی، متناسب‌سازی و تبدیل به احسن کردن فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف افزایش میزان تحرک بدنی دانش‌آموزان، اصلاح ساختار قامتی، افزایش شادی و نشاط و تربیت و تحویل نسلی سالم و بانشاط به جامعه است.

کمتر از 6 ماه زمان کافی بود تا در مهرماه 1401 و در مراسم افتتاح چهلمین دوره رقابت‌های ورزشی آموزشگاه‌های کشور، ۱۰۱۷ پروژه این طرح افتتاح شود، آماری که در حدود 50 درصد کل این طرح بود، آماری که هیچ کس انتظار عملی شدن آن را نداشت و همگان فکر می‌کردند این طرح نیز مانند طرح‌هایی که در دولت‌های گذشته نیمه‌کاره مانده، به اتمام نخواهد رسید، اما همت مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دولتمردان دولت سیزدهم این کار را عمل کردند.

با شروع سال 1402 و گذشت سه ماه از سال محمد جعفری، مدیرکل وقت دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش خبر از بهره‌برداری ۸۰ درصدی طرح‌های ورزشی طرح شهید سلیمانی در نقاط مختلف کشور داد و گفت «اکنون یک‌هزار و ۷۰۰ طرح‌ ورزشی در آموزش و پرورش در قالب طرح شهید سلیمانی به بهره‌برداری رسیده است.» خبر مهمی که بازهم همت دولتمردان و کارگزاران وزارت آموزش و پرورش را نشان داد و ثابت کرد خواستن توانستن است و قرار نیست وعده‌ها فقط روی کاغذ بماند.

پس از تکمیل 80 درصدی پروژه‌های طرح شهید سلیمانی در شهریور ماه سال 1402 که وزیر آموزش و پرورش به استان لرستان سفر کرده بود،‌خبر از اتمام پروژه‌های این طرح تا پایان سال داد و اظهار کرد «هدف اصلی طرح شهید سلیمانی بازگرداندن نشاط به مدارس است و با توجه به اینکه بعد از کرونا همه مدارس جهان دچار آسیب جدی شدند، این آسیب‌ها نیز در مدارس کشور ما کم نبود.»

صحرایی بیان کرد «تاسیس زمین‌های چمن درون مدارس سبب شور و نشاط در مدارس خواهد شد که پس از اتمام 2 هزار و 100 طرح، سه هزار طرح جدید دیگر را آغاز خو اهیم کرد.»

در ادامه ارائه گزارش علمکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش در رابطه با این طرح، صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در دی ماه سال جاری خبر از به پایان رسیدن این طرح در 18 ماه داد و گفت «۴۰ درصد به ظرفیت فضاهای ورزشی دانش‌آموزان کشور با اجرای طرح شهید سلیمانی و احداث و بهره‌برداری از این مکانهای ورزشی افزوده شده است.» خبر مهمی که حکایت از توجه هرچه بیشتر مسئولان وزارت آموزش و پرورش به بحث تربیت بدنی داشن‌آموزان دارد.

در طرح شهید سلیمانی هدف تلفیق مشارکت آموزش و پرورش با دیگر دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها برای توسعه فضای ورزشی در خدمت نظام تعلیم و تربیت بود. همچنین قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی پنج‌هزار و ۳۸۸ فضای ورزشی دانش‌آموزی در کشور وجود داشت و سرانه ورزشی دانش‌آموزی ۳۴ صدم مترمربع بود که با افتتاح این طرح‌های ورزشی سرانه فضای ورزشی دانش آموزی به 41 صدم مترمربع ارتقا یافت و بیش از ۹۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آموزش و پرورش در قالب این طرح اضافه شد. اقدامی ماندگار که تا سال‌های سال دانش‌آموزان سراسر کشور می‌توانند نهایت بهره را از آن ببرند.

البته این تمام ماجرا نیست و با توجه به وعده وزیر آموزش و پرورش درخصوص احداث 3 هزار طرح جدید، باید منتظر اقدامات جدیدتری از سوی وزارت آموزش و پرورش در راستای سلامت و تندرستی دانش‌آموزان از طریق فضاهای ورزشی و امر تربیت بدنی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار