عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

تعرفه گذاری پلگانی گاز می تواند جلوی مصارف غیربهینه را بگیرد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اهمیت اجرای فاز دوم طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی گفت اجرای این شیوه در کاهش مصارف غیربهینه موثر است.

کد مطلب: ۱۴۴۵۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تعرفه گذاری پلگانی گاز می تواند جلوی مصارف غیربهینه را بگیرد

پرویز محمدنژاد قاضی‌محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا، درباره اهمیت اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلگانی گاز خانگی گفت: «جدول الگوی مصرف باید اصلاح شده و به صورت پلکانی تعریف شده باشد. اجرای این شیوه می‌تواند موجب درآمدزایی برای دولت شود و عدالت را در مصرف در جامعه ایجاد کند.»
این نماینده مجلس یازدهم ییان کرد: «از سوی دیگر کسانی که مصرفی پایین‌تر از الگوی مصرف دارند باید بسته تشویقی به آنها داده شود. خانوارهایی که از الگوی مصرف کمتر از گاز استفاده کنند به ازای هر کیلووات کمتر 2 هزار تومان پاداش دریافت خواهند کرد.»
محمدنژاد در ادامه بیان کرد: «مصرف اضافه گاز در کشور ما غولی است که اگر از این بزرگتر شود، توان ما در تامین گاز مصرفی کشور مخصوصا در زمستان‌ها را خواهد گرفت. ما باید به سمت کنترل مصرف اضافه برویم و قانون مصرف بهینه به عنوان الگوی اول اجرایی شود.»

ایران می‌تواند به هاب انرژی منطقه بدل شود
این نماینده مجلس افزود: «بعضی از کشورها مثل روسیه با همین تولید گاز بخشی از قدرت خود را در این کشور نمایان کرده‌اند. کشور ما هم می‌تواند این نقش را اجرا کند و به هاب انرژی منطقه تبدیل شود.»
وی گفت: «باید ارزش تولید را در کشور بدانیم تا به این صورت مصرف بی‌نهایتی در انرژی‌ها نداشته باشیم. باید مصرف گاز را در کشور مهار کنیم تا کفه تولید و مصرف با یکدیگر برابر شود، یکی از راه‌های اجرای این موضوع اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی است.»
وی در ادامه بیان کرد: «تعرفه‌های گاز برای 25 درصد پرمصرفین که جز اقشار مرفه هم هستند رقم پایینی است. از سوی دیگر اصلا قاعده‌مند نیست که افرادی که پول دارند به هر صورت که بخواهند گاز مصرف کنند چون تمکن مالی دارند.»
محمدنژاد با بیان اینکه با ابزارهای قیمتی مثل تعرفه‌گذاری می توان تا حدودی جلوی مصرف غیربهینه را گرفت افزود: «فرهنگ مصرف و کنترل مصرف توسط سیستم هم باید عملیاتی و اجرایی شود.»
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «اجرای این طرح به معنی گران‌کردن قیمت گاز نیست بلکه ما به دنبال منطقی‌کردن قیمت گاز است. بدون اینکه افزایش قیمت برای مصرف‌کننده در تعرفه‌گذاری وجود داشته باشد به راحتی می‌توان با اخذ هزینه از پرمصرفان درآمد سازمان‌ها مثل وزارت نیرو و شرکت ملی گاز را دو برابر کرد، به این شکل به طبقه پایین هم فشاری وارد نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار