در گفت‌وگو با پانا

وجود آرشیو آنلاین از مستندها اتفاق مهمی است

تهران (پانا) - کارگردان مستند «علی مسیو » می‌گوید وجود آرشیو آنلاین از مستندها فرصت بسیار خوبی برای جوانانی است که به دنبال پژوهش درباره شخصیت‌ها و داستان‌های مختلف هستند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
وجود آرشیو آنلاین از مستندها اتفاق مهمی است

مسعود میر کارگردان مستند «علی مسیو» که از هشت بهمن‌ماه، پس از یک مراسم رونمایی در گروه سینمایی هنروتجربه و پلتفرم هاشور به اکران آنلاین درآمده است در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: از آنجایی که اکران آنلاین «علی مسیو» اولین مواجهه من با نمایش آنلاین است، برایم بسیار جذابیت دارد، بسیار مشتاق دیدن واکنش‌ها و نظرات بینندگان هستم، از طرف دیگر به عنوان مخاطب سینمای مستند، همیشه به دنبال راهی بودم تا مستندهای دلخواهم را پیدا کنم و ببینم که بسیار کار سختی بود اما با وجود اکران آنلاین این کار تسهیل شده و فیلم‌های مستند را با کیفیت خوب در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان است.

وی درباره خوب یا بد بودن اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: نگاه بدبینانه می‌تواند بگوید که اکران آنلاین چه اهمیتی دارد و قیمت بلیت آن بسیار ناچیز است اما من سعی دارم از دریچه دیگری به این موضوع بنگرم؛ ما درباره سینمایی، به نام سینمای مستند صحبت می‌کنیم که قطعا گردش مالی سینمای گیشه را ندارد اما اتفاق خوبی برای آن در اکران آنلاین رخ می‌دهد، آن هم اینکه پس از سالیان سال که مستندسازی و مستندسازان درجه یکی داریم و در این حوزه درخشیده‌ایم، اکران آنلاین باعث می‌شود که مرجع درستی برای دسترسی به فیلم‌های مستند وجود داشته باشد.
میر ادامه داد: اگر پلتفرمی که مسئول اکران آنلاین مستندهاست، خوش‌ذوقی به خرج دهد و مراکز مرتبط با آن همکاری داشته باشند تا مخاطبان به آرشیو خیلی خوبی از فیلم‌های مستند دسترسی داشته باشند، بسیار مهم و حائز اهمیت است. همچنین در این صورت هرگاه بخواهیم سینمای مستند ایران را به دیگران معرفی کنیم، البته این مساله باید سازوکاری داشته باشد و محتوای قدیمی بازسازی شده یا مستندهای جدید به صورت رایگان در اختیار همگان قرار نگیرد.
این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه «علی مسیو» به یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر می‌پردازد، درباره اهمیت تاریخ معاصر در مستندسازی بیان کرد: «علی مسیو» یک مثال کوچک یک خطه از اتفاقات و شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر ماست که در بیش از 100 سال پیش زندگی کرده است. متاسفانه وقتی می‌خواهیم اندکی از زمان حال فاصله بگیریم و به دهه‌های پیش رویم، در کارهای تاریخی‌مان به شدت با ضعف سند، تاریخ‌نگاری، مستندسازی و حتی کار پژوهشی روبه‌رو هستیم. به‌عنوان یک مستندساز که به سراغ قصه‌ای متعلق به کم‌تر از 150 سال قبل رفتم، با برهوتی از اطلاعات روبه‌رو شدم یعنی برخلاف تصورم که این موضوع چندان قدیمی نیست و به تاریخ مادها و هخامنشیان ربطی ندارد، متوجه شدم که در مساله آرشیو بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و الان که به مستندسازی در تاریخ معاصر می‌پردازیم بسیار اهمیت دارد.
این روزنامه‌نگار افزود: مراکزی مثل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به ثبت و ضبط کردن وقایع تاریخ معاصر نگاه مثبتی دارد که اتفاق بسیار مهمی‌ست. البته ممکن است بعضی‌ها بگویند نقطه نظرات سیاسی در این گونه مستندسازی دخیل است و جاهایی نمی‌توان، حرف‌هایی را زد اما یک قدم برداشتن در بادیه بهتر از نشستن است. امیدوارم جشنواره «سینماحقیقت» برخلاف دوره هفدهم که کم‌تر به آثار تاریخی توجه نشان داد، از دوره‌های بعد روی خوش‌تری نشان دهد تا بتوانیم کارهای جدیدتری تولید کنیم.
وی در پایان درباره مخاطبان مستندش خاطرنشان کرد: مستند «علی مسیو» علاوه‌بر علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و مستندسازی، برای کسانی که می‌خواهند کار دانشگاهی و پژوهشی انجام دهند نیز مفید خواهد بود چراکه ما در این مستند، به سیاق پژوهشگران مدرن با شک پیش رفتیم و متریال اندک موجود را صرفا به‌عنوان یک ماده آماده نپذیرفتیم و آن را به تصویر تبدیل نکردیم بلکه با استفاده از شک کردن و پرسش‌های بسیار وارد ماجرا شدیم که از نظر پژوهش اتفاق مهمی رخ داد. بسیاری از داستان‌ها درباره خانه علی مسیو، نحوه مرگ، شواهدی که این سال‌ها بسیار عادی شده بود و درباره زیستش نقل می‌شد، تغیر کرده بود و سعی کردیم که تصویر درستی از آن‌ها بر جای بگذاریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار