تعیین گروه‌های فرعی خون در 8 استان کشور

تهران (پانا) - یکی از کارهای مهم و نوین سازمان انتقال خون در سال جاری تعیین فنوتیپ در اهدا کنندگان خون است که برای تهیه سازگار ترین خون برای بیماران تالاسمی که نیاز به تزریق مکرر خون دارند در 8 استان کشور انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۴۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تعیین گروه‌های فرعی خون در 8 استان کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون ایران، ضمن اعلام این مطلب افزود: هم اکنون در 16 استان کشور دستگاه های اتوماتیک تعیین فنوتیپ و شناسایی گروه های فرعی خون، مستقر شده است که به زودی این استانها آماده انجام این فرآیند می شوند.

عباداله سالک مقدم در مورد ضرورت انجام این فرآیند توضیح داد: غیر از آنتی ژن های اصلی که گروه های اصلی خونی شامل (AB,O,B,A) هستند، گروهی دیگر از آنتی ژن ها وجود دارند که گروه فرعی را تشکیل می دهند و برای اینکه بتوانیم بهترین خون سازگار را در اختیار بیماران قرار بدهیم، لازم است بتوانیم فنوتیپ گروه های فرعی را نیز تعیین کنیم.

وی افزود: هم اکنون انتقال خون استان هایی که بیشترین بیماران تالاسمی را دارند به این سیستم تجهیز شده اند و در 8 استان، برای این بیماران که نیاز به تزریق مکرر خون دارند این امکان دیده شده است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان افرود: 8 استان دیگر که دارای این سیستم هستند نیز به زودی انجام این فرآیند را آغاز می کنند و در فاز بعدی به فراخور بودجه سازمانی این طرح را گسترش خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم برای کل کشور تعیین فنوتیپ گروه های فرعی را امکان پذیر کنیم.

سالک مقدم افزود: پس از بیماران تالاسمی و بیماران سیکل سل (کم خونی داسی شکل)، تامین خون شناسایی شده با گروه های فرعی، برای بیمارانی که شیمی درمانی می کنند و بیماران نیازمند به تزریق خون مکرر در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی از فراهم شدن 520 هزار تست در سال برای تعیین فنوتیپ خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با تامین شرایط لازم و حمایت های مورد انتظار برای کل کشور این فرایند در مورد خونهای اهدایی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار