‌پانا از اجرای طرح پایش سلامت دانش‌آموزان در مدارس گزارش می‌دهد؛

صدور شناسنامه سلامت‌ در گرو عبور از طرح «پاک»

‌دانش‌آموزان پایه‌های سوم، ششم و نهم برای ارتقا به دوره تحصیلی بعدی باید آزمون‌هایی برای احراز شرایط زیستی بدنی بدهند

تهران (پانا) - طرح پاک (پایش سلامتی ‌دانش‌آموزان‌) برای احراز صلاحیت دانش‌آموزان جهت گذر به دوره بعدی تحصیلی اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۴۳۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
صدور شناسنامه سلامت‌ در گرو عبور از طرح «پاک»

یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموز بر‌اساس ساحت زیستی و بدنی است و همان‌طور که تکیه بر مسائل علمی و آموزشی و عبادی و اخلاقی در کنار تاکید بر آموزش سواد رسانه‌ای و مالی در دستورکار متولیان حوزه تعلیم و تربیت قرار دارد، ساحت زیستی و بدنی و نشاط و پویایی نیز مورد توجه مسئولان این حوزه قرار دارد و در کنار برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در بین فرهنگیان و دانش‌آموزان به آموزش درس تربیت‌بدنی به‌صورت علمی و پایش آن نیز پرداخته می‌شود تا مولفه سلامتی و نشاط دانش‌آموزان به فراموشی سپرده نشود. برنامه‌ریزی 2 ساعت زنگ ورزش در طول هفته طبق برنامه درسی ملی، برگزاری انواع مسابقات ورزشی دانش‌آموزی از سطح مدرسه تا کشوری و حتی اعزام به مسابقات بین‌المللی، اجرای طرح‌هایی از جمله «طرح شهید‌سلیمانی» و «طرح شهید‌خرازی» و «طرح شهید‌طوقانی»‌، تامین فضا و معلم مناسب برای دانش‌آموزان و... از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت می‌پذیرد.

طرح پاک (پایش آمادگی کودکان و دانش‌آموزان)، یکی از طرح‌های مهم حوزه تربیت‌بدنی و سلامی وزارت آموزش و پرورش است. دانش‌آموزان در راستای برنامه درسی ملی در هر پایه باید ۲ ساعت درس تربیت‌بدنی را بر اساس جدول برنامه هفتگی داشته باشند و در مدارسی که معلم تربیت‌بدنی متخصص دارند این امر را مدیریت می‌کنند اما در مدارس ابتدایی که معلم تخصصی وجود ندارد، آموزگاران پایه، این کار را انجام می‌دهند.

پاک به‌عنوان یک پروژه در دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی به‌دنبال ارزیابی نیمرخ حرکتی و بررسی وضعیت سلامتی دانش‌آموزان است که با استفاده از آزمون‌های حرکتی و فاکتورهای چابکی، هماهنگی، تعادل‌ و مهارت‌های بنیادی بر اساس کتاب راهنمای معلم اجرا می‌شود.

برنامه پاک در نیمسال اول سال تحصیلی گذشته برای ۵ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۴۲۴ دانش‌آموز در سامانه ثبت شده بود تا کارنامه برای آنان صادر شود. 2 برنامه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) و سواد حرکتی، وارد برنامه پاک شده و این برنامه شامل تمام دوره‌های تحصیلی است.

طرح پاک برای بررسی شرایط ارتقای دانش‌آموزان به دوره تحصیلی بعدی اجرا می‌شود

حمیدرضا نجفیان، رئیس اداره تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «طرح پاک، یک هدف خاصی را دنبال می‌کند که آن هم گذر از دوره‌ها است. برای مثال؛ دانش‌آموزی که از پایه سوم (دوره اول ابتدایی) می‌خواهد وارد پایه چهارم (دوره دوم ابتدایی) شود بر‌اساس فاکتورهای مربوط به سلامت و آمادگی جسمانی و شاخص‌هایی که تعریف شده باید آزمون‌هایی را بدهد که ببینیم آیا شرایط احراز ارتقا به دوره تحصیلی بعدی را دارد یا خیر؛»

وی با بیان اینکه طرح پاک برای گذر از پایه ششم به دوره متوسطه اول و همچنین از پایه نهم به دوره متوسطه دوم هم اجرا می‌شود، گفت: «در مجموع نوع نگاه، رویکرد مناسبی است. با توجه به اینکه می‌گوییم جامعه سالم باید افراد سالمی را داشته باشد، اگر بخواهیم این امر را به نوعی به جامعه بازخورد دهیم، می‌گوییم اگر شهروند امروز نتواند به این سطح از آمادگی جسمانی برسد، قطعا نمی‌تواند فردا 8 ساعت کار مفید در جامعه انجام دهد.»

مدیران مدارس از تمام فرصت‌ها برای ترغیب دانش‌آموزان به فعالیت بدنی استفاده کنند

نجفیان با بیان اینکه از زوایای مختلف به موضوع نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «در کارگاه آموزشی مدیران مدارس نیز این موضوع مطرح شده و دست مدد و نیازمان را به سمت مدیران دراز کردیم که از تمام فرصت‌ها و ایام برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های بدنی استفاده کنند.»

رئیس اداره تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «از مدیران مدارس توقع داریم که از برنامه آغازین مدرسه شروع کرده و بیشترین فرصت و زمان را برای نرمش صبحگاهی ایجاد کنند. حتی در مدارسی که جای ایستادن نیست هم می‌شود طرح و برنامه‌ریزی کرد و دانش‌آموزان را گروه‌بندی کرد و هر روز با طیف کمتری از دانش‌آموزان به مدت 5 تا 10 دقیقه نرمش صبحگاهی را بتوانیم احیا کنیم که زمینه نشاط و شادابی را به دانش‌آموزان بتوانیم تزریق کنیم.»

ضرورت اجرای 10 تا 15 دقیقه نرمش در کلاس درس

وی افزود: «در کنار این از مدیران مدارس توقع داریم در جلسات شورای مدرسه و شورای دبیران و آموزگاران، پیگیر این موضوع شوند که آموزگاران و دبیران در جریان فرآیند تدریس به مدت 10 تا 15 دقیقه، تدریس را متوقف کرده و از دانش‌آموزان در فضای کلاس بخواهند که چند حرکت کششی انجام دهند تا هم از حالت خستگی خارج شوند و هم با نشاط و انرژی فراوان بتوانند ادامه تدریس را داشته باشند.»

نجفیان ادامه داد: «آخرین درخواست و توقع ما از مدیران مدارس این است که درب مدارس را به روی بچه‌های مدارس، باز نگه دارند و از کلاس‌های فوق برنامه ورزشی طبق دستورالعمل و بخشنامه قانونی تحت عنوان «کانون‌های ورزشی مدرسه» به عنوان یک فرصت برای بچه‌های مدارس ایجاد کنند که دانش‌آموزان در بعدازظهرها از این فضاها به بهترین شکل در جهت ارتقای سلامتی‌شان استفاده کنند.»

اجرای موفق طرح در استان بوشهر

مهدی عباسیان، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز با بیان اینکه طرح پایش آمادگی کودکان (پاک) با هدف ارزیابی سواد بدنی و آمادگی جسمانی دانش‌آموزان برای دومین سال متوالی در مدارس این استان اجرا می‌شود، گفت: این طرح در طول سال تحصیلی براساس برنامه‌ها، تغییرات دانش‌آموز را رصد می‌کند و در یک بازه زمانی مشخص، شناسنامه ورزشی و سلامت برای دانش‌آموز پیش‌بینی می‌شود تا روند چاقی و رشد حرکتی و همچنین افزایش مهارت‌های جسمانی و حرکتی دانش‌آموز در قالب شناسنامه ورزشی و سلامتی تعیین شود تا بتوانیم به کنترل وزن و چاقی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه طرح پاک در سال تحصیلی جاری برای پایش دانش‌آموزان پایه‌های سوم، ششم و نهم برنامه‌ریزی شده است، افزود: با وجود اینکه سهم استان بوشهر در سال تحصیلی گذشته برای اجرای طرح پاک ۳۰ درصد بود اما این طرح با همت جهادی دبیران تربیت‌بدنی و آموزگاران، حدود ۵ درصد بیش از برش وزارتی در استان اجرا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار