گزارشگر سازمان ملل: احتمال وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار زیاد است

تهران (پانا) - گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین با اشاره به اینکه احتمال وقوع نسل‎کشی در نواز غزه بسیار زیاد است، می‎گوید که رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را آن‌طور که می‌خواهد تفسیر می‌کند و در این مسیر از حمایت غرب برخوردار است.

کد مطلب: ۱۴۴۳۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
گزارشگر سازمان ملل: احتمال وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار زیاد است

فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه «ال‎پاییس» اسپانیا، می‎گوید که احتمال اینکه در غزه نسل‌کشی در حال انجام باشد، بسیار زیاد است.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

آیا شما معتقدید که اسرائیل در غزه نسل‌کشی می‌کند؟

آلبانزه: من قویا از تصمیم آفریقای جنوبی برای پیگیری اقدام‌های پیشگیرانه (در دادگاه بین‌المللی دادگستری) حمایت می‌کنم، زیرا معتقدم که احتمال وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار زیاد است.

چرا؟

آلبانزه: زیرا نسل‌کشی عبارت است از نابودی یک قوم به‌طور کلی یا جزئی از طریق اعمال مختلف کشتار، وارد آوردن آسیب شدید روحی یا جسمی و ایجاد شرایطی که زندگی را غیرممکن می‌کند؛ به نتیجه سه ماه بمباران نگاه کنید؛ سلاح‌های ممنوعه علیه جمعیتی استفاده شده است که بدون داشتن هیچ راه فراری زندگی می‌کنند؛ جایی که مردم دستور تخلیه انبوه دریافت کرده ۹/۱ میلیون آواره اجباری در جنوب نوار جمع شده‌اند و باز بمباران می‌شوند؛ جایی که تا اکنون مرگ ۲۴ هزار نفر تایید شده است، بین ۷ هزار تا ۹ هزار نفر مفقود شده و ۱۰ هزار کودک به قتل رسیده‌اند؛ ۷۰ درصد قربانیان زن و کودک هستند.

پس به این ترتیب آیا این نسل‌کشی است؟

آلبانزهک پس چیست؟ این ارقام مشابهتی با هیچ یک از درگیری‌های کنونی ندارند؛ به نسل‌کشی سربرنیتسا با ۸ هزار کشته فکر کنید؛ جنگ دو ساله روسیه و اوکراین را در نظر بگیرید که در آن تعداد کشته‌شدگان احتماﻻ کمتر از ۸ هزار غیرنظامی است؛ این هیوﻻی وحشتناک قرن ما است و بسیاری از مردم به دلیل عدم وجود مراقبت‌های پزشکی حدود ۶۰ هزار مجروح جنگ جان خود را از دست خواهند داد.

آیا به نظر شما شکایت آفریقای جنوبی می‌تواند به نتیجه برسد؟

آلبانزه: عوامل زیادی دخیل هستند؛ از نظر فنی، من می‌گویم بله؛ همانطور که تیم آفریقای جنوبی گفت، این نخستین نسل‌کشی در تاریخ است که توسط قربانیان از تلویزیون پخش می‌شود؛ سپس دادگاه باید وقت خود را برای تحلیل و سنجش همبستگی بین قصد نسل‌کشی که آفریقای جنوبی قبلا مستند کرده است و کشتار و رنج صرف کند، اما عوامل سیاسی نیز وجود دارد.

آیا فکر می‌کنید این عوامل سیاسی می‌توانند تاثیر بگذارند؟

آلبانزه: امیدوارم روی دادگاه تاثیر نگذارند، اما، با این حال، ما انسان هستیم و محیط ما بر ما تاثیر می‌گذارد؛ قضات به غزه نمی‌روند و بازپرس نمی‌فرستند و روایتی که همچنان در غرب پخش و تقویت می‌شود این است که اقدام‌های اسرائیل دفاع از خود است.

آیا این روایت نادرست است؟

آلبانزه: حق دفاع از خود چیز دیگری است، این بدان معنا نیست که اسرائیل حق دفاع از خود را ندارد؛ این بخشی است که بسیاری از مردم به سختی درک می‌کنند، زیرا مفهوم دفاع از خود در حقوق بین‌الملل بسیار مشخص است؛ اسرائیل با توجه به حملات حماس در هفتم اکتبر این حق را خواهد داشت که این حمله را خنثی و دفع کند، نظم و قانون را بازگرداند و اقدام‌هایی را برای اجرای آن در غزه انجام دهد؛ حقی که اسرائیل به آن استناد کرده جنگ و استفاده از نیروی نظامی است که از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری وجود ندارد؛ حتی اگر حق دفاع از خود به این شکل وجود داشت، باز هم باید قوانین و چارچوب‌هایی می‌داشت، اما تخلفات آنقدر زیاد است که نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرد. اسرائیل می‌داند که اگر بدون اخطار قبلی از بمب‌های تقریبا یک تنی در مناطق پرجمعیت استفاده کند، باعث نابودی می‌شود؛ آن‌ها می‌دانند که با ممنوعیت و ورود آب، غذا، دارو و سوخت، مردم از گرسنگی خواهند مرد؛ هزار کودک ناچار به قطع عضو بدون بیهوشی شده‌اند؛ اصل تناسب، اقدام‌های احتیاطی، حفاظت از غیرنظامیان ... اسرائیل بیمارستان پشت بیمارستان را بمباران کرده است؛ و به همین دلیل است که بررسی همه زمینه‌هایی که ضروری است، میتواند ارتکاب نسل‌کشی را پشتیبانی کند.

منظورتان چیست؟

آلبانزه: تمام آن اظهارات درباره نسل‌کشی که از سوی سران نظامی و سیاسی بیان شده است، مانند اینکه فلسطینی حیوان انسان‌نما هستند، یا مفهوم کتاب مقدس «عمایق» که توسط خود نتانیاهو مورد استناد قرار گرفته است، که به نابودی همه چیز از جمله زنان و کودکان اشاره دارد؛ جهنمی به پا شده است و دیوانگی است که نتوانیم جلوی آن را بگیریم.

نتانیاهو اعلام کرده است که تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند و حماس نابود نشود، دست از کار نمی‌کشد؛ چگونه می‌توان به آتش‌بس دست یافت؟

آلبانزه: من خیلی نگران گروگان‌ها هستم؛ آن‌ها نمی‌توانند در مکانی که بمباران می‌شود، امن باشند؛ گروگان‌هایی وجود دارند که توسط سربازان اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شده‌اند، زیرا آن‌ها فکر می‌کردند که فلسطینی هستند، با وجود اینکه پرچم سفید حمل می‌کردند.

جامعه بین‌المللی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

آلبانزه: کشور‌های غربی هنوز در حالت محکومیت یا دعوت به اعتدال یا احترام به قوانین بین‌المللی هستند، اما قوانین بین‌المللی حتی قبل از هفتم اکتبر رعایت نمی‌شد؛ بنابراین زمان اقدام برای دولت‌های غربی، از جمله دولت اسپانیا فرا رسیده است. این کاری است که یک رئیس مترقی انجام می‌دهد: داشتن شهامت؛ همانی که آفریقای جنوبی داشته است؛ آنچه من می‌گویم نباید به‌عنوان چیزی مضر برای اسرائیلی‌ها خوانده شود؛ من فکر می‌کنم که ما به همدردی با هر دو ملت نیاز داریم. برای من این همدستی با دولتی است که مرتکب جنایت می‌شود؛ پیامی که کشور‌های غربی به اسرائیل می‌دهند این است که می‌تواند این مسیر را ادامه بدهد و پیام به فلسطینی‌ها این است که می‌توانند به مردن خود ادامه دهند.

آیا نظام حقوقی بین‌المللی در خطر است؟

آلبانزه: بله، زیرا قوانین بین‌المللی تنها به اندازه اراده دولت‌ها برای اجرای آن قوی است.

شما به خاطر این ادعا که ﻻبی یهودی کنترل آمریکا را در دست دارد به یهودستیزی متهم شده‌اید.

آلبانزه: هرکسی که جرات انتقاد از اسرائیل را داشته باشد، با اتهام یهودی‌ستیزی مواجه می‌شود؛ عبارتی را که گفتید، من بعد از جنگ ۲۰۰۸ غزه گفتم.

اما شما باید کار خود را به‌عنوان گزارشگر انجام دهید بدون اینکه بتوانید وارد فلسطین شوید، زیرا اسرائیل اجازه نمی‌دهد؛ آیا فکر می‌کنید می‌توانید برگردید؟

آلبانزه: من تلاش خودم را خواهم کرد و آسان نیست؛ زیرا اسرائیل قوانین بین‌المللی را آن‌طور که می‌خواهد تفسیر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار