معافیت مالیاتی سفره مردم در بودجه ۱۴۰۳

تهران (پانا) - ‌بندهایی مربوط به درآمدهای مالیاتی و معافیت‌ها، امروز در نشست علنی مجلس تصویب شد؛ از مالیات خودروها و ویلاهای لوکس تا پیش‌بینی درآمد پایدار مالیاتی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و معافیت‌های مالیاتی که به توزیع برابر ثروت و حمایت از سفره مردم می‌انجامد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
معافیت مالیاتی سفره مردم در بودجه ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت‌، مجلس شورای اسلامی امروز بخش‌هایی مربوط به مالیات را در بودجه سال ۱۴۰۳ بررسی و بندهایی را تصویب کرد.

مالیات صفر یارانه پرداختی دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح روز دوشنبه دوم بهمن ماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ر) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ر) تبصره (۶) ماده واحده آمده است؛ یارانه پرداختی دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بابت جبران زیان ناشی از فروش کالاهای اساسی به قیمت مصوب، تا سقف زیان مورد تأیید حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی مشمول مالیات به نرخ صفر است. این زیان از نظر مالیاتی قابل استهلاک در سنوات بعد نخواهد بود.

بند ذ تبصره ۶ نیز برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

بر اساس این بند مقرر شده بود که میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰، به مبلغ ۵۷۰ میلیون ریال و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ این قانون به مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال تعیین ‌شود.

‌معافیت واردات آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی

همچنین نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بندهای (پ) و (ت) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (پ) تبصره (۶) ماده واحده آمده است؛ آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌‌کنند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ هستند.

همچنین در در بند (ت) تبصره (۶) ماده واحده نیز آمده است: واردات خودروی آمبولانس در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان فوریت‌های پیش‌بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور، شرکت ملی نفت ایران، و خیّرین بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور مشروط به استفاده از آن در راستای مأموریت دستگاه‌های مذکور در سال ۱۴۰۳ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.

‌میزان معافیت مالیاتی بر درآمد شرکت‌ها و نهادهای حقوقی مشخص شد

همچنین وکلای ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند ب تبصره (۶) ماده واحده این لایحه درباره میزان معافیت مالیاتی شرکت‌ها و نهادهای حقوقی موافقت کردند.

محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نماینده دولت در توضیح این لایحه اظهار کرد: این حکم نه تنها منجر به گرانی نمی‌شود، بلکه اگر بتوانیم منابع دولت را با مالیات هدفمند افزایش دهیم، رویکرد ضدتورمی انجام داده‌ایم. مصداق این حکم اشخاص حقوقی است و ربطی به اصناف، مشاغل و مردم ندارد.

وی با بیان اینکه مالیات ابزار سیاست‌گذاری است، افزود: باید به صورت موثر از این ابزار استفاده کنیم و در این حکم گفته می‌شود در تورم ۳۰ یا ۴۰ درصدی نباید به شرکتی که درآمدش فقط ۱۰ درصد رشد دارد، امتیاز و معافیت مالیاتی یا تخفیف مالیاتی بدهیم. بلکه هدف این است که شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند با اشتغال و سرمایه‌گذاری بیش از نرخ تورم درآمد داشته باشند، به این شرکت‌ها معافیت مالیاتی داده شود.

همچنین رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق عنوان کرد: این مالیات برای شرکت‌ها است و ربطی به مردم ندارد. از طرفی قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ اصلاح شده است. این بند هم برای حمایت از تولید با توجه به افزایش ۱۷ برابری نرخ ارز نسبت به سال ۹۴ آمده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مطرح کرد: این بند برای شرکت‌ها و بخش حقوقی است و مردم و کسبه و بازار در این موضوع دخیل نیستند.

‌در بند «ب» تبصره (۶) این لایحه آمده است: در تبصره (۷) ماده (۱۰۵) و تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم بعد از عبارت «۱۰ درصد» عبارت «مازاد بر ۴۰ درصد» اضافه می‌شود. معافیت ناظر به این مواد صرفاً نسبت به درآمد مشمول مالیات ابرازی برای عملکرد سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قابل اعمال است.

در تبصره (۷) اصلاح شده ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم آمده است: تبصره ۷ ماده ۱۰۵ به ازای هر ۱۰ درصد مازاد بر ۴۰ درصد، افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف، تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

‌ارجاع موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فراریان مالیاتی به کمیسیون تلفیق

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ارجاع بندهای (ث) و (چ) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

در بند (ث) ارجاعی تبصره (۶) ماده واحده آمده است؛ به‌منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول به‌موقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به مسدود کردن حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به‌صورت سامانه‌ای (سیستمی) و برخط بر اساس سامانه‌های موجود اقدام کند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف هستند وجوه مسدودشده را حداکثر ظرف پنج روز پس از مسدودی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

نمایندگان در ادامه به بررسی بند (چ) تبصره (۶) ماده واحده پرداختند که پس از اظهارات نمایندگان در ارتباط با این بند، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تأکید کرد که بر اساس این بند کسانی که از زمان تصویب قانون ارزش افزوده تاکنون مالیات پرداخت نکرده‌اند، بلاتکلیف هستند و باید وضعیت آنها تعیین تکلیف شود و مجلس هم تأکید دارد که نباید به آنها فشار وارد شود و گفته شده که مجموع جریمه آنها از ۵۰ درصد اصل مالیات بیشتر نشود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر کسی ۴۰۰ میلیارد تومان و فرد دیگری یک میلیارد تومان طلبکار باشد، فرد اول باید ۵۰۰ میلیون و فرد دوم نیز باید ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند، بنابراین تفاوت قیمت زیادی در این رابطه وجود دارد و کمیسیون باید سطح‌بندی لازم را انجام داده و سقف تعیین کند و برای فرارهای مالیاتی یک رقمی تعیین شود و کاسب‌های جزء را جریمه نکنیم.

بنابراین با موافقت نمایندگان، این بند برای انجام اصلاحات به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند (چ) ارجاعی تبصره (۶) ماده واحده نیز آمده است: به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده می‌شود مالیات و عوارض ارزش‌افزوده مؤدیان مالیات بر ارزش‌افزوده بابت هر یک از دوره‌های سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ که اظهارنامه‌های خود را در موعد مقرر تسلیم نکرده و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند و‌ مالیات آنها نیز برآورد نشده است را از طریق حسابرسی سامانه‌ای (سیستمی) بر اساس میزان فعالیت، اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی، سوابق مالیاتی پرونده عملکرد و با توجه به میزان اعتبارپذیری خرید کالا و خدمات فعالیت مؤدیان مذکور، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یک‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به ‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، تعیین و اظهار‌نامه برآوردی تولید کند. در صورت اعتراض این‌گونه مؤدیان به مالیات تعیین‌شده پرونده قابل طرح در هیأت موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. مجموعه جریمه‌های قابل پرداخت توسط مؤدی از هر نوع در این بند نمی‌تواند از ۵۰ درصد اصل مالیات تعیین‌شده بیشتر باشد.

‌مابه‌التفاوت قیمت‌های فروش تکلیفی آب و برق از پرداخت مالیات معاف شد

همچنین نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ز) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (۶) ماده واحده آمده است؛ مابه‌التفاوت (یارانه) قیمت‌های فروش تکلیفی آب و برق با هزینه تمام‌شده آن (مورد تأیید سازمان حسابرسی) که توسط دولت به شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو (تابعه و وابسته) پرداخت می‌شود، به‌عنوان کمک‌زیان محسوب و به‌حساب زیان انباشته این شرکت‌ها منظور می‌شود و از پرداخت سهم سود سهام دولت معاف است. کمک‌زیان یادشده تا سقف زیان انباشته سنواتی شرکت‌های مزبور (ناشی از اعمال قیمت‌های تکلیفی) مشمول مالیات به نرخ صفر است.

‌‌بخشی از درآمد حاصله از مالیات ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان اختصاص یافت

همچنین وکلای در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف‌های (۵) و (۶) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف (۵) تبصره (۶) ماده واحده آمده است؛ تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ‌ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند.

همچنین در ردیف (۶) تبصره (۶) ماده واحده نیز آمده است؛ سازمان مکلف است ۰.۲۷ درصد از کل ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش اختصاص دهد.

‌مراکز درمانی مکلف به کسر ۱۰ درصد مالیات از حق‌الزحمه گروه پزشکی شدند

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ح) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند ح تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: تمام مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف هستند ۱۰ ‌درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام فرد مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل تمام پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری است.

‌اخذ مالیات از ویلا و خانه‌های لاکچری به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان/ مالیات ۲ برابری برای ویلاهای غیرمجاز

همچنین وکلای ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف‌های ۱ و ۲ بند (ژ) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف ۱ بند ژ تبصره ۶ این لایحه آمده است: زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند. این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

بر اساس ردیف ۲ بند ژ تبصره ۶ این لایحه؛ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز هستند.

مخالفت مجلس با حذف افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده

پیشنهاد حذف افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که قرار است به عنوان درآمد پایداری برای هزینه پایدار همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شود با اقبال نمایندگان مواجه نشد.

محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی با حضور در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در این بخش با بیان اینکه دولت باید منابع پایدار برای مصارف پایدار ایجاد کند، افزود: پیشنهاد افزایش یک واحد درصدی مالیات در راستای این است که بار مالیاتی به سمت ثروتمندان و کارخانه‌داران برود.

وی تصریح کرد: بسیاری از خدمات و کالاهایی که امروز عموم مردم استفاده می‌کنند، به موجب قانون ارزش افزوده معاف از مالیات است. به‌عنوان نمونه تمام محصولات کشاورزی فراوری نشده، دام‌زده و خوراک آن، بذر، نشاء، سم، کود، مصارف کشاورزی، شیر، ماست، پنیر، نان، آرد، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا، پروتئین سویا، انواع روغن‌های خوراکی گیاهی و حیوانی، شیرخشک، خمیرکاغذ و کاغذ باطله، انواع چاپ کتاب تحریر، روزنامه و کتاب از جمله مواردی است که معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.

سبحانیان ادامه داد: تمام خدمات درمانی، مسائل بهزیستی، توانبخشی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و باید مجلس و دولت در این باره تصمیم بگیرند که به سمت دریافت مالیات از ثروتمندان و پرمصرف‌ها حرکت کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سفره مردم را از مالیات معاف کردیم و باید به این معافیت‌ها اعتبار بخشی کنیم. چرا که مالیات ستانی فقط ابزار درآمدستانی نیست بلکه ابزار توزیع ثروت است.

‌رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس در مخالفت با حذف این بند توضیح داد: در بودجه سال آینده همه نمایندگان اذعان دارند که فوق العاده شغل کارمندان و پاداش بازنشستگان و همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت و انجام شود. چرا که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در کشور وجود دارد و برای سال آینده باید از همین افزایش یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده مطالبات خود را دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار