وزیر آموزش و پرورش:

ایران آمادگی تبادل تجربه آموزش‌های هنرستانی با سوریه را دارد

سوریه، جزو اولین کشورهایی بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت/ ۵۰ درصد دانش‌آموزان ایرانی در قالب برنامه ملی مهارت به سمت آموزش‌های فنی هدایت می‌شوند

تهران (پانا) - جمعی از معلمان و فرهنگیان عضو سندیکاهای کشور سوریه که در راستای تعاملات فی‌مابین به مدت ۳ روز به ایران سفر کرده‌اند، صبح امروز با وزیر آموزش و پرورش دیدار کردند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران آمادگی تبادل تجربه آموزش‌های هنرستانی با سوریه را دارد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این دیدار ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک حلول ماه مبارک رجب اظهار کرد: وقتی نام شهرهایی که روسای شعب فرهنگیان در کشور سوریه را بردید، نام هیچ شهری برای ما غریبه نبود و نام حمس، ادلب، دمشق و... را فراوان از سردار شهید حاج قاسم عزیز شنیده‌ایم و برای نزدیکی دل‌های ما به همدیگر اگرچه بهانه فراوان است اما حاج قاسم، بهانه کمی نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری سوریه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جزو اولین کشورهایی بود که انقلاب ایران را به رسمیت شناخت، خاطرنشان کرد: یادمان نمی‌رود که سوریه در روزهای سخت جنگ تحمیلی مانند کشورهای عربی دیگر نبود و امروز که خون قهرمانان ما در خون قهرمانان شما درآمیخته، بیش از هر زمان دیگری بصیرت امام خمینی(ره) را می‌فهمیم.

صحرایی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی نه تنها به مردم ایران بلکه به کل ملت‌های منطقه و آزادگان جهان، عزت داد، گفت: اولین و مهمترین هدف انقلاب اسلامی به زیر آوردن استکبار و مستکبران بود و امروز می‌بینیم که آمریکا چطور ذلیل شده و اسرائیل که در ۶ روز، کشورهای مختلف عربی را شکست داد، امروز ذلیلانه در برابر جبهه مقاومت، شکست خورد.

وی افزود: پیام انقلاب اسلامی ایران این بود که نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم و این در ۲ کلمه استقلال و آزادی، متبلور شد و امروز اگر وجه مشترکی بین ما وجود دارد، همین استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از برکات انقلاب اسلامی، تحول در همه شئون و شقوق است، گفت: یکی از مهمترین تحولات در ایران، تحول در نظام تعلیم و تربیت عمومی بود. سندی به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و دانش‌آموزی که در این سند تربیت می‌شود، توانا و آینده‌ساز است.

وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت اسلامی است و تجربیات جهانی بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی در آن بومی شده است، اظهار کرد: دانش‌آموز را طبق این سند در ۶ ساحت اعتقادی و اخلاقی؛ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ فناورانه؛ اقتصادی؛ هنری و زیباشناختی؛ تربیت می‌کنیم.

صحرایی با بیان اینکه نکته اول در این سند درباره آموزش‌های مهارتی است که جزو تربیت فناورانه است، خاطرنشان کرد: سیاستی در ایران در حال اجراست که بر اساس آن ۵۰ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای می‌روند. معتقدیم که دوره دبیرستان نه دالان ورود به دانشگاه بلکه باید دالان زندگی باشد. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران که در هر سال یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، بیش از نیمی از آن ناشی از این هنرستان‌ها است.

صحرایی افزود: ۲۰۰ رشته شغلی در آموزش‌های مهارتی تعریف کرده‌ایم و نکته مهم، برنامه درسی منعطف و پاسخگو است که در این مدارس باید طراحی و اجرا شود. در همین راستا سیاست ما تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانه است که دانش‌آموزان از این طریق همزمان با یاد گرفتن دانش، رشته مربوطه را به کار می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای به نام 《برنامه ملی مهارت》 داریم که دانش‌آموزان در هر دوره تحصیلی حداقل یک مهارت را باید یاد بگیرند. حدود ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که در حال حاضر در ایران قریب به ۱۰ هزار هنرستان در حال تربیت دانش‌آموزان برای آینده هستند. برای تبادل تجربه هنرستان‌ها با سوریه به‌ویژه بعد از دوران جنگ، آمادگی کامل داریم.

صحرایی با بیان اینکه درباره برنامه‌های درسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، شوراهایی برای اصلاح برنامه درسی و بازنگری متون درسی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: اصول بازنگری برنامه درسی عبارتند از بومی‌سازی متناسب با نیازهای آینده، به‌روزآوری دانش و تقویت موسسات دانش‌بنیان و مهارتی کردن درس‌ها؛ تلاش می‌کنیم حدیث حضرت رسول(ص) یعنی 《العلم سلطان....》را در عمل اجرا کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امروز ایران در مرز دانش‌های مختلف قرار گرفته و به فضل الهی و برکت خون شهدا در تمام رشته‌‌های جدید، جزو کشورهای برتر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد برنامه هنرستان‌ها با مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز دیدار کنید و از برخی هنرستان‌های تهران بازدید کنید، گفت: در مورد برنامه‌های درسی هم با مرکز بین‌الملل وزارت علوم ارتباط داشته باشید.
همچنین پیش‌نویس یک تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش ایران و سوریه آماده شده و این نسخه اکنون آماده است و پس از این سفر آماده امضا است.

وی با بیان اینکه نقش معلمان در ساختن آینده کشورهایشان است، اظهار کرد: معلم در تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معمار هویت آینده هر کشور است و اگر مدرسه‌ها قوی شوند، آینده کشورهای ما هم قوی می‌شوند و معلمان، مهمترین عامل این اقتدار هستند. اگر کشور مستقل و آزاد و باهویت می‌خواهیم باید ابتدا معلمان ما مستقل، آزاد و باهویت باشند. بنابراین هرچه در تربیت معلمان بکوشیم، جا دارد.

صحرایی با بیان اینکه نکته دوم، تمرکز است، افزود: ممکن است چندین زمینه برای تعامل داشته باشیم اما بهتر است روی ۲ یا ۳ موضوع تمرکز کنیم. چون انتخاب چند نقطه اهرمی می‌تواند ما را به تمام هدف‌های دیگر برساند که از این نقاط، فراوان در سند تحول بنیادین دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عربی در قانون جمهوری اسلامی ایران، زبان بیگانه نیست و به همین دلیل بچه‌های ما از مقطع ابتدایی با زبان عربی آشنا می‌شوند، گفت: هیچ کسی در زبان فارسی ادیب نمی‌شود مگر زبان عربی را فرا بگیرد و عکس آن هم صادق است. هیچ عربی، صدیق نیست مگر اینکه فارسی را آموخته باشد. مگر می‌شود ادیب بود و حافظ و سعدی و... را نشناخت که این ادبا، جهانی هستند و هم به فارسی و هم عربی تسلط دارند.

وی خاطرنشان کرد: الان زبان فارسی در بسیاری از دانشگاه‌های سوریه تدریس می‌شود و این بهانه بسیار مهمی برای گشودن پنجره‌های تعامل فرهنگی است. زبان فارسی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، زبان دوم جهان اسلام است. بنابراین آموزش این زبان می‌تواند در افکار مشترک ما موثر باشد.

در ابتدای این دیدار نیز۲ نفر از نمایندگان سندیکاهای سوریه ضمن قدردانی از استقبال و پذیرایی وزارت آموزش و پرورش ایران از اعضای سندیکاهای سوریه ضمن تشریح چهارچوب و ساختار سندیکاهای فرهنگیان سوریه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

یکی از این اعضا گفت: کوچکترین واحدی که در سندیکا شکل می‌گیرد از گروه‌های سندیکا در سطح مدارس و همچنین سطح دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند. بالاتر از آن بخش سندیکا، منتخبان از هیات عمومی سندیکا در استان و بالاتر از آن، دفاتر سندیکاها در استان‌ها است که انتخاب مجمع عمومی فرهنگیان هر استان هستند. همچنین بالاترین واحد در سطح سندیکا واحد عالی است که از طریق کنفرانس عمومی انتخاب می‌شوند. این کنفرانس هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و این دفتر به عنوان بازوی اجرایی سندیکای فرهنگیان است.

احمد شومان، یکی دیگر از اعضای سندیکاهای فرهنگیان سوریه گفت: با توجه به اینکه وضعیت آموزش‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای در کشور ما دارای ۳ مرحله است و شروع آن بعد از کلاس نهم است، گام‌هایی در ارتباط با آموزش‌های فنی و کاردانش برداشته بودیم و با مراکزی در اروپا هم ارتباط برقرار کردیم که پیشنهاد دادند در آموزش دوگانه قرار دهید که ۳ روز در مدرسه و ۳ روز در محل کار باشند.

وی با بیان اینکه فرد بعد از اتمام مراحل آموزشی به‌صورت تضمینی به مدت ۳ سال در کارگاه‌های مرتبط استخدام می‌شود، اظهار کرد: در تراشکاری و خیاطی این مورد را داریم و انجام می‌دهیم. با توجه به اینکه دستورالعمل‌های زیادی صادر شد که بتواند این کار را رشد دهد و ۳ درصد از افراد رتبه‌های بالا در این کارگاه‌ها را در دانشگاه‌ها سهمیه دادند و قرار بود کارگاه‌ها تبدیل به دانشگاه علمی کاربردی شود اما هنوز این اتفاق نیافتاده است.

شومان خاطرنشان کرد: آموزش فنی از سال ۱۹۴۰ آغاز به کار کرد و امروز ۳ مرکز کاردانش داریم و جدیدا یک دستوری صادر شد که تمام کارگاه‌های فنی و دبیرستان‌های فنی را تبدیل به کارگاه‌ها کنند و تولیداتی صورت بگیرد و در بازار به فروش رود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در زمینه‌های بسیاری به خصوص الکترونیک، مخابرات و دستگاه‌های پزشکی پیشرفته است، خاطرنشان کرد: ما ۱۴ رشته را آموزش می‌دهیم اما پیشرفت بالایی را ندارند که از شما تقاضای همکاری در این زمینه‌ها داریم تا بتوانیم نیازمندی‌های موجود را پاسخ دهیم. دانشجوی ما که در هنرستان کار می‌کند، هنوز از ظرفیت علمی پایینی برخوردار است که ما از شما درخواست همکاری و حمایت داریم.

وی افزود: می‌دانم که در حال حاضر بیشترین نیازمندی ما برگزاری دوره آموزشی از سوی جمهوری است. دستگاه‌های جدید و پیشرفته به دلیل جنگ نداریم و معلمان ما اکثرا ضعیف هستند و به‌روز نیستند. آزمایشگاه‌ها و کار آزمایشگاهی و دوره‌های آموزشی را از شما خواستاریم.

عبدالرزاق، یکی دیگر از نمایندگان سندیکاهای سوریه با بیان اینکه امبدوارم با کمک شما بتوانیم متون آموزشی را با همکاری شما به صورت نظری و عملی بهینه‌سازی کنیم، گفت: این همکاری می‌تواند روش‌های متعددی داشته باشد. مثلا تشکیل کمیته های مشترک، مشارکت در کنفرانس‌های علمی، متمرکز شدن روی پژوهش‌‌های مورد علاقه و مشترک و...

وی اظهار کرد: در طول سال در دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها کنفرانس‌های برگزار می‌شود که امیدواریم پژوهشگران ما و شما بتوانند در این کنفرانس‌ها مشارکت داشته باشند تا بتوانیم متون درسی را بهینه‌سازی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار