فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا:

معلمان به دانش‌آموزان فضایی برای تفکر بدهند

تهران(پانا)- فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد معلمان باید اجازه تفکر به دانش‌آموزان بدهند. باید یک سری از مسائل را تدریس کرده و قسمتی را تدریس نکنند و دانش‌آموزان با فکرکردن پاسخ‌ها را دریافت کنند. عنصری که اکنون دنیا را ساخته است، تفکر است. بادادن فضا برای تفکر خلاقیت در دانش‌آموزان تقویت می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۴۱۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
معلمان به دانش‌آموزان فضایی برای تفکر بدهند

محمدحسن افشار، فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از راه‌هایی که می‌توان دانش‌آموزان را کارآفرین تربیت کرد، این است که دانش‌آموزان را به سمت خلاقیت هدایت کنیم. هنگامی که دانش‌آموزی محصولی را تولید کرده و پرورش می‌دهد، احساس غرور و خوشایندی درونش ایجاد می‌شود.»

وی تاکید کرد: «باید به دانش‌آموزان اجازه تفکر داده شود. همچنین باید شرایطی را برای آن‌ها فراهم شود تا مجبور به فکرکردن شوند. به طور کلی این فکرکردن باعث ایجاد خلاقیت و در نهایت شکوفایی دانش‌آموزان خواهد شد.»

تولید کلید حل مشکلات کشور است

افشار ادامه داد: «مورد دیگر تولید است. به دانش‌آموزان گفته شود که تولید کلید حل مشکلات کشور است. در گذشته کشور چین تولید ناخالص داخلی سالانه‌اش پائین بود ولی بعدها با اجازه تفکر و آزادی فکری که به مردم داده شد در حدود سال 2008 کشور چین تولید ناخالص 4800 هزار دلاری را تجربه کرد.»

این فعال حوزه کارآفرینی بیان کرد: «کشور چین با وجود همان مردم و زندگی فقط با دادن آزادی تفکر به این میزان تولید رسید. باید به دانش‌آموزان که آینده‌ساز کشور هستند، اجازه تفکر و آزادی فکری داده شود و شرایط را به نحوی قرار داده تا دانش‌آموز مسیر درست را انتخاب کند.»

افشار در خصوص اینکه چگونه آزادی فکری را در مدارس برای دانش‌آموزان قرار دهیم، بیان کرد: «باید اجازه تفکر درباره مسئله در مدارس مطرح شود به این صورت که یک مسئله را برای دانش‌آموزان طرح کنیم سپس از آن‌ها خواسته شود تا درباره آن مسئله نظر خود را بدهند. با این روش شرایطی ایجاد می‌شود تا دانش‌آموزان فکر کرده و راهکار ارائه دهد.»

وی گفت: «به این صورت اجازه و آزادی فکری به آن‌ها داده می‌شود. اکنون سیستم کمی از این وضعیت فاصله گرفته و بیشتر به سمت تئوری‌شدن و پرسش و پاسخ رفته است که با این روش دانش‌آموزان برای پاسخ به سوالات فکر نکرده و تلاشی نمی‌کنند.»

به دانش‌آموزان به صورت تیمی آموزش داده شود

فعال حوزه کارآفرینی گفت: «به دانش‌آموزان به صورت تیمی آموزش داده شود. دانش‌آموزان به صورت تیمی فکر کرده و برای مسائل مختلف راهکار ارائه دهند. هنگامی که دانش‌آموزان فکر کرده و پاسخ مناسب پیدا می‌کنند، به سمت خلاق‌شدن می‌روند. خلاق‌شدن باعث می‌شود تا دانش‌آموز در آینده برای خود صاحب حرفه شده که باعث شادی و رضاینمندی خاص در درون خود آن‌ها می‌شود.»

وی افزود: «معلمان باید اجازه تفکر به دانش‌آموزان بدهند. باید یک سری از مسائل را تدریس کرده و قسمتی را تدریس نکنند و دانش‌آموزان با فکرکردن پاسخ‌ها را دریافت کنند. عنصری که اکنون دنیا را ساخته است، تفکر است. با دادن فضا به دانش‌آموزان آن‌ها را خلاق به بار آوریم.»

افشار خاطر نشان کرد: «علت اینکه فارغ‌التحصیلان در درس ریاضی رشد فکری و خلاقیت بیشتری دارند، این است که مسائلی را که در کتاب درسی نیست با تفکر حل می‌کنند. دانش‌آموزان درس ریاضی بیشتر فکر کرده و برای مسائل گوناگون راهکارهای متفاوت ارائه می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار