مدیرکل هواشناسی اردبیل:

ساکنان اردبیل با ۱۲ درجه زیر صفر شب سردی را سپری کردند

اردبیل (پانا) - مدیرکل هواشناسی اردبیل اعلام کرد در پی بارش سنگین برف، سرما و یخبندان، دمای هوا در اردبیل طی شب گذشته به ۱۲ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید.

کد مطلب: ۱۴۴۱۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ساکنان اردبیل با ۱۲ درجه زیر صفر شب سردی را سپری کردند

مجید کوهی، مدیرکل هواشناسی اردبیل گفت: سامانه بارشی که اوایل این هفته وارد استان اردبیل شده بود، بارش خوبی به شکل برف و برودت هوا به همراه داشت و به همین علت در ساعات شب، موجب بروز یخبندان از اغلب مناطق استان شد.

وی افزود: میزان بارش برف در شهرستان اردبیل ۷۰ سانتیمتر، نیر ۵۵ سانتیمتر، مشگین‌شهر ۶۰ سانتیمتر، نمین ۵۵ سانتیمتر تا یک متر، سرعین ۵۰ سانتیمتر، گرمی ۴۰ سانتیمتر و بیله‌سوار و پارس‌آباد ۲۵ سانتیمتر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: با خارج شدن این سامانه بارشی، دمای هوا طی ساعات وسط روز در استان به تدریج افزایش یافته ولی سرما و یخبندان و به خصوص کولاک در گردنه‌های استان همچنان ادامه دارد.

کوهی اظهار کرد: از فردا (پنجشنبه) سامانه بارشی ضعیفی دوباره وارد استان شده و موجب بارش خفیف در بخش موران شهرستان گرمی و مناطقی از شهرستان نمین و نیز دامنه کوه‌ها خواهد شد و وضعیت هوا در مناطق دیگر استان نسبتا پایدار خواهد بود.

وی بیان کرد: این وضعیت جوی تا قبل از ظهر روز جمعه (۲۹ دی) در استان تداوم خواهد داشت و به تدریج با کاهش ابرناکی و شروع دوباره وزش باد جنوبی، دوباره بر دمای هوا در طول روز افزوده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی جو استان اردبیل امروز (چهارشنبه ۲۷ دی) پایدار خواهد بود و تغییرات دمایی در طول روز قابل توجه نیست، به تدریج از برودت هوا و یخبندان طی ساعات شبانه و صبحگاهی در غالب مناطق استان کاسته می‌شود.

کوهی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه حامل‌های انرژی افزود: با توجه به انباشت برف، رخداد کولاک برف، رانده شدن برف به سطح جاده و متعاقب آن لغزندگی سطح جاده در برخی مسیرهای مواصلاتی استان احتمال می‌رود.

وی پیش‌بینی کرد که به دلیل انباشت سنگین برف در کوه سبلان و کوه‌های باغرو، وقوع بهمن در دامنه‌های این کوهستان‌ها دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه بارش‌های هفته جاری بخشی از کسری منابع آب استان را جبران کرد، گفت: تا قبل از بارش‌های اخیر میانگین بارش استان با کسری حدود ۱۹ درصدی نسبت به بلندمدت مواجه بود، که بارش اخیر سبب شد علاوه بر جبران کمبود بارش فصل پاییز، متوسط بارش استان حدود ۶ درصد نسبت به بلندمدت افزایش یابد.

میر سعید سید متین، مدیرعامل شرکت گاز اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل قرارگرفتن در انتهای خطوط گازرسانی کشور، در شرایط ناترازی گاز بیش‌ازپیش در معرض مشکل افت فشار قرار می‌گیرد، اما برای پایداری شبکه توزیع به مشترکین در شرایط اضطراری و بحرانی زمستان آمادگی کامل داریم.

وی افزود: آماده‌باش کامل به تمام نیروهای امدادی در شهرستان‌های استان ابلاغ شده و عوامل شرکت برای امدادرسانی در شهرها و روستاها حضور دارند.

مدیرعامل شرکت گاز اردبیل بیان کرد: باتوجه‌به ناترازی عرضه و تولید گاز طبیعی طی سال‌های اخیر و پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته، شرکت گاز استان اردبیل با برنامه‌ریزی و برگزاری رزمایش‌های متعدد در سطح مدیران و تیم‌های عملیاتی برای هرگونه شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی آمادگی کامل دارد.

سید متین از دسترس بودن اتاق مانیتورینگ جهت بازدید از ایستگاه‌های گاز خبر داد و گفت: دسترس داشتن برخط اطلاعات فشار و مصارف ایستگاه‌ها، شناسایی دقیق نقاط ضعف شبکه‌های گازرسانی و ارائه راهکارهای کوتاه و بلندمدت به‌منظور جلوگیری از افت فشار را از عملکردهای شرکت گاز دانست.

وی با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف گاز، همکاری مشترکین را لازمه این کار دانست و گفت: با دوجداره و عایق کردن درها و پنجره‌ها، بررسی سلامت دودکش‌ها و موتورخانه‌ها، استفاده از پرده‌های ضخیم، استفاده از لباس‌های گرم و مناسب در منزل و بستن کانال‌های کولر را برای رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌توانیم روزهای بحرانی برف را مدیریت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار