قاسمی‌پور مصوبات آموزشی کمیسیون تلفیق بودجه را تشریح کرد؛

از مجوز به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی تا رایگان شدن آب‌، برق و گاز مدارس

آب، برق و گاز برای مدارسی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، رایگان خواهد داشت

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ آخرین مصوبات آموزشی این کمیسیون را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
از مجوز به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی تا رایگان شدن آب‌، برق و گاز مدارس

از آنجایی که تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش است‌‌، می‌توان این وزارتخانه را تاثیرگذاترین و مهمترین دستگاه اجرایی دانست. بر همین اساس اختصاص بودجه مناسب برای این دستگاه حائز اهمیت است. بودجه آموزش و پرورش از مهمترین مباحث اقتصاد آموزش و پرورش است، چرا که لایحه بودجه با پیش­بینی منابع درآمدی و تشخیص نیازها و ضرورت­‌های هر ارگان، اولویت­‌ها را تعیین می­‌کند.

رفع نیازها و دستیابی به هدف‌های بلند مدت در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تخصیص بودجه امکان پذیر است و در واقع پایه و اساس آموزش کشور به نیروی مالی آن وابسته است.

شیوا قاسمی پور در گفت‌‌و‌گو با پانا در خصوص مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: «مصوبه‌ای برای آب، برق و گاز مدارس دولتی داشتیم مبنی بر اینکه مدارسی که تا سقف الگوی مصرف، هزینه آب، برق و گاز داشته باشند، معاف از پرداخت خواهند شد. مدرسه‌‌ای که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، آب و برق و گاز رایگان خواهد داشت. آیین‌نامه این مصوبه را وزارت نیرو تدوین خواهد کرد.»

وی افزود: «سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز اساسنامه نداشت؛ کمیسیون آموزش مجلس برای این سازمان اساسنامه تدوین کرد؛ بیمه کارگران و معافیت مالیاتی در این اساسنامه مدنظر قرار گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: «همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرد که بازنشستگان با وزارت آموزش و پرورش ادامه کار دهند که طبق قانون تنها اجازه داشتند ۶ ساعت با آموزش و پرورش همکاری کنند. ۱۰۰ هزار نفر درخواست دادند اما تنها ۲۰ هزار نفر با آموزش و پرورش همکاری کردند. بر همین اساس در برنامه هفتم به نیروهای حق‌التدریس، خرید خدماتی و نهضتی مجوز داده شد تا به صورت ۲۴ ساعته در صورت نیاز وزارت آموزش و پرورش به کارگیری شوند.»

لازم به ذکر است؛ اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی قابل تغییر خواهد بود البته در صورتی‌ که بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشد یا دولت با بار مالی آن موافقت کند. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی «طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌‌‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌‌‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار