وزرای آموزش و پرورش و کشور در جمع خبرنگاران مطرح کردند:

بیش از 20 اقدام تحولی و راهبردی در نظام آموزش عمومی ‌در حال اجرا و پایه‌ریزی است

‌دستورالعمل‌ فعالیت مدارس در شرایط خاص تدوین می‌شود/ همایش رای‌اولی‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود

تهران (پانا) - وزرای آموزش و پرورش و کشور پس از پایان همایش ملی مشترک شوراهای آموزش و پرورش که با حضور استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

کد مطلب: ۱۴۴۰۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بیش از 20 اقدام تحولی و راهبردی در نظام آموزش عمومی ‌در حال اجرا و پایه‌ریزی است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش‌ گفت: از مهمترین اهداف این نشست که در سی‌امین سال تاسیس شوراهای آموزش و پرورش تشکیل شد، پیام اتحاد، انسجام، همبستگی و همکوشی برای تحقق اهداف نظام اسلامی و بحث اهداف نظام تعلیم و تربیت بود.

دولت، کمر همت را بر حل مشکلات بسته است

وی با بیان اینکه همچنین پیام این جلسه امیدآفرینی بود، اظهار کرد: دولت، کمر همت بر حل مشکلات موجود بسته است. گزارشی از پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده و دعوت رسانه‌ها برای پخش کردن نور امید در دل مردم و اینکه پیشرفت‌ها بسیار مایه مباهات و افتخار است مطرح شد و تمام آنچه در رسانه‌ها راجع به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف گفته می‌شود، نشان‌دهنده آن است که به فضل الهی کشور در مسیر شکوفایی بیش از پیش قرار گرفته و این نشست هم بر موضوع امید و امیدآفرینی از یک سو و یک پیام مهم داشت که همه با هم یکصدا ایران برای انتخابات باشکوهی که در پیش داریم، گفت‌وگوی مفصلی بین همکاران و روسای شورای آموزش و پرورش استان‌ها اتفاق افتاد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تقویت مدارس دولتی و ارتقای کیفیت آموزش به عنوان جهت‌گیری مهم آموزش و پرورش در سال پیش رو مطرح شد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع با حفظ پیش‌فرض‌ها مطرح شد که پرورش، مقدم بر آموزش است و اینجا تقویت آموزش که مورد توجه قرار می‌گیرد به معنای تقویت آموزش برای خدمت به پرورش هم هست.

بیش از 20 اقدام تحولی و راهبردی در نظام آموزش عمومی کشور در حال اجرا و پایه‌ریزی است

صحرایی با بیان اینکه تحولات پیش روی آموزش و پرورش کشور نیز در این نشست مطرح شد، گفت: بیش از 20 اقدام تحولی بسیار مهم، راهبردی و بنیادی در کشور در حوزه نظام آموزش عمومی در حال اجرا، برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی است که تمام آن‌ها با کمک و محوریت استانداران امکان‌پذیر است، چون اتفاقاتی هستند که عزم ملی می‌طلبند. مثل موضوع بسیار مهم جهت دادن به آموزش عمومی در مقطع متوسطه به سمت هنرستان‌ها و کار و اشتغال که توسعه متوازن نامیده می‌شود و مثل آزمون‌های استخدامی پیش رو که تاریخی‌ترین استخدام کشور در سال آینده در آموزش و پرورش برای جذب بیش از 72 هزار نفر اتفاق خواهد افتاد که اصل برگزاری آزمون تا قبل از پایان سال و انجام ارزیابی‌ها در سال بعد خواهد بود و همچنین موضوع امتحانات نهایی و کیفیت که دغدغه همه همکاران است.

آموزش و پرورش برای برگزاری انتخابات باشکوه در کنار وزارت کشور است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام انتخابات‌‌‌ها برای کشور بسیار مهم هستند، تاکید کرد: همه ما موظفیم که به زمینه‌سازی و تمهید حضور همه مردم در صحنه انتخابات کمک کنیم. آموزش و پرورش در کنار وزارت کشور است و چند وظیفه مهم دارد. وظیفه اول، گفتمان‌سازی و تمهید زمینه‌های مشارکت حداکثری مردم است چرا که آموزش و پرورش با تمام مردم کشور در تماس است.

وی با بیان اینکه وظیفه دوم، کمک و خدمت آموزش و پرورش به برگزاری انتخابات است، خاطرنشان کرد: از افتخارات آموزش و پرورش کشور از روز نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که در کنار وزارت کشور، مجری و امانتدار انتخابات است و مدارس، پایگاه‌های انتخابات خواهد بود همچنین تمام امکانات وزارت آموزش و پرورش در خدمت وزارت کشور است.

همایش رای‌اولی‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود

صحرایی افزود: موضوع سوم، رای‌اولی‌ها و شکوه حضور نوجوانان در انتخابات است که به برکت انقلاب اسلامی در سرنوشت آینده کشور نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند، دلنشین و شیرین است. تمام شهرها همایش رای‌اولی‌ها را خواهند داشت که قله آن در مراکز استان‌ها و در سطح ملی نیز با حضور 12 هزار نفر از دانش‌آموزان در شهر تهران و در دهه مبارک فجر خواهد بود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، آیینه است و عملکرد همه ما در آن بازتاب پیدا می‌کند، اظهار کرد: وظیفه آموزش و پروش این است که در پیگیری اصول به هیچ عنوان از موضع خودش کوتاه نیاید و دولت به‌خصوص رئیس‌جهوری نیز همین را می‌خواهند. موضوع ارتقای کیفیت آموزش و افت کیفیت حاصل از شرایط کرونا که در سراسر جهان افتاد، یک جهت‌گیری جهانی است و همه تلاش می‌کنند که پیامدهای منفی ناشی از غیرحضوری شدن کلاس‌های درس و مجازی شدن آن در دوران کرونا را کم کنند و رقابت امروز ما بر سر این مساله است که چقدر به سرعت می‌توانیم افت را کاهش داده و به نقطه مطلوب برسیم.

دستورالعمل‌ فعالیت مدارس در شرایط خاص تدوین می‌شود

وی تصریح کرد: افت تحصیلی ناشی از کرونا و تعطیلی مدارس، مساله جدی است و دولت بر آن تمرکز کرده و سیاست راهبردی است که از طریق رئیس‌جمهوری به شخص بنده ابلاغ شده است.

صحرایی افزود: یکی از کارهای خوب این است که این دولت در مورد تعطیلی مدارس به‌طور جدی وارد عمل شده و شعار دولت این است که اگر قرار بر تعطیلی به دلیل ضرورت بیرونی باشد مدرسه، آخرین جایی است که باید تعطیل شود و نخستین جایی هم هست که باید باز شود. باید راهکارها و دستورالعمل‌های فعالیت مدارس در زمان خاص داشته باشیم یعنی به جای تعطیل کردن مدرسه، دستورالعمل فعالیت مدارس در زمان آلودگی و برودت هوا را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آیین‌نامه مربوطه در دولت اصلاح شده و وزیر کشور هم به استانداران دستور فرمودند که تعطیل کردن مدارس باید جزو تصمیمات سخت باشد و بدون هماهنگی ایشان اتفاق نیفتد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تاکنون نسبت به سال‌های پیشین، بهترین سال را به لحاظ فعالیت مدارس داریم، گفت: در سال 1401 بیش از 40 روز تعطیلی مدارس ناشی از عوامل بیرونی داشتیم اما امسال تاکنون در حدود 10 روز هستیم و امیدواریم که در همین مقدار باقی بماند اما به دلیل ضرورت در نقاط خاص ممکن است تعطیل شود که آن هم باید جبران شود و نباید تعطیلی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعملی هم به دولت ارائه می‌دهیم و اگر لازم باشد به مجلس می‌بریم که هر تعطیلی بخواهد اتفاق بیفتد باید جبران شود تا میل تعطیلی در کشور و افت تحصیلی ناشی از آن کاملا از بین برود.

شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت خوبی برای حمایت و پشتیبانی از این دستگاه است

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با بیان اینکه این نشست مربوط به شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها بود که به ریاست استانداران برگزار می‌شود، گفت: شوراهای آموزش و پرورش، ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت و پشتیبانی از آموزش و پرورش است و در جلسه امروز هم ارزیابی‌هایی راجع به عملکرد شوراهای استان‌ها در قالب تشویق برترین‌ها بود و هم نقطه‌نظرات استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها بیان شد و هم نظرات وزیر آموزش و پرورش برای استانداران و مدیران کل تشریح شد که جلسه بسیار ارزشمند و خوبی بود.

وزارت آموزش و پرورش نقش برجسته‌ای در برگزاری انتخابات دارد

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در ضمن جلسه مورد توجه قرار گرفت، اهمیت انتخابات و نقش بسیار برجسته وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: آموزش و پرورش هم در برگزاری انتخابات نقش بسیار مهمی دارد و هم در فرهنگسازی و ایجاد بستر و فضای مناسب برای مشارکت پرشور به‌ویژه رای‌اولی‌ها که شروع اولین حضور رسمی سیاسی‌شان در انتخابات است و بسیار دلنشین است. همچنین خانواده بزرگ آموزش و پرورش که شاید بزرگترین خانواده قلمداد شود.

وحیدی ابراز کرد: امیدواریم یک حضور تمام‌عیار در حوزه مشارکت عمومی در انتخابات از ناحیه وزارت آموزش و پرورش در انتخابات پیش رو داشته باشیم.

مدارس نباید تعطیل شوند

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات، تعطیلی مدارس است، گفت: در دوران کرونا متاسفانه با این مشکل مواجه بودیم و آثار سوء آن را نیز روی دانش و سواد دانش‌آموزان احساس کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت این است که مدارس نباید تعطیل شوند مگر در شرایط بسیار خاص و استثنایی؛ افزود: این بستر را بیش از پیش برای این کار باید فراهم کنیم. تذکر داده شد در جلسه که عدم تعطیلی مدارس، خواست عمومی مردم است و ما هم باید بستر را آماده کنیم که تعطیلی نداشته باشیم یا حداقل تعطیلی را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار