عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با پانا:

توسعه دوره‌های آموزشی مهارت‌محور در مدارس زمینه‌ ساز تربیت کارآفرین

تهران(پانا)- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بیان کردبا توسعه دوره‌های آموزشی مهارت‌محور در مدارس یا با انتقال بخشی از خط تولید ساده کارخانه‌جات به مدارس می‌توان موقعیتی شبیه به کارگاه‌های کارآموزی ایجاد کرد تا دانش‌آموزان درگیر کار واقعی شوند و با تحریک‌شدن ذهنشان بتوانند ظرفیت‌های خود را در زمینه کارآفرینی فعال کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۰۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
توسعه دوره‌های آموزشی مهارت‌محور در مدارس زمینه‌ ساز تربیت کارآفرین

فاضل مریدی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با پانا درباره وجود خلاقیت در انسان‌ها گفت: «مقوله خلاقیت و مهارت در وجود تمامی انسان‌ها به صورت ذاتی و فطری وجود دارد و انسان‌ها به خلق یک اثر یا یک محصول علاقه‌مند هستند. اساسا علاقه انسان به فرزند خود نیز از همین جهت است.»

مریدی ادامه داد: «می‌توانیم با یک تغییر جزئی در سیستم آموزشی شرایطی را فراهم کنیم تا دانش‌آموزان با داشتن آزادی عمل بیشتر در محیط مدرسه و با استفاده از ظرفیت‌های درونی خود، شروع به انتخاب کرده و حقیقت درونی و باطنی خود را بروز دهند.»

وی گفت: «نباید در سیستم آموزشی دانش‌آموزان در یک قالب خاص و از پیش تعیین‌شده قرار گیرند. اگر همه دانش‌آموزان را در یک قالب و الگوی خاص قرار دهیم همانند این است که یک لباس فرم مشترک برای همه دانش‌آموزان دوخته شود که طبیعتا این لباس برای یک سری از افراد بلند و برای یک سری دیگر کوتاه بوده و مناسب همه نیست.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد ادامه داد: «با این کارعملا فرصت مانور، انعطاف و بروز خلاقیت را به آن‌ها نمی‌دهیم. در گذشته در مدارس طرح کار و دانش وجود داشت که با این طرح دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان در محیط‌های کاری فعالیت می‌کردند و این کار باعث می‌شد تا دانش‌آموزان بتوانند قابلیت‌های خود را نمایش دهند.»

وی درباره ایجاد فرصت‌های کاری در مدارس برای دانش‌آموزان اظهار کرد: «با ایجاد فرصت‌های کاری در مدارس، می‌توان فهمید که دانش‌آموزان با کارکردن و اینکه مهارت و خلاقیت را درعمل هم انجام دهند، توانایی اداره یک بیزینس ساده را دارند یا از پس این کار برنمی‌آیند.»

دوره‌های آموزشی مهارت‌محور را در مدارس گسترش دهیم

مریدی گفت: «با توسعه دوره‌های آموزشی مهارت‌محور در مدارس یا با انتقال بخشی از خط تولید ساده کارخانه‌جات به مدارس می‌توان موقعیتی شبیه به کارگاه‌های کارآموزی ایجاد کرد تا دانش‌آموزان درگیر کار واقعی شوند و با تحریک‌شدن ذهنشان بتوانند ظرفیت‌های خود را در زمینه کارآفرینی فعال کنند.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد ادامه داد: «اکنون این رویکرد در حال تقویت است و مدارس مهارت‌محور در مسیر گسترش هستند. باید با این کار فضای بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. دوره‌های اول و دوم دبیرستان بهترین زمان برای این کار هستند.»

خانواده‌ها نظام ارزشی خود را تغییر دهند

وی گفت: «خانواده‌ها باید ارزش‌گذاری خود را تغییر دهند. اکثر خانواده‌ها داشتن مدرک تحصیلی را ارزش دانسته و به مهارت و هنر اهمیتی نمی‌دهند. خانواده‌ها باید نظام ارزشی خود را اصلاح کرده تا دانش‌آموزان با سبک جدید اولویت‌های خود را تعیین کنند. اگر سیستم آموزشی تغییر کند ولی خانواده‌ها اصلاح نشوند، اتفاق مطلوبی رخ نخواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار