در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی موجب انگیزه معلمان در تعلیم و تربیت می‌شود

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی موجب انگیزه معلمان در تعلیم و تربیت می‌شود، تاکید کرد که اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گامی برای بهبود معیشت و منزلت معلمان است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی موجب انگیزه معلمان در تعلیم و تربیت می‌شود

حمیده موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: در اجرای رتبه‌بندی معلمان به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای فرهنگیان توجه شده است و اجرای صحیح آن دغدغه‌های معیشتی این قشر را کاهش خواهد داد زیرا امروز مسأله معیشت یکی از دغدغه‌های بزرگ فرهنگیان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر معلم دغدغه نداشته باشد، می‌تواند در حوزه فعالیتی که رسالت تعلیم و تربیت فرزندان این کشور را دارد موفق باشد. بنابراین طبیعی است وقتی طرحی همچون رتبه‌بندی به درستی اجرا شود، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مهم این است، کیفیت بخشی یا همان ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مدنظر قرار بگیرد که با اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی این هدف محقق خواهد شد و نکته بعدی توجه به معیشت معلمات است که متناسب با شأن و جایگاهی که تعریف شده است، انجام شود یعنی در واقع بحث معیشت هم معلمان در جایگاه مناسب خود قرار گیرند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه بی‌توجهی به معلمان شایسته این قشر نیست، گفت: شغل معلم متفاوت است و ماهیت شغل معلمان با سایر کارکنان دولت فرق می‌کند و می‌تواند زیرساخت پیشرفت و ترقی کشور را بسازد. بنابراین منزلت اجتماعی معلمان در جامعه مشخص است چرا که آنان جامعه را می‌سازند یعنی از پزشکان تا سیاستمداران و نخبگان یک جامعه حاصل تلاش معلمان است. از این رو باید از نظر اقتصادی نیز به جایگاه معلمان توجه شود.

موسوی‌زاده با بیان اینکه توسعه‌یافتگی یک جامعه در آموزش و پرورش پایه‌ریزی می‌شود، گفت: بنابراین باید منزلت معلمان به درجه‌ای برسد که دغدغه‌ای به نام معیشت نداشته باشند چراکه حق آنان است که عزتمندانه زندگی کنند. از طرفی امیدواریم با اجرا شدن این طرح کیفیت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور متحول شود و معلم از لحاظ مهارت، توانمندی و دانشی که دارد ارزیابی و رتبه‌بندی شود.

*قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار