دو خبر خوب محیط زیستی از زبان سخنگوی دولت

حق مأموریت سفرهای خارجی به صورت ریالی پرداخت می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات متعدد جلسه هیات دولت از توصیب دو مصوبه محیط زیستی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
دو خبر خوب محیط زیستی از زبان سخنگوی دولت

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره بر مصوبات متعدد جلسه هیات وزیران، اظهار کرد: جلسه هیات وزیران امروز دو خبر خوب محیط زیستی داشت. یکی مصوبه اصلاحی بود که هیات وزیران در آیین‌نامه فنی، در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌های موضوع ماده دو قانون هوای پاک تصویب کرد. استانداردهای آلایندگی‌های خودروها، موتورهای سیکلت، وسایل نقلیه غیر جاده‌ای تولید داخل و وارداتی مورد بازنگری قرار گرفت.

وی با اشاره به افزایش سخت‌گیری‌ها در تولید و واردات خودرو نیز افزود: سخت‌گیری‌ها در موارد تولید داخل و وارداتی بیشتر شد که ما بتوانیم به سمت افزایش استانداردهای یورو شش حرکت کنیم و نیز در حوزه استانداردهای یورو پنج به همراه فیلترهای جاذب سخت‌گیری‌های جدی‌تری در حوزه خودروهای دیزلی و خودروهای سواری و خودروهای موتوری صورت بگیرد که با امید به خدا شاهد هوای پاک‌تری به ویژه در سطح کلان شهرها و شهرهای بزرگ باشیم.

سخنگوی دولت در توضیح دومین مصوبه در حوزه محیط زیست نیز گفت: دومین آیین‌نامه‌ای که مرتبط با هوا و خبر خوب محیط زیستی، آیین‌نامه اجرایی مربوط به اسقاط خودرو بود. با توجه به ماده ده قانون ساماندهی صنعت خودرو مورد تصویب اعضای هیات وزیران قرار گرفت. تسهیلات و سازکارهای لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی و شخصی با خودروهای نو پیش‌بینی شد. تسهیلاتی که باید دولت و بانک‌ها فراهم کنند و فرآیندهایی که در این حوزه صورت بگیرد و الزاماتی که برای تولیدکنندگان خودروها و همچنین واردکنندگان خودروها برای ارائه گواهی اسقاط به تناسب تولید آن‌ها تا ارتقاع‌ و تقویت هوای پاک در کشور در نظر گرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه دیگر در راستای عادلانه سازی حقوق‌ها نیز اذعان کرد: یکی دیگر از مصوبات هیات دولت در هفته جاری مصوبه‌ای در راستای حرکت به سمت عادلانه سازی هر چه بیشتر حقوق‌ها مقرر شد. رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارشی در جلسه هیات وزیران درباره بخشی از اقداماتی که در راستای عادلانه سازی پرداخت‌ها و عادلانه سازی فرآیند جذب‌ها داشتند، ارائه دادند.

سخنگوی دولت در توضیح این فرآیند عادلانه سازی بیان کرد: طی دو سال فعالیت دولت سه آزمون فراگیر برای جذب برگزار شد. فقط در طی این 9 ماه ابتدایی دولت هشت آزمون اختصاصی برگزار شده است به این معنی که جذب‌ها به سمت آزمون‌های عمومی به صورت فراگیر و اختصاصی هدایت شده است که با امید به خدا جذب‌ها عادلانه‌تر باشد.بهادری جهرمی در توضیح عدالت پرداخت‌ها و تصمیمات متعدد دولت در این زمینه گفت: در راستای عدالت در پرداخت‌ها نیز دولت مصوبات و تصمیم‌های متعدد و متنوعی داشته است. این مصوبه‌ای که اخیرا به آن اشاره می‌کنم و به‌زودی ابلاغ خواهد شد، در راستای عادلانه‌تر کردن نظام پرداخت‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضرور و ساماندهی سفر‌های خارجی و آیین‌نامه حق ماموریت سفر‌های خارجی اصلاح شد. دو اصلاح بسیار مهم و دو جنبه بسیار مهم اصلاحی داشت.

وی افزود: یکی از جنبه‌ها این بود که دامنه شمول و گستردگی این آیین‌نامه بسیار گسترده تر شد. علاوه بر کارکنان دولتی، کلیه کارکنان و مدیران شرکت‌های دولتی، همه شرکت‌ها، مجموعه‌ها، نهاد‌ها وموسسات عمومی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، یا ارتباط سازمانی با دولت دارند و امکان اعمال حاکمیت به نحوی در ای حوزه‌های اداری قانون اجازه آن را به دولت داده بود، دامنه شمول نسبت به آن‌ها تسری پیدا کرد تا هم از سفرهای غیرضرور جلوگیری شود و هم نسب به ساماندهی وضعیت پرداخت حق ماموریت‌ها صورت بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مساله دومی که در در راستای عادلانه‌تر کردن نظام پرداخت‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضرور صورت گرفت، این بود که حق ماموریت با اصلاحی که دولت در نظر گرفت از این پس به صورت ریالی محاسبه می‌شود. اما هزینه‌های سفر خارجی کما فی سابق به صورت ارزی پرداخت می‌شود چرا که در خارج از کشور باید هزینه صورت بگیرد. هزینه‌هایی همچون اقامت، اسکان و نظیر آن از جمله هزینه‌های ارزی است.

بهادری جهرمی در رابطه با اهمیت این اصلاح اظهار کرد: در سفرهای خارجی هزینه‌ها طبیعی است که به صورت ارزی پرداخت شود اما حق ماموریت‌ها زمانی که به صورت ارزی پرداخت می‌شد هم نظارت‌پذیری کمتری بر آن بود و هم شفافیت کمتری پیدا می شد. با این ساماندهی هم شفافیت گسترده‌تر هم نظارت‌پذیری بسیار بیشتری نسب به حق ماموریت‌های خارج از کشور می‌تواند صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار