رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با پانا:

باید از ایجاد کارخانجات جدید در مناطق کم آب خودداری شود

تهران(پانا)- رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت یکی از راه‌ها برای توسعه آینده و پیشگیری از خشکسالی، جلوگیری از ایجاد کارخانجات در مناطق کم آب است و صنعت به سواحل دریای جنوب منتقل شود. یک راه دیگر در کشاورزی به کارگیری کشت گلخانه‌ای است.

کد مطلب: ۱۴۳۸۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
باید از ایجاد کارخانجات جدید در مناطق کم آب خودداری شود

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت وگو با پانا اظهار کرد: «چند سالی است تغییر اقلیم به گونه پیش رفته که نه تنها ایران بلکه کل دنیا با کاهش بارندگی و افزایش دما، وضعیت چندان خوشایندی ندارد و چشم‌انداز آینده امیدوار‌کننده نیست.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترکیه با وجود نزدیک‌بودن به ایران از نظر بارندگی تا این حد متفاوت است، گفت: «درست است که ترکیه از نظر اقلیمی به ایران نزدیک است ولی این دلیلی برای یکسان‌بودن بارندگی‌ها نیست. همان‌طور که در گیلان بارندگی زیاد است اما در دیگر استان‌های کشورمان بارندگی کم‌تر است.»

وظیفه بیان کرد: «ترکیه در عرض‌های میانی واقع شده و جنوب کشور ترکیه با شمال ایران دارای مرز است. ترکیه در عرض‌های بالا‌تر جغرافیایی قرار دارد و میزان بارندگی آن با ایران متفاوت است. از دیگرعلت‌های بارش در ترکیه این است که ترکیه بین دو دریا قرار دارد و هم غرب، شمال و هم جنوب ترکیه به دریا متصل بوده و هرجریانی از این سه جهت وارد ترکیه شود، همراه خود رطوبت می‌آورد.»

وظیفه ادامه داد: «اگر سامانه‌های جوی فعال شوند جو از رطوبت کافی برخوردار شده و ترکیه از نظر بارندگی وضعیت بهتری دارد. بین ترکیه و ایران دو تا دو نیم برابر اختلاف است. ترکیه 540 میلی‌متر و میانگین بارش ده ساله ایران 200 میلی‌متر بوده است.»

وی درباره کم‌آبی در کشور، گفت: «وضعیت چندان مطلوب نیست زیرا در سه سال گذشته کشور با کم بارشی شدید روبه رو شده و بسیاری از استان‌ها، بارش‌های 30 تا 40 درصد را کم‌تر داشتند. ایران چهارمین سال است که خشکی را تجربه می‌کند و به همان نسبت اثراتش گسترده‌تر و سنگین‌تر خواهد شد.»

نقش وزارت نیرو و جهادکشاورزی و همچنین شهرداری‌ها در راستای جلوگیری از خشکسالی

وظیفه افزود: «درست است که خشکسالی به تدریج رخ می‌دهد اما فراگیر بوده و بخش‌های مختلف جامعه را همچون کشاورزی، صنعت و معیشت جامعه شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین اثر خشکسالی کمبود آب است. کمبود آب در کشور مشکلات بی‌شماری را ایجاد می‌کند. باید با حداکثر توان و به شکل مناسبی وضعیت را مدیریت کنیم.»

وی افزود: «یعنی وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی و همچنین شهرداری‌ها که هر کدام مسئولیت‌هایی دراین زمینه دارند، تمهیدات مناسبی را به کار گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند. بخش کشاورزی در کوتاه‌مدت و هنگامی که آب کم بوده و داشته‌های پشت سدها کم است، قاعدتا باید حداقل از برخی کشت‌ها در فصل آینده که نیاز به آب بیشتر دارد، خودداری کرد.»

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: «روش کشت و میزان کشت، با مدیریت درست و مصرف بهینه آب کنترل شود. اکنون در کوتاه مدت نمی‌توان کاری صورت داد. معمولا در صنایع از آب‌های خاکستری استفاده می‌کنند و آب بارها در گردش است تا چرخ صنعت بگردد.»

ضرورت به کارگیری کشت گلخانه‌ای در کشاورزی

وی خاطر نشان کرد: «یک راه دیگر برای توسعه آینده، جلوگیری از ایجاد کارخانجات در مناطق کم آب است. صنعت به سواحل دریای جنوب منتقل شود زیرا شمال فضای کافی برای ایجاد کارخانه نداشته و با ویلاسازی اشغال شده است.»

وظیفه افزود: «یک راه دیگر در کشاورزی به کارگیری کشت گلخانه‌ای است. باید خود را با شرایط سازگار کنیم و با کم بارشی و تغییر اقلیم اقداماتی انجام داده تا آسیب‌پذیری کشور کم‌تر شود.»

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: «اگر به این مسائل بی‌توجه باشیم در هنگام خشک‌سالی شرایط ناگواری در کشور ایجاد شده و تاب‌آوری کاهش می‌یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار