اولین معاینة دهانی كودك 6 ماه بعد از رویش اولین دندان شیری است

خبرگزاری پانا: در شرایطی كه هیچ مشكل مشخصی وجود نداشته باشد، اولین معاینة دهانی كودك باید 6 ماه بعد از رویش اولین دندان شیری و حداكثر در یك سالگی انجام شود.

کد مطلب: ۱۴۳۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تأكید اصلی اولین ملاقات بر مشورت با والدین در مورد نقش آنها در زمینة پیشگیری می باشد كه شامل نوع رژیم غذایی، اقدامات بهداشتی دندانها و ارزیابی وضعیت كودک می باشد

حمزه هراتی پیرامون نکاتی که در این مورد باید رعایت شود گفت: گرایش به سمت رفتار منفی در كودكی كه از مشكل خود آگاهی دارد، دیده می شود . لذا بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشك در یك موقعیت اورژانس نباشد، زیرا در جلسه اورژانس هدف حل مشكل بیمار است نه تشخیص اساسی و كنترل بیمار،بیماری فعلی یا تاریخچه هر نوع اختلال مهم از جمله مشكلات پزشكی، مشكلات رفتاری یا ارتباطی یا اختلال در یادگیری كودك، همچنین سابقه بستری شدن كودك در بیمارستان حتماً باید به دندانپزشك اطلاع داده شود. كودكان دارای تجربه مثبت پزشكی معمولاً با دندانپزشكان همكاری بهتری دارند.

وی بیان داشت: گریه كودك یا چسبیدن به والدین نباید مانع انجام معاینه شود، لجبازی كودك در مقابل هیچكس دوام نخواهد داشت و معاینه اولیه و سپس معاینات مرتب آتی باعث می شود كودك خردسال بصورت یك بیمار خوب دندانپزشكی بدون ترس درآید.

هراتی اضافه کرد: استفاده از مدل های زنده مثل خواهر و برادر، والدین یا كودكان دیگر در مطب دندانپزشكی به كودك كمك می كنند تا وی ذهنیتی مثبت از تجربه دندانپزشكی پیدا كند و همكاری بهتری از خود ، هنگام معاینه نشان دهد.

کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور درخصوص اینکه آیا هدیه دادن به کودک در این مورد کار درستی است یا نه گفت: دادن هدیه، بویژه اگر هدیه از نظر دندانپزشكی اهمیت داشته باشد، به نشانه مهر و محبت و بعنوان پاداش و نه رشوه، كار درستی است. رشوه، قولی است كه برای انجام رفتاری داده می شود، ولی پاداش در برابر رفتار خوب بعد از اتمام درمان، بدون قول قبلی داده می شود. این هدایا خاطره خوشایندی از ملاقات ایجاد می كند.

هراتی در مورد اینکه حضور والدین در کنار کودک، هنگام ملاقات دندانپزشکی لازم است یا خیر گفت: گاهی در معاینه كودك بویژه كودك زیر 4 سال از همراهی و كمك والدین استفاده می شود. آنها باید كودك را آرام نگه دارند و اطلاع داشته باشند كه امكان گریه كودك وجود دارد. برای این كودكان رابطه مهمی بین اضطراب والدین و میزان همكاری كودك وجود دارد. بنابراین حضور یا عدم حضور والدین تا حدی به خط مشی و نظر دندانپزشك مربوط می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار