در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

توصیه‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌های تنفسی در فصل زمستان

تهران (پانا) - متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اهمیت پیشیگری در شیوع بیماری‌های تنفسی در فصل زمستان، اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌های تنفسی در فصل زمستان

رضا صالحی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا در فصل زمستان اظهار کرد: «بیماری‌های تنفسی در زمستان به دلیل شرایط هوای سرد و خشک و افزایش انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها یکی از چالش‌های اصلی بهداشت عمومی است که وزارت بهداشت هر ساله بخشنامه‌هایی را برای پیشگیری و درمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌کند.»

این پزشک متخصص، ویروس‌های تنفسی در فصل زمستان را شامل انواع مختلفی از جمله ویروس‌های سرماخوردگی، ویروس آنفلوانزا Aو B، ویروس کرونا عنوان کرد که اکنون در جامعه در جریان هستند.

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت مهمترین راه‌ پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی مراقبت از بهداشت شخصی است، گفت: «بهداشت شخصی شامل شستشوی دست‌ها به دقت با آب و صابون به ویژه پس از تماس با سطوح عمومی، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و اجتناب از لمس صورت با دستان آلوده می‌شود. علاوه بر آن استفاده از سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع در محیط‌های داخلی، موجب کاهش احتمال انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود زیرا تهویه مناسب هوا در مکان‌های عمومی نقش مهمی در کنترل بیماری‌های تنفسی دارد.»

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: «انجام واکسیناسیون درخصوص بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و کرونا به عنوان یک راهکار موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها است. به ویژه واکسینه شدن افراد در گروه‌های خطر، می‌تواند شدت بیماری و کنترل انتشار ویروس‌ها را کاهش دهد.»

وی افزود: «در بخشنامه وزارت بهداشت تاکید شده در صورت ابتلا به بیماری تنفسی یا ظاهر کردن علائم مشکوک، افراد باید از تماس با دیگران خودداری کنند و برای درمان و پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران اقدام کنند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.»

صالحی تاکید کرد: «استراحت کافی، استفاده از مایعات بیشتر، مصرف مواد غذایی مغذی، استفاده از ماسک، مشاوره پزشک، اجتناب از تماس با دیگران اقداماتی است که طبق اعلام وزارت بهداشت فرد مبتلا باید به آن توجه کند.»

وی یادآور شد: «بیماری کووید هنوز تمام نشده و هرگونه غفلت و ساده‌انگاری و رعایت نکردن برخی نکات ساده، نه تنها کووید را گسترش می‌دهد بلکه منجر به شیوع سایر بیماری‌های تنفسی در جامعه خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود که افراد برای حفظ سلامت خود، در اماکن عمومی استفاده از ماسک را فراموش نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار