پانا از برگزاری ‌مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام به میزبانی ایران گزارش می‌دهد؛

ایران تنها کشور مجری مسابقات قرآن دانش‌آموزی

ترویج فرهنگ قرآنی‌ و تاکید و تمرکز بر مسائل قرآنی به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه ‌برنامه فراگیر پرورشی قرار گرفته است

تهران (پانا) - جمهوری اسلامی ایران، تنها کشوری است که مسابقات قرآن در سطح دانش‌آموزی در آن برگزار می‌شود و در این راستا به‌عنوان دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام انتخاب شده که مسابقات آن به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود.‌

کد مطلب: ۱۴۳۸۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران تنها کشور مجری مسابقات قرآن دانش‌آموزی

قرآن کریم به‌عنوان معجزه آخرین فرستاده الهی یعنی حضرت محمد(ص)، کتاب آسمانی و نقشه راه حرکت مسلمانان بوده و امروز بعد از گذشت بیش از 1400 سال همواره مطالب آن برای عمل‌کنندگان به این کتاب شریف، تازگی دارد. اهمیت قرآئت و ترجمه قرآن کریم بارها ذکر شده و یکی از راه‌های ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی با مفاهیم و دستورات الهی، برگزاری مسابقات قرآن در بخش‌ها و سنین مختلف است و یکی از بخش‌های مهمی که در کشورمان این امر صورت می‌گیرد، آموزش و پرورش است که مسابقات مختلف حوزه قرآن را برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می‌کند تا ضمن آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم و سبک زندگی قرآنی، مسیری برای رقابت و ایجاد انگیزه در بین نسل نوجوان و جوان باشد. ضمن اینکه تاکید و تمرکز بر مسائل قرآنی در برنامه فراگیر پرورشی نیز پررنگ دیده شده و قرآن در ذیل 2 هدف پایه‌ای ایمان و نشاط آمده تا دانش‌آموزان علاوه بر کتاب درسی قرآن در برنامه‌ها و فعالیت‌های غیردرسی و فرهنگی نیز از این معجزه الهی بهره‌مند شوند.

برگزاری مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات‌ قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام

مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام از 12 تا 14 دی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و داوران این مسابقات با دقت فراوان به داوری آثار دانش‌آموزان کشورهای اسلامی پرداختند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر و مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از مراحل داوری این مسابقات بازدید کردند. این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، تحقیق در بخش پسران و قرائت ترتیل در بخش دختران و همچنین رشته حفظ کل ویژه هر 2 بخش برگزار می‌شود و ۱۰ نفر از داوران بین‌المللی با حضور در سازمان دانش‌آموزی (محل برگزاری مسابقات) اجرای ضبط‌شده دانش‌آموزان شرکت‌کننده را داوری کردند. حدود 50 شرکت‌کننده در این مرحله از ۲۰ کشور حضور دارند که پس از داوری و ارزیابی اولیه، افرادی که حد نصاب امتیاز را کسب کنند به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. مرحله نهایی مسابقات نیز به‌صورت حضوری از ۲۶ بهمن آغاز می‌شود.

نمایندگان ایران در بخش پسران، مهدی اکبری و در بخش دختران، اسما فلکی در رشته قرائت قرآن و در رشته حفظ قرآن نیز به ترتیب در بخش پسران و دختران، سیدمحمدصادق حسینی و محنا قنبری هستند.

آثار دانش‌آموزان قبل از این مرحله از نظر فنی، ارزیابی و داوری شده است. مرحله نهایی مسابقات نیز به‌صورت حضوری و همزمان با مسابقات قرآن بزرگسالان و با همکاری و همراهی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

ایران، تنها کشوری است که مسابقات قرآن در سطح دانش‌آموزی برگزار می‌کند

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا ضمن تشریح فرآیند برگزاری این مسابقات گفت: «مسابقات قرآن در سطح جهان در رده‌های سنی مختلفی برگزار می‌شود اما ایران، تنها کشوری است که بخش دانش‌آموزی این مسابقات به‌طور مرتب، منسجم و با برنامه است در حالی که خیلی از کشورها مسابقات ویژه دانش‌آموزی در کشورشان ندارند.»

وی افزود: «ایران در حوزه بین‌الملل نیز تنها کشوری است که مسابقات ویژه دانش‌آموزان را برگزار می‌کند. بنابراین تمام 7 دوره‌ای که مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در گذشته برگزار شده در ایران بوده است. کشورهای دیگری که مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کنند به‌صورت رده سنی است. مثلا؛ کویت، مسابقات زیر 12 سال برگزار می‌کند. بنگلادش و امارات، زیر 16 سال برگزار می‌کنند و بعضی از کشورها زیر 23 سال و بعضی دیگر نیز زیر 40 سال برگزار می‌کنند.»

ایران، دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام است

باقری با بیان اینکه مسابقاتی که به میزبانی ایران برگزار می‌شود، دانش‌آموزی است که هشتمین دوره آن امسال برگزار می‌شود، اظهار کرد: «4 دوره از سال 1372 تا 1377 برگزار شده بود و این مسابقات از سال 1377 تا 1396 به مدت 19 سال متوقف بود که پنجمین دوره مسابقات در سال 1396 برگزار شد. بعد از آن مصوب شد که دبیرخانه دائمی این مسابقات در آموزش و پرورش راه‌اندازی شده و مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام به‌صورت دوسالانه برگزار شود. که دوره‌های بعدی در سال‌های 1398 و 1400 برگزار شد و هشتیمن دوره نیز امسال برگزار می‌شود که مرحله مقدماتی آن از 12 تا 14 دی برگزار شد.»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «وزارت آموزش و پرورش، متولی برگزاری این مسابقات است اما به جهت مدیریت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی می‌کنیم که مرحله نهایی را همزمان و هم‌مکان با مسابقات بزرگسالان که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، برگزار کنیم و از طرفی هم بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم.»

مرحله نهایی مسابقات از 26 بهمن تا 3 اسفند به‌صورت حضوری برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه امسال نیز بر‌اساس تصمیم‌گیری ستاد عالی مسابقات کشور مقرر شد که مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام را همزمان با مسابقات بزرگسالان از 26 بهمن تا 3 اسفند برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: «مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی را خودمان برگزار می‌کنیم و فقط مرحله نهایی به‌صورت همزمان با بزرگسالان خواهد بود. در این راستا به همه کشورها فراخوان دادیم که در مجموع از 20 کشور شرکت‌کننده برای‌مان معرفی کردند و حدود 50 دانش‌آموز معرفی شدند.»

باقری با بیان اینکه از کشورمان نیز 4 نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند، افزود: «سهمیه هر کشور حداکثر 4 نفر (2 دختر و 2 پسر) بود که شامل یک دختر مرتّل (ترتیل‌خوان)، یک پسر قاری، و یک دختر و پسر حافظ کل که بعضی از کشورها یک نفر و بعضی‌ها 2 نفر و حتی بعضی کشورها در هر رشته 2 نفر را معرفی کرده‌اند. چون مسابقات دانش‌آموزی ویژه دانش‌آموزان ندارند و مسابقات اوقاف یا وزارت تربیت و مسابقات موسسات قرآنی به‌صورت جداگانه برگزار شده که 2 تا نفر اول در کشورشان دارند.»

وی تصریح کرد: «آثار هر 2 نفر را از این کشورها دریافت کرده‌ایم و در مرحله مقدماتی نیز داوری می‌کنیم اما اگر هر 2 نفر برتر شوند، فقط یک نفرشان را در مرحله نهایی دعوت خواهیم کرد. لذا هر کشور در مرحله نهایی حداکثر می‌تواند 4 نماینده (2 قاری و 2 حافظ) داشته باشد.»

با توجه به اینکه ترویج فرهنگ قرآنی و تاکید بر قرائت و ترجمه قرآن کریم در برنامه فراگیر پرورشی نیز مورد توجه قرار گرفته است انتظار می‌رود برگزاری چنین مسابقاتی سبب ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان و نسل نوجوان شده و همچنین شناسایی استعدادهای برتر حوزه قرآنی در بخش‌های مختلف شود و با شکوفایی استعدادها بتوان شاهد حضور چشمگیر نوجوانان کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی و تحقق اهداف قرآنی مد نظر بود.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار