ایران آماده برگزاری المپیاد جهانی فیزیک

تهران (پانا) - المپیاد فیزیک یک رقابت جهانی بین دانش‌آموزان زیر بیست سال است که علاقه‌ و توانایی زیادی به مباحث مربوط به فیزیک دارند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ایران آماده برگزاری المپیاد جهانی فیزیک

این المپیاد هر ساله هم در سطح کشوری و هم در سطح جهانی برگزار می‌شود و هدفش توجه ویژه به آموزش فیزیک و مقایسه سطح علمی بهترین دانش‌آموزان با همدیگر است.

برای اولین بار، المپیاد فیزیک در سال ۱۹۶۷ و در کشور لهستان و بین دانش‌آموزان ۵ کشور اروپای مرکزی برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۱۳۶۷ با اعزام یک تیم ۵ نفره به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و از آن سال تا سال 2023 توانسته است افتخارات زیادی در این المپیاد به‌دست بیاورد. تیم‌های اعزامی ایران تابه حال توانسته‌اند برنده 143 مدال المپیاد جهانی فیزیک شوند.

نقطه عطف در المپیادهای فیزیک برای جمهوری اسلامی ایران، سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) بود، در این سال کشور ما میزبان سی و هشتمین دوره المپیاد جهانی فیزیک بود، مسابقاتی که از روز جمعه ۲۲ تیر ماه با حضور ۶۹ تیم در خمینی شهر اصفهان آغاز شد. در این دوره از المپیاد فیزیک ۳۸ مدال طلا، ۴۶ مدال نقره، ۵۱مدال برنز و۸۰ دیپلم افتخار به دانش‌آموزان برتر شرکت‌کننده اهدا شد و تیم چین با بیشترین مدال بر سکوی اول این دوره از مسابقات علمی جهانی قرار گرفت و تیم‌های کره‌جنوبی و روسیه نیز به مقام‌های دوم و سوم دست یافتند. بر اساس گزارش‌ها تیم جمهوری اسلامی ایران، میزبان این دوره از مسابقات با کسب مقام هفتم(۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز)، مهمانان خود را بدرقه و پرچم مسابقات را به مسوولان ویتنام جهت برگزاری المپیاد سی و نهم اهدا کرد.

حال اما قرار است برگزاری المپیاد جهانی فیزیک دوباره به کشور ما واگذار شود و بازهم شهر اصفهان میزبان این دوره از مسابقات علمی جهانی باشد. سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در 20 آذرماه سال جاری و در نشست خبری خود با خبرنگاران در این رابطه اظهارکرد: «سال آینده جمهوری اسلامی ایران میزبان المپیاد جهانی فیزیک با شرکت بیش از ۸۰ کشور دنیا است و نخبه‌های بیش از ۸۰ کشور دنیا به ایران می‌آیند و در سوالاتی که ما در شرایط آزمونی طرح می‌کنیم، شرکت می‌کنند.»

پیش از اظهارات رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری خود، کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ دومین جلسه خود را در ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ و با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار کرد و اعضای این کمیته به تشریح روند برگزاری المپیاد ۲۰۲۴ در ایران پرداختند و در حضور وزیر آموزش و پرورش برنامه‌های پیش‌بینی شده را شرح دادند.

در ادامه این دیدار نیز رضامراد صحرایی اظهار کرد: «مجموعه وزارت آموزش و پرورش به صورت تمام عیار پای کار خواهد بود تا المپیاد فیزیک ۲۰۲۴ در کشور برگزار شود.»

وی افزود: «البته باید از تمامی ظرفیت‌ها نیز استفاده کرد، نهادهایی مانند فرهنگستان علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، انجمن فیزیک و... . حضور این نهادها در کنار آموزش و پرورش منجر به هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد بین‌المللی خواهد شد.»

باتوجه به اظهارات وزیر آموزش و پرورش و اعلام آمادگی برای برگزاری این مسابقات می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران باری دیگر همچون سال 1386 علاقه‌مندی خود را به پیشرفت دانش و گسترش صلح و دوستی در انظار ملت‌های جهان به نمایش می‌گذارد. همچنین فیزیک علم پدیده‌ها و شناخت خالق پدیده‌هاست و بهره‌گیری عادلانه از آن برای پیشرفت تمامی کشورها ضروری است؛ در نتیجه برگزاری این دوره از مسابقات در ایران امری مهم است که می‌تواند زمینه‌ساز تلاش برای عدم یک‌جانبه‌نگری از سوی دیگر کشورها شود.

علاوه بر موارد فوق، برگزاری مسابقات المپیاد جهانی فیزیک می‌تواند بسترساز همدلی و صمیمیت میان دانش‌آموزان نخبه کشورهای شرکت‌کننده باشد، به نحوی که هم به رقابت بپردازند و هم با یکدیگر تبادلات مختلف علمی داشته باشند یا همچنین نسبت به مباحث انسان‌دوستانه و صلح‌محور در رابطه با موضوعات مختلف جهانی به بحث و تبادل نظر بنشینند.

امید است در سال آینده این دوره از المپیاد جهانی فیزیک به بهترین نحو ممکن توسط جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و همانند گذشته شاهد افتخارآفرینی نبخگان علمی کشورمان نیز باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار