عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

احتمال کسری 300 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری

تهران(پانا)- عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت شرایط سختی برای بودجه تا پایان سال پیش‌رو بوده و احتمال می‌رود در پایان سال 200 الی 300 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجودداشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۳۷۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
احتمال کسری 300 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره میزان احتمالی کسری بودجه در سه ماه پیش‌رو، اظهار کرد: «شرایط سختی برای بودجه تا پایان سال پیش‌رو بوده و احتمال می‌رود در پایان سال 200 الی 300 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته باشد.»

قادری افزود: «در سال آینده با اینکه دولت سعی کرده اعداد و ارقام را پایین پیش‌بینی کند، باز هم انتظار می‌رود در بودجه با کسری مواجه شویم. مثلا در سال آینده اعداد ارقامی که برای نان دیده شده 100 هزار میلیارد تومان است در صورتی ما 200 هزار میلیارد تومان برای نان احتیاج داریم.»

وی ادامه داد: «اعداد و ارقامی که برای مابه‌التفاوت تولید برق و پول پرداختی مصرف برق دیده شده، اعدادی است که دولت تا 13 هزار میلیارد تومان آورده است. همچنین بسیاری از مطالبات دولت شرایط را سخت‌تر می‌کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «علاوه بر این اگر در بارندگی با مشکل مواجه شویم، در تامین آب نیز با مشکل جدی روبه روخواهیم شد. بنابراین شرایط سختی در بودجه بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال و سال آینده با کسری بودجه مواجه شویم.»

مجوز برای انتشار 13 هزار میلیارد اوراق از مجلس

قادری درباره اینکه آیا دولت مجبور به استقراض یا انتشار اوراق خواهد شد، گفت: «دولت از مجلس برای 13 هزار میلیارد تومان کمک هزینه برق مجوز انتشار اوراق را گرفته است.»

وی در خصوص اینکه درآمد‌های بوده سال 1403 چه میزان نسبت به سال جاری واقع‌بینانه‌تر است، بیان کرد: «در آمدهای بودجه در سال 1403 نسبت به سال جاری واقع‌بینانه‌تر است زیرا قیمت نفت 65 هزار دلار دیده شده است. همچنین میزان صادرات 1 میلیون 350 هزار دلار و نرخ تسعیر 31 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این نرخ رشد مالیات کمتر از سال گذشته است در سال قبل 60 درصد و امسال 49 درصد است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: «دولت مولدسازی دارایی‌ها و واگذاری سهام را کاهش داده و نسبت به سال گذشته واقع‌بینانه‌تر است اما باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار