رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو در پانا مطرح کرد:

ضرورت مدیریت منابع آب با تمرکز بر روی مصرف برای مقابله با خشکسالی

تهران(پانا)- رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا اظهار کرد تنها راهکار برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی که در مجامع جهانی و کشورهای توسعه‌یافته نیز انجام می‌شود، مدیریت منابع آب با تمرکز بر روی مدیریت مصرف است. باید مصارف در کشور کنترل شود. وزارت نیرو مسئول تامین آب و مصارف آب هستند که باید پیگیری‌های لازم را در این زمینه را انجام دهند.

کد مطلب: ۱۴۳۶۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت مدیریت منابع آب با تمرکز بر روی مصرف برای مقابله با خشکسالی

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو در پانا درباره علت خشک‌تر بودن ایران نسبت به ترکیه با توجه به نزدیک‌بودن این دو کشور به هم، اظهار کرد: «مشکل کم آبی در ایران و بارش بیشتر در ترکیه به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت است. در طول سالیان گذشته و از زمان‌های اولیه بارش در ترکیه بیش از ایران بوده است.»

وی ادامه داد: «به این دلیل که ترکیه در کنار دریای مدیترانه و دریای سیاه قرار دارد، سامانه بارشی در این کشور بیشتر از ایران است. علاوه بر این تزریق رطوبت در ترکیه بیش از ایران است. به طور کلی متوسط بارش ترکیه بیش از ایران بوده و در ترکیه عدد بارش باران 600میلی متر و تا 800 میلی‌متر هم رسیده است.»

ضیاییان افزود: «این در حالی است که در بهترین سال‌ها بارش باران در ایران 400 میلی‌متر بوده است بنابراین ترکیه از از نظر اقلیمی در شرایط بهتری نسبت به ایران قرار دارد.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا گفت: «تنها راهکار برای مقابله با این خشکسالی و کم‌آبی که در مجامع جهانی و کشورهای توسعه‌یافته نیز انجام می‌شود، مدیریت منابع آب با تمرکز بر روی مدیریت مصرف بوده و باید مصارف در کشور کنترل شود. در طی سال‌های زیادی که در کشور خشکسالی وجود داشت، عملا هیچ کاهشی در مصارف خود ندادیم.»

وی افزود: «هنگامی که مصارف منابع آب کاهش یابد، باعث مدیریت خوب بر روی منابع آب خواهد شد وگرنه با آن شرایط آب و هوایی و میزان مصارف که در کشور وجود دارد، کار زیادی برای رفع این مشکل نمی‌توان انجام داد. راهکار اصلی، مدیریت منابع آب با تمرکز بر روی مصرف است.»

ضیاییان در خصوص اینکه پیگیری این مسائل در کشور بر عهده کیست، گفت: « وزارت نیرو مسئول تامین آب و مصارف آب هستند که باید پیگیری‌های لازم را در این زمینه را انجام دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار