گزارش پانا از دلایل رشد مصرف بنزین در کشور:

زنگ خطر ناترازی با میانگین مصرف 116 میلیون لیتری بنزین

تهران (پانا)- میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به 116 میلیون لیتر رسیده است موضوعی که به اذعان بسیاری از کارشناسان و مسئولان دست‌اندرکار در بخش نفت و انرژی دلایل متعدد دارد اما یکی از مهمترین دلایل مصرف بالای خودروها، میانگین سنی بالای خودرو و ناکامی در طرح خروج خودروهای فرسوده است.

کد مطلب: ۱۴۳۶۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
زنگ خطر ناترازی با میانگین مصرف  116 میلیون لیتری بنزین

مصرف روزانه بنزین در دی امسال به طور میانگین ۱۱۳ میلیون لیتر است. این جمله گفته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

۵۵ درصد از خودرو‌های کلان‌شهر‌ها فرسوده هستند

سالاری می‌گوید نزدیک به ۵۵ درصد از خودرو‌های کلان‌شهر‌ها فرسوده هستند که مصارف بالایی دارند و نیاز است جایگزینی این خودرو‌ها انجام شود تا در بحث ناترازی تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بهره‌برداری بخشی از واحد‌های کیفی‌سازی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان تا پایان امسال خبر داد و گفت میانگین مصرف بنزین در دی‌ماه امسال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

میانگین مصرف روزانه 116 میلیون لیتری بنزین

جلیل سالاری گفت: مصرف بنزین کشور در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بود که این مقدار در روندی کاهشی، در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است و اگر روند همچنان کاهشی باشد، امیدواریم بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.

معاون وزیر نفت همچنین از اجرای برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور خبر داد و گفت: در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح‌های توسعه کیفی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به‌دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به‌زودی محقق شود.

سالاری تأکید کرد: به موازات آن طرح‌های جامع کیفی‌سازی نفت کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده می‌کند.

تشریح دلایل ناترازی بنزین در کشور
رضا پدیدار؛ رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پانا، در خصوص دلایل ناترازی بنزین در کشور گفت: «میزان مصرف بنزین در زمان پیک تابستان یعنی نیمه تیرماه تا اواخر شهریور و یا مواقعی که هوا نامساعد می‌شود، بالا می رود. طبیعی است که وقتی تردد مردم بیشتر شود هوا نیز آلوده‌تر می‌شود.»

وی با بیان اینکه افزایش نامتعادل قیمت بلیط هواپیما در سال‌های گذشته باعث شده که میزان استفاده مردم از خودرو ها بسیار بیشتر شود، اظهار کرد:‌« تقریبا 3 روز در هفته ناترازی بنزین داریم و 4 روز دیگر میزان مصرف برابر با تولید است. در این مدت زمان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای تامین بنزین از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کند تا نیاز مردم را برطرف کند.»

مصرف بنزین در پیک به 130 میلیون لیتر می‌رسد
پدیدار گفت: «مسئله مهمی که باعث ناترازی بنزین شده پایین آمدن کیفیت بنزین است. این کیفیت پایین منجر به آلودگی‌های زیست محیطی هم شده است. میزان تولید بنزین بین 112 تا 116 میلیون لیتر در روز است و مصرف نیز حدود 110 تا 112 میلیون لیتر است. ولی در زمان پیک مصرف مصرف به بالای 125 تا 130 میلیون لیتر می‌رسد که این مابه التفافات از ذخایر استراتژیک تامین می‌شود.»

کاهش اکتان و کیفیت بنزین با هدف تولید بیشتر
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: «پالایشگاه‌ها به جای اینکه بنزین را با کیفیت یورو 5 تحویل دهند با اکتان کمتر آن را تولید می‌کنند، زیرا میزان بنزینی که با اکتان کمتر تولید می‌شود بیشتر خواهد بود تا اینکه بنزین با اکتان 95 درصد تولید شود. در حال حاضر اکتان بنزین 85 تا 87 درصد است و این مسئله آلودگی را بالا می‌برد.»

برخی پالایشگاه‌ها بنزین با اکتان بالا تولید می‌کنند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توضیح داد: «پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نفت سبک برای تولید بنزین استفاده می‌کند که بنزین با کیفیت‌تری را تحویل می‌دهد. ولی سایر پالایشگاه‌ها که از نفت سنگین برای تولید بنزین استفاده می‌کنند بنزین با کیفیت پایینی را تولید می‌کنند. میزان ناخالصی بنزین تولیدی با نفت سنگین 30 تا 40 درصد است. ولی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه تهران و تبریز بنزین با اکتان بالا تولید می‌کنند.»
پدیدار گفت: «یکی از دلایل بالا رفتن مصرف بنزین افزوده‌شدن بر تعداد خودروهای در حال تردد در سطح شهرها است. از سوی دیگر خودروهای فرسوده هم از رده خارج نشده‌اند.»
وی با تاکید بر اینکه کشور در آستانه ناترازی بنزین قرار گرفته است، افزود: «میانگین مصرف روزانه بنزین ما 110 میلیون لیتر است و تولید 10 پالایشگاه ما هم بین 110 تا 116 میلیون لیتر است. در سال 800 هزار تا یک میلیون خودرو هم به بازار عرضه می‌شود و از سوی دیگر خودرهای فرسوده هم از رده خارج نمی‌شود.»
پدیدار تاکید کرد:‌ «اگر در سال آینده روند افزایشی تولید بنزین وجود نداشته باشد با ناترازی جدی مواجه خواهیم شد، چون هر پالایشگاه برای خودروهای جدید باید روزانه 3 و نیم میلیون لیتر تولید بنزین خود را افزایش دهد.»

براساس این گزارش،حل معضل ناترازی بنزین قطعاً یک راه حل ندارد و چندین راه حل باید برای این موضوع در کنار هم قرار بگیرند و هر کدام سهمی در کاهش مصرف بنزین را بر عهده بگیرند. به گفته کارشناسان خودروهای بی‌کیفیت عامل اصلی ناترازی بنزین هستند و باید علاوه بر واردات خودروهای هیبریدی و برقی بهبود کیفیت خودروهای داخلی نیز در دستور کار قرار گیرد.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار