گزارش پانا از نشست خبری جشنواره تئاتر و فیلم بسیج

جشنواره جزیره‌ای و کلکسیونی برگزار نمی‌کنیم

تهران (پانا) - دبیر جشنواره تئاتر بسیج می‌گوید این رویداد هنری را به شکل جزیره ای برگزار نمی‌کند زیرا به جشنواره کلکسیونی و جزیره ای اعتقادی ندارد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره جزیره‌ای و کلکسیونی برگزار نمی‌کنیم

صبح امروز نشست خبری و آیین رونمایی پوستر جشنواره‌های سراسری فیلم و تئاتر بسیج در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در بخشی از این مراسم جواد جمیری رییس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف توسط بسیج هنرمندان گفت: سازمان هر ساله جشنواره‌های متفاوت و مختلفی را در رشته‌های تخصصی با هدف تقویت آموزشی و شبکه هنری برگزار می‌کند، امروز بسیج در عرصه‌های مختلف ماموریت و فعالیت دارد و وظیفه بسیج هنرمندان انعکاس این فعالیت‌ها است.

وی با اشاره به رشد کیفی و کمی جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان گفت: قطعا در محتوا و در تعداد آثار جشنواره‌ها رشد داشتیم ضمن این‌که به لحاظ کیفی هم رشد قابل قبولی داریم.

جمیری خاطرنشان کرد: بسیج هنرمندان تلاش دارد چهره‌های جدیدی در هر دوره از جشنواره‌ها معرفی کند.

در ادامه این مراسم آرش زینال‌خیری دبیر پنجمین جشنواره فیلم نیز با اشاره به جزئیات این رویداد هنری اظهار کرد: مرحله نخست جشنواره در استان‌ها در ۵ بخش فیلم نامه، داستان کوتاه، انیمیشن، مستند و نماهنگ و برگزار شد و این آثار در مرحله انتخاب و داوری قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در ادامه آثار منتخب مستقیم به بخش داوری راه یافتند که اختتامیه این جشنواره در تهران برگزار می‌شود و مقرر شد یک روز نیز در یکی از پردیس ها آثار به اکران دربیاید.

دبیر جشنواره فیلم بسیج در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری بخش غزه در این رویداد هنری اظهار کرد: بخش ویژه‌ای در جشنواره امسال با عنوان مظلومیت غزه داریم و همچنین برای آثاری که خارج از نوبت به دبیرخانه ارسال شد زمان بیشتری در نظر گرفتیم، در مورد بخش مظلومیت غزه با توجه به کوتاه بودن زمان و نرسیدن آثار فیلمنامه‌ها و نماهنگ های تولیدی در این بخش به طور ویژه داوری و حمایت مالی خواهند شد. با تعدادی از نهادها صحبت کردیم فیلم نامه هایی که در این موضوع برای تولید عقد قرار شوند، به تولید برسند.

زینال‌خیری به آمار آثار ارسالی به این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: از مجموع ۶۰۳ اثر از سراسر کشور در این دوره از جشنواره، ۱۷۵ اثر فیلم نامه کوتاه، ۳۴۵ مستند، ۱۲۷ نماهنگ، ۵۶ پویانمایی و ۲۴۵ فیلم کوتاه داستانی است.

در بخش دیگری از این نشست سعید نجفیان دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر بسیج نیز با اشاره به این مطلب که جشنواره تئاتر بسیج پس از 5 سال بار دیگر برگزار می‌شود، گفت: جشنواره سیزدهم را بعد از ۵ سال وقفه برگزار کردیم و دوره چهاردهم با استقبال قابل توجهی مواجه شد. ما به جشنواره‌های کلکسیونی اعتقادی نداریم و آثار بخش خیابانی و صحنه‌ای جشنواره اجرای عمومی خواهند داشت.

نجفیان به چگونگی برگزاری این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: ۲ اتفاق در شکل و محتوای جشنواره تئاتر بسیج ایجاد کردیم تا نسبت به جشنواره تئاتر دفاع مقدس متفاوت باشیم. توجه‌ ما روی شناسنامه‌دار کردن چهره‌های تاثیرگذار بود که کمتر شناخته‌شدن هستند. رویکرد دیگرمان هم این بود که آثار فقط به غم و اندوه ختم نشوند و در جشنواره آثار کمدی باید حضور داشته باشند.

وی درباره جوایز مدنظر جشنواره تئاتر بسیج، توضیح داد: کمک‌هزینه‌های مدنظر به تمامی گروه‌ها به صورت حداکثری پرداخت می‌شود و مراکز استانی سازمان نیز از گروه‌ها حمایت می‌کنند.

دبیر جشنواره تئاتر بسیج در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی جامعه تئاتر اشاره کرد و گفت: از طریق تئاتر نمی‌توان امرار معاش کرد زیرا بضاعت مالی تئاتر بسیار کم‌ است و معیشت تئاتر با جشنواره‌ها بهبود پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج، ۳ اثر به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شوند.

دبیر جشنواره تئاتر بسیج در ادامه به داوران این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: در بخش نمایشنامه‌نویسی مهدی کاموس، مهدی نصیری، مهرداد کوروش‌نیا، ایوب آقاخانی، بهار کریم‌زاده، در بخش صحنه‌ای فرهاد قائمیان، خیرالله تقیانی‌پور، محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن، جلیل فرجاد و در بخش خیابانی نیز داریوش نصیری، محمد لارتی و علی روحی به عنوان داور حضور دارند.

نجفیان افرود: ۶ اثر برگزیده جشنواره سیزدهم تئاتر بسیج هم در قالب تله‌تئاتر در حال تولید هستند که از شبکه‌های استانی و سراسری پخش خواهند شد.

یادآور می شود، در بخش پایانی نشست با حضور جمال شورجه و حبیب بهمنی از پوسترهای چهاردهمین جشنواره تئاتر و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار